Premda je Volkswagen varao na eko-testovima, Hrvati neće prestati kupovati vozila te njemačke kompanije jer, kažu stručnjaci, nisu baš previše ekološki osviješteni, no upozoravaju da bi 'VW skandal' u svijetu mogao razotkriti druge varke automobilske industrije, primjerice u deklaracijama o potrošnji ili težini vozila
Najveći svjetski proizvođač automobila, koji je u prvom polugodištu po broju prodanih vozila pretekao japansku Toyotu, našao se pod pritiskom proteklih tjedana otkako je američka Agencija za zaštitu okoliša (EPA) objavila da neka dizel vozila te tvrtke imaju softver koji na eko-testovima prikazuje znatno manju emisiju štetnih plinova nego inače.
Zbog toga Volkswagenu u SAD-u prijeti kazna i do 18 milijardi dolara, a istragu je najavilo i niz drugih zemalja. Cijena dionice oštro je pala, pa je VW na tržišnoj vrijednosti izgubio oko 20 milijardi eura, a narušen je i imidž te kompanije.
'Svi varaju, svi sve znaju, ovo s VW-om znalo se već godinu i pol dana i pitanje je zašto je baš sada izašlo na površinu', kaže Željko Marušić, profesor na fakultetu Prometnih znanosti i glavni urednik časopisa Auto Revija.
Na stranu teorije zavjere, Volkswagen je priznao da je u barem 11 milijuna njegovih vozila ugrađen softver za lažiranje na eko- testovima i smijenio izvršnog direktora, dok je novi šef tvrtke najavio brzo rješenje problema.
'Mislim da većina proizvođača automobila prikazuje lažne podatke kako bi poboljšala prodaju, ali i kako bi kupci izbjegli visoka davanja. VW se, doduše, previše zaigrao. Ovo će im jako naštetiti u svijetu, ali po meni ne i u Hrvatskoj. Dobro je za VW što iza cijele te grupe stoji njemačka država i ona neće dozvoliti da previše potonu', smatra Marušić.
Ističe, međutim, da bi ovaj skandal mogao biti tek vrh sante leda jer proizvođači automobila ponekad znaju varati i na težini vozila, a gotovo svi varaju na potrošnji.
'Moglo bi se otkriti da neki varaju i na težini vozila, pa se, primjerice, neko vozilo u papirima deklarira kao da ima 950 kilograma, kako bi na njega bila manja davanja, a ustvari ima 100 kilograma više. Ne kažem da toga ima u Hrvatskoj, ali to nije nepoznata stvar. Isto tako, VW nije u vrhu prijevara, ima puno gorih od njih, on je negdje u sredini i zaista me zanima zašto su oni najviše nastradali', kaže Marušić.
Smatra da bi se veći problemi mogli otvoriti ako se krene u analizu stvarne potrošnje turbo automobila s tri cilindra, koji uz jače gaženje gasa 'popiju' i dvostruko više od deklarirane potrošnje goriva, ali i stvarne potrošnje hibrida.
'Dobra stvar koja će izaći iz cijele ove priče oko njemačkog auto giganta je da će se tvorničke deklaracije sada više prilagođavati realnosti', smatra Marušić.
Moguća lavina međusobnih optužbi
Iz tvrtke Porsche Croatia, glavnog zastupnika za uvoz vozila VW Grupe, nisu mogli komentirati slučaj jer, kažu, ne smiju izlaziti u javnost - da sve poruke prema medijima idu isključivo iz njemačke centrale.
VW centrala poručuje, pak, kako se užurbano radi na tehničkom rješenju koje će se u najkraćem mogućem roku prezentirati partnerima, kupcima i javnosti.
Marin Galić, voditelj prodaje novih vozila Emil Frey Auto Centra koji zastupa konkurentsku Mercedes Grup, smatra, pak, da će se vozila VW grupe u Hrvatskoj i dalje dobro prodavati jer, kako kaže, 'Hrvatska nije previše ekološki osviještena zemlja'.
Upozorava, međutim, da bi se mogla pokrenuti lavina međusobnih optužbi u automobilskoj industriji.
'Vjerujem da će VW pokušati prokazati da nije jedini proizvođač koji je varao. I mene zanima kako će se sve završiti, postoji mogućnost da sada svi krenu upirati prste jedni u druge', kaže Galić.
Ne očekuje, međutim, da će zbog skandala doći do snižavanja cijena vozila iz VW grupe jer, kako kaže, 'kad jednom spustiš cijene, teško ih je ponovno dići'.
Nakon otkrića da je VW varao na eko-testovima, pod povećalom su svi svjetski proizvođači automobila i njihove deklaracije, među ostalim i o potrošnji goriva.
'Prije par godina, na tim se deklaracijama varalo puno više, i do dvije, tri litre na 100 kilometara, no sada je toga mnogo manje jer su i automobili štedljiviji nego prije. Problem je u tome što se proizvođačima to u neku ruku dozvoljava jer su deklaracije o potrošnji napravljene u skladu s trenutačnim normama, a norme nisu prilagođene uobičajenoj vožnji', kaže Galić.
Potrošnja se ispituje u idealnim uvjetima, a ne na cesti
Mladen Jambrović, direktor Eko mobilisa, prve hrvatske tvrtke koja se bavi školovanjem vozača za eko vožnju, objašnjava kako su proizvođači samo iskoristili manjkavosti sustava.
'Zakonodavac je propisao normu po kojoj se izračunava potrošnja goriva i sukladno tome emisija CO2, ali nije propisao da automobil pri tome mora biti opremljen za cestu. I da mora biti na cesti', ističe Jambrović.
Proizvođači, kaže, to uvelike koriste, pa se potrošnja ispituje u idealnim uvjetima. 'Stavljaju maziva za mali otpor kotrljanja, gume pumpaju na četiri ili pet bara, bandažiraju sve otvore i slično. Rezultat je da svi automobili na taj način pokazuju i do 20-ak posto manju potrošnju od one kada se isto to vozilo nađe na cesti. Naravno, tih 20-ak posto manja potrošnja već u startu znači i 20 posto manju emisiju CO2', objašnjava Jambrović.
Dodaje kako se uvođenje poštenijeg normiranja planiralo za 2017. godinu, no kako bi skandal oko VW-a sve to moglo ubrzati na 2016. godinu.
Pretpostavlja kako bi se uskoro u sličnom problemu mogli naći i drugi proizvođači iz automobilske industrije.
'Sada će svi promatrati i analizirati druge, mnogo bi se toga još moglo otkriti', zaključuje Jambrović.