Popularna igra oduvijek je bila digitalno igralište koje potiče kreativnost, učenje i povezivanje djece, a stručnjaci danas to i potvrđuju
AJ Minotti, otac troje djece iz Ohija, svakodnevno svjedoči kreativnosti svoje djece u Minecraftu. Njegove desetogodišnje blizanke i šestogodišnji sin satima stvaraju impresivne građevine u virtualnom svijetu. Jedna od kćeri mu je nedavno pokazala podzemnu vilu s interaktivnom rasvjetom i tajnim ulazima – kombinaciju YouTube inspiracije i vlastite maštovitosti.
Minecraft, objavljen 2009., do 2023. godine prodan je u više od 300 milijuna primjeraka. Igra, kao i slični naslovi poput Robloxa i Terrarije, privlače igrače svih dobi zahvaljujući svojoj otvorenoj, tzv. sandbox prirodi – igrači imaju slobodu istraživanja i stvaranja bez unaprijed određenih ciljeva. Upravo ta sloboda i neograničena mogućnost gradnje čini igru toliko privlačnom djeci, piše BBC.
Što kažu stručnjaci?
Psiholozi vjeruju da Minecraft zadovoljava duboko usađenu potrebu ljudi da stvaraju – potrebu koja seže do naših predaka. Djeca su oduvijek gradila dvorce od pijeska, kućice na drvetu ili koristila Lego kocke, a Minecraft je digitalna verzija takvog tipa igre. Psiholog Peter Gray ističe da se kroz igru djeca pripremaju za odrasli život, a gradnja je ključna vještina za ljudsko preživljavanje.
Igra ima i snažan društveni aspekt. Minottijeva djeca koriste Minecraft za online druženje s prijateljima i rodbinom kada se ne mogu vidjeti uživo. Igra je i alat za samoizražavanje – istraživanja pokazuju da igračevo ponašanje u Minecraftu može otkriti osobine njihove osobnosti, poput neovisnosti, obiteljskih vrijednosti i radoznalosti.
Psihologinja Bailey Brashears identificirala je pet ključnih aspekata Minecrafta: društvenost, osjećaj kompetencije kroz borbu ili istraživanje, inženjering, kreativnost i preživljavanje. Većina igara nudi samo jedan ili dva od tih elemenata, dok Minecraft nudi sve – što dodatno objašnjava njegovu popularnost.
Unatoč zabrinutostima roditelja oko prekomjernog vremena pred ekranima, mnogi – poput Minottija – u Minecraftu vide prednosti, pogotovo kada se koristi kreativno i uz nadzor. Ističe kako njegova djeca uživaju i u sportu i igri na otvorenom, a Minecraft im je samo još jedan oblik igre.
Minecraft u učionici
Minecraft se koristi i u obrazovanju. Tijekom pandemije, sveučilišta su ga koristila za online nastavu, a učitelji u Irskoj za učenje jezika i rješavanje problema. Istraživanja pokazuju da igra povećava motivaciju učenika i razvija vještine poput čitanja, pisanja i logičkog razmišljanja. U igri djeca lako ulaze u stanje potpune usredotočenosti, tzv. 'flow', koje je povezano s učenjem i kreativnošću.
Ipak, postoji i spolna neravnoteža. Studija u Australiji pokazala je da Minecraft igra 54 posto dječaka i samo 32 djevojčica u dobi od 3 do 12 godina. Stručnjaci upozoravaju na važnost uključivanja djevojčica, jer igre poput Minecrafta razvijaju digitalne vještine važne za budućnost.
Za Minottija i njegovu obitelj Minecraft je više od igre – to je prostor za učenje, kreativnost i povezivanje. S obzirom na to da 'nemaju mjesta za gomilu Lego kocki', digitalna alternativa im savršeno odgovara. Kako kaže Minotti: 'Minecraft je kao da imate sve Lego kocke koje možete zamisliti.'