RAZGOVOR: KARLO DŽEVERLIJA

'Zbog Streaming.hr-a sam tri puta sve stavio na kocku'

08.10.2017 u 19:43

Bionic
Reading

Prvi domaći pružatelj usluga internetskog streaminga uživo dosad je radio na projektima na tri kontinenta. Njegovog osnivača i direktora ne brine uspon amaterskog emitiranja videa uživo na netu

Iako postoji još od 2007. godine, servis Streaming.hr (koji od prošle godine posluje pod okriljem tvrtke Super Digital), pozornost medija i javnosti značajnije je privukao nedavnim projektima streaminga u Argentini i Dubaiju, kao i za potrebe Međunarodnog monetarnog fonda te Europske komisije.

'Producirali smo do sada na tri kontinenta', rekao je tportalu osnivač i direktor tvrtke Karlo Dževerlija. 'Angažirali su nas u Dubaiju, u Argentini i Brazilu, a naša produkcija bila je zvana diljem Europe - od Engleske i Irske do Turske i Bugarske, od Portugala i Španjolske do Nizozemske, Belgije i Njemačke.'

Među projektima izdvaja utrku dronova u Dubaiju u Ujedinjenim Arapskim Emiratima, u kojoj su - kako kaže - bili gurnuti najbliže rubu vlastitih mogućnosti, ali i privukli najveći interes medija. 

Ljetošnji projekt s MMF-om odnio je dosad najveći broj sati za pripremu. U sklopu drugog projekta u Londonu i Madridu video im je bio prikazan pred ogromnim auditorijem na golemom videozidu širine 40 metara. 

Također su, između ostalog, zaslužni za prvi internetski prijenos utakmice Hrvatske nogometne lige, kao i za prvi prijenos utakmice hrvatske nogometne reprezentacije na internetu. 

Pitch ide bolje nego Oče naš

Kako Dževerlija nekome tko nikad nije čuo za streaming objasni čime se bavi? 'Ukratko, bavimo se visokokvalitetnim prijenosom uživo. Umjesto da video s događaja emitiramo na TV-u, naš se prijenos gleda na internetu.

Servis Streaming.hr na taj način, koristeći mnogo pristupačniju platformu, za organizatora povećava gledanost njegova skupa.

Osim toga, koristan je onim zainteresiranima koji zbog udaljenosti ili obaveza nisu u mogućnosti fizički prisustvovati događaju. A onom tko organizira događaj, streaming otvara novi, dodatni kanal za oglašavanje, čineći ujedno njegov događaj i modernijim i šire dostupnim.'

Streaming.hr Dubrovnik MMF
  • Produkcija-u-Londonu
  • Video-prezentacija-u-Madridu
Super Digital - streaming u akciji Izvor: Streaming.hr / Autor: MZ

To objašnjenje, dodaje, zna izgovoriti bolje nego molitvu 'Oče naš' jer ga je dosad bezbroj puta ponovio klijentima kao odgovor na pitanje 'što to nudite, zašto bismo vas primili?'.

'Posebno je tako bilo na počecima, kada smo kao prvi u regiji obrazovali direktore o značenju termina streaming i učili o koristima koje bi im streaming mogao donijeti.

Nosili smo tih godina teret pionira u 'novoj' tehnologiji na relativno staromodnom i sporom tržištu. Ako niste probali ili ne naslućujete, znajte da je to posao teži od teškog', upozorava Dževerlija.

Od šašavog izbora do ozbiljnog businessa

Kako to već biva s novim tehnologijama, početak nije bio lagan. Streaming je, prisjeća se Dževerlija, u Hrvatskoj 2007. godine - kada se njime počeo ozbiljnije baviti - bio praktično nepoznat. Internetskim linijama se nisu mogle prenijeti ni veće fotografije, a videosadržaj se konzumirao isključivo preko TV-a. 

'Da, sada se moj odabir čini, blago rečeno - šašav. Ali gledao sam unaprijed i zbrajao: tehnologija mora zahvatiti i Hrvatsku, kralj komunikacije je video, a ipak će mnogi spoznati da su računala i pametni telefoni bolja platforma za konzumiranje videa. Puno bolja od TV programa. 

Bio sam poprilično siguran u tu jednadžbu i bio sam hrabar pokušati. Ozbiljno pokušati. Jedino što nisam znao je hoću li ideju uspjeti držati na životu do dolaska konjice. U ovom slučaju do širenja brzog interneta diljem Hrvatske.

Danas, kada je moja ideja nabubrila u uhodan i dobrostojeći business, mnogi pitaju kako to da radimo s UN-om, MMF-om, u Europskom parlamentu? Ništa posebno, trebalo je samo devet ili deset godina, krvi, znoja i škrguta zuba', opisuje Dževerlija.

Početke veže uz prva testiranja internetskih linija prije deset godina, upoznavanja s tada amaterskom opremom i uz početno opipavanje pulsa na tržištu. 

Tri puta sve na kocki

'Pulsa odnosno zainteresiranih nije bilo, ali zato je u tim prvim godinama itekako bilo ogromnih izazova. Sjećam se da sam zbog Streaming.hr-a tri puta išao all-in - opremu se u tri navrata kupilo svim sredstvima s računa, i poslovnog i privatnog. Zauzvrat, naravno, nije postojala garancija, tek neizvjesnost i nule na računima. 

Srećom, bespoštedan se rad isplatio i projekti su uskoro pokrili investicije. Nije prošlo dugo i dogovorio sam prvi veliki dugoročni posao. Pa još jedan i brzo su stvari postajale ozbiljnije. To je značilo da trud s početaka, iako nemali, postaje nedovoljan', kaže Dževerlija. 

Dio tima iz tog razdoblja nije mogao izdržati pritisak ozbiljnog posla u kakav se Streaming.hr u međuvremenu pretvorio. No u isto vrijeme priliku su dobili novi ljudi. 

'Ponosan sam na sadašnje suradnike, njihovu požrtvovnost i predanost, kao i na to što je Streaming.hr cijelo vrijeme financiran vlastitim sredstvima, iz projekata. Nikad iz posudbi ili kredita. 

Jest da nam je to donijelo sporiji razvoj, ali zato sve ovo vrijeme s ponosom mogu reći da Streaming.hr nema ni kune dugovanja. Ni prema kome. Ne znam mnogo takvih businessa', tvrdi Dževerlija.

Pitali smo ga po čemu se hrvatsko tržište bitno razlikuje u odnosu na, recimo, njemačko, a po čemu na argentinsko ili ono u Dubaiju?

'Hrvatsko tržište vjerojatno pripada u skupinu okrutnijih ili nepravednijih. Junačine koje ovdje, na pošten način, ispeku zanat poduzetnika zaslužuju barem čin, medalju, mjesto u nekoj kući slavnih. 

Takvi sigurno nemaju problema s uvjetima poslovanja na recimo europskom tržištu, na kojem se projekti, gle čuda, planiraju dovoljno unaprijed, gdje politika ne određuje 'najboljeg' ponuđača, gdje postoji preciznost u svakom koraku poslovnog procesa i gdje financije kupca prate njegova očekivanja. Ili gdje najniža cijena nije prvo i posljednje mjerilo poželjnosti', uvjeren je Dževerlija.

Nije kod nas sve tako sivo

Istina, nije nemoguće pronaći i neprijateljskije okoliše. Primjerice, na projektu u Argentini bilo im je ne samo žestoko kaotično, nego i divlje. 

'Tamo smo imali problema već i na razini sigurnosti. Operateri su nam do dvorane putovali pod vojnom pratnjom, a u dva navrata netragom su im nestale osobne stvari. Po nove nisu smjeli jer su na hotel preko ceste vrebale ulične bande', prisjeća se Dževerlija.  

Dubai je isto posebna priča. 'Zbog strogog provođenja strogih zakona posao u Ujedinjenim Arapskim Emiratima ne koče ulične bande, ali su valjda prvaci po flegmatičnosti i upravo prekrasnoj neorganiziranosti koja se izruguje bilo kakvom vašem planu. 

Iznimka su projekti pod prinčevom paskom, kao što je bio ovaj naš. U tom slučaju, ali samo kad dođe poruka 'odozgora', pristup 'briga me' biva naglo zamijenjen ekstremnom agilnošću. Nalik onoj na borbu za goli život. Jer upravo životu zna prijetiti poruka izaslanika Njegova Visočanstva, kazivaše nam tamo domaći. Valjda samo to pali', kaže Dževerlija.

Video uživo bit će dostupan svima, ali...

Nije bio spreman s nama podijeliti podatke o broju zaposlenih i ostvarenim prihodima. Rekao je tek kako po broju zaposlenih Super Digital spada u kategoriju malih i srednjih tvrtki. Više ga, kaže, zanimaju trendovi razvoja i kompleksnost projekata u koje ih klijenti zovu.  

Što se budućeg razvoja tiče, nastojat će u kontinuitet pretvoriti angažmane na velikim projektima diljem Europske unije te zadržati poziciju specijaliziranog providera za stream i web video. 

Također namjerava ciljano nastaviti graditi imidž brenda, nastaviti pomagati mladim videotehničarima u njihovu stasanju u vrstan kadar, ali i nastaviti raditi tako da ih sve skupa posao zabavlja. 

U budućnosti će, uvjeren je, emitiranje videa uživo online postati još dostupnije svakom internautu. Barem kad je amaterska produkcija posrijedi, to je već omogućio Facebook.

'Ali live video koji će izgledati stvarno dobro i dalje će producirati specijalizirane tvrtke kao što je Streaming.hr. Za to ćemo i mi sami morati primijeniti još tko zna kakve novotarije u produkciji.

Na primjer, omogućiti iskustvo upotpunjeno virtualnom stvarnošću, iznimno visoku razlučivost slike, dodatnu stabilnost prijenosa u brzom kretanju ili možda primijeniti tehnologije za dodatno povećanje interaktivnosti', zaključuje Dževerlija.

LG OLED55C7
  • Sony XBR55X900E
  • Sony BRAVIA A1E
  • Samsung QE55Q7F
  • LG OLED55B7
  • Philips OLED 901F
Najbolji 55-inčni televizori iz 2017. Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia