Servis koji nazivaju 'Uberom za čišćenje', odnedavno dostupan i u Hrvatskoj, namjerava postati središnjom europskom platformom za zapošljavanje profesionalnih čistača. O planovima smo razgovarali s osnivačem Janom Dobrilovičem
Svako kućanstvo prosječno više od devet sati tjedno troši na kućanske poslove, od čega pet sati na čišćenje. Na godišnjoj razini to je više od 12 dana, a oni žele ljudima vratiti to vrijeme kako bi ga mogli koristiti za važnije stvari u životu.
Kaže to u razgovoru za tportal mladi Slovenac Jan Dobrilovič, suosnivač i direktor nesvakidašnjeg startupa Beeping, koji je nedavno usluge svoje platforme počeo nuditi i u Hrvatskoj.
Beeping je, pogađate, online platforma koja povezuje osobe, tvrtke i organizacije što trebaju usluge čišćenja s onima koji su ih spremni ponuditi.
Servis koji nazivaju 'Uberom za čišćenje' na svojim stranicama nudi, između ostalog, uz moto 'Hotelska usluga u vašem domu', redovno čišćenje doma po početnoj cijeni od 190 kuna te mogućnost poklanjanja usluge čišćenja.
Prema Dobrilovičevim riječima, servis Beeping trenutno ima nešto manje od sedam tisuća korisnika. Oko 70 posto su žene, a prednjače mlade obitelji i pojedinci koji bi radije slobodno vrijeme proveli na izletu u prirodi.
Odakle ideja za servis Beeping.hr?
Nakon što sam sedam godina bio dijelom jedne od najvećih slovenskih tvrtki tražio sam nove izazove. Počeo sam se baviti idejom o razvoju platforme što bi spajala osobe koje trebaju usluge čišćenja s onima koji ih nude.
Zašto čišćenje?
Iako je riječ o jednoj od najstarijih industrija, tržište de facto ne djeluje. A to je usluga koja svima redovno treba. Na to se nadovezala airbnbomanija koja je prije dvije godine zahvatila Ljubljanu. Kriza je završila i polako se sve vraćalo u ustaljene tijekove. Ljudi su počeli uzimati kredite za stanove kako bi ih mogli izdavati preko servisa Airbnb. Nekoliko kolega tražilo je spremačice i pomoć pri čišćenju općenito. Suosnivač David Mohar i ja smo rekli: 'To je to!' i bacili se na posao.
Isprva smo namjeravali opsluživati domaćine na Airbnbu. No vrlo brzo se pokazalo da je tržište domaćinstava vrlo pozitivno prihvatilo novu uslugu. Airbnb danas čini manje od pet posto ukupno obavljenih čišćenja.
Ime je nastalo temeljem boja koje smo željeli koristiti. Crna i žuta su najjači kontrast koji je moguće naći u prirodi. Pčela nam se činila kao pravi simbol vrijednosti koje želimo promicati (briga o obitelji, cijeni se rad). Kako smo htjeli kratko ime koje će biti moguće koristiti i u inozemstvu, uzeli smo engleski naziv za pčelu - bee - kao osnovu.
Koliko je trajao razvoj servisa od početne ideje do funkcionalnog proizvoda?
Od same ideje i prvog crtanja po papiru, preko razgovora s potencijalnim korisnicima, razvoja poslovnog modela, pa do nacrta arhitekture platforme i konačnog programiranja prošlo je oko šest mjeseci rada.
Razgovore s korisnicima i potragu za domaćinima koji nude smještaj preko Airbnba po Ljubljani obavili smo sami. Bio je to dug proces, ali iznimno važan kako bismo razumjeli probleme s kojima se ljudi susreću svaki dan.
Bilo je potrebno još postaviti ostale bitne procese: od traženja beepera (naših profesionalnih čistača) i pripreme standardizacije čišćenja pa do pronalaska osiguravajuće kuće koja će pokriti osiguranje od odgovornosti.
Koliko je ljudi radilo na razvoju?
Razvoj poslovnog modela i svih procesa, osim samog programiranja, odradili smo Mohar i ja. Osobno sam dulje od šest mjeseci vodio prodaju i kontaktni centar, tražio beepere, radio na edukaciji...
Razvojni dio web aplikacije povjerili smo vanjskim dobavljačima koji su osmislili i kompletno korisničko iskustvo. Prilikom standardizacije čišćenja i oblikovanja procesa pomogla nam je vanjska suradnica, inače šefica spremačica u jednom hotelu.
Danas Beeping čini tim od pet ljudi, plus troje vanjskih suradnika koji u Zagrebu i Ljubljani pomažu više od 50 beepera na terenu. Blizu smo broja od dvije tisuće obavljenih čišćenja, od čega je više od 50 posto pretplata u sklopu paketa Beeping Premium.
Koliko je razvoj koštao? Kako ste ga financirali?
Razvoj je djelomično financiran iz vlastitih resursa nas dvojice suosnivača. Podržao nas je i Slovenski poduzetnički fond s konvertibilnim kreditom vrijednim 75 tisuća eura.
Kako ostvarujete prihod?
Beeping uzima 25 posto bruto iznosa po svakom čišćenju. U taj su iznos uključeni ukupna podrška beeperima, oprema za čišćenje, osiguranje odgovornosti do visine 730 tisuća kuna te sve marketinške i prodajne aktivnosti.
Svi beeperi opremljeni su potrebnom zaštitnom opremom, profesionalnim sredstvima i alatima za čišćenje. Recimo, u slučaju krpa za čišćenje koristimo različite boje kako bi svaka površina bila očišćena različitom krpom.
Otprilike 90 posto ukupnog broja korisnika čine privatni korisnici, kućanstva veće kvadrature koja trebaju čišćenje četiri do osam puta mjesečno.
Živimo u stoljeću u kojem je gotovo sve udaljeno jedan klik, a teško je naći pouzdanu, kvalitetnu i provjerenu pomoć pri čišćenju. U tome vidimo ogromnu priliku jer ciljamo na legalizaciju 95 posto trenutno crnog tržišta. Ne samo u Zagrebu i Ljubljani, već u cijeloj Europskoj uniji, jer je slična situacija u Stockholmu, Ateni, Pragu...
Kako provjeravate čistače, a kako korisnike usluga čišćenja? Što je potrebno kako bi netko postao beeper, a što kako bi postao korisnikom usluge?
Svaki beeper treba imati prethodna iskustva s čišćenjem (u kućanstvu, uredima ili hotelima). Kako biste postali dijelom platforme, morate:
- obaviti prvi intervju s predstavnikom Beepinga
- dostaviti potvrdu Ministarstva pravosuđa o nekažnjavanju
- proći obuku koju vodi osoba zadužena za kvalitetu čišćenja i beeping standarde (protokoli čišćenja, način na koji funkcionira platforma, komunikacija s korisnicima)
- konzultirati se s osiguravajućom kućom.
Naručitelji ocjenjuju svako čišćenje, pa se trebate potruditi kako biste dobili dobre ocjene.
Otprilike pet do sedam posto čistača s kojima razgovaramo na kraju počne koristiti našu platformu. Kako bismo mogli zadržati trend rasta broja beepera od 30 posto mjesečno, bit će ključno osigurati dovoljan broj iskusnih partnera. To nam je najveći izazov.
Kakva je procedura predviđena u slučaju ako beeper, recimo, pokrade korisnika?
Povjerenje je ključan dio našeg poslovnog modela. Imamo povjerenje u naše beepere, da smo odabrali najbolje, povjerenja vrijedne partnere i da imamo procese zahvaljujući kojima će sva odstupanja biti minimalna.
Dođe li do krađe ili drugog kršenja zakona, to je posao vlasti. U tom slučaju ćemo svakako maksimalno surađivati s policijom i podržati korisnika.
Planirate li širenje na druga tržišta u regiji i šire?
Želimo stvoriti robnu marku povjerenja i potom širiti usluge. Naš cilj je postati desna ruka kućanstava u metropolama i velikim gradovima regije srednje i istočne Europe u iduće tri godine.