U Digitalnom učeničkom inkubatoru mogu sudjelovati učenici viših razreda osnovne i srednje škole iz cijele Hrvatske, a prijaviti se mogu besplatno sve do 14. veljače 2022. na web stranici projekta. Više o svemu za tportal je otkrio voditelj projekta Filip Vrhovnik
Nakon odličnog starta s 2000 prijavljenih sudionika, više od 160 uključenih škola iz svih krajeva Hrvatske i 170 razvijenih inovativnih projekata u 2021. godini, nastavlja se Digitalni učenički inkubator – zapažena inicijativa Instituta za inovacije, Školske knjige i Znanstvenog centra izvrsnosti za školsku efikasnost i menadžment. Kako smo ranije već pisali, riječ je o mrežnom projektu kojim se razvijaju kreativni i poduzetnički potencijali učenika osnovnih i srednjih škola kako bi se neprekidno stvarale nove generacije kreativaca i inovatora budućnosti.
U Digitalnom učeničkom inkubatoru mogu sudjelovati učenici viših razreda osnovne i srednje škole iz cijele Hrvatske, a prijaviti se mogu besplatno sve do 14. veljače 2022. na web stranici projekta. Više o svemu za tportal je otkrio voditelj projekta Filip Vrhovnik.
Kakav odaziv očekujete ove godine?
Očekivanja od ovog izdanja su visoka – i u kontekstu broja učenika i učitelja koji će se uključiti i u kontekstu inovativnosti finalnih projekata koji će se na kraju razviti. Također, cilj nam je doprijeti do još većeg broja različitih mjesta i gradova u Hrvatskoj kako bismo imali što raznolikije društvo i širi utjecaj. Cilj nam je pokazati svima da se može i da postoje brojni mladi ljudi koji žele i znaju stvarati – ovim projektom stavljamo ih u prvi plan.
Što učenici konkretno uče sudjelovanjem u inkubatoru?
Ključna stvar koju želimo razviti ovim projektom sposobnost je kreativnog, apstraktnog i kritičkog promišljanja. S obzirom na sve intenzivnije procese digitalizacije i automatizacije u svim sferama života i rada, važno je razvijati kognitivne kapacitete jer su oni valuta budućnosti. Tako kroz ovaj projekt učimo o kreativnosti, inovacijama, mindsetu stvaranja vrijednosti i sposobnosti rješavanja kompleksnih problema na održiv način. Osim toga, važno nam je da učenici pokažu proaktivnost u ovakvim izvannastavnim aktivnostima, da se oblikuju kroz timski rad i da savladaju svu kompleksnost i izazove komunikacije u timu. Želimo utjecati na mindset mladih, ali i društva u cjelini. Da se ne fokusiramo na traženje izlika, već na pronalazak rješenja. Da nismo začarani prijašnjim uspjesima, već da se okrećemo novim izazovima i prilikama ispred nas. Da ne gledamo kako jedni druge spustiti, već kako jedni druge možemo uzdići i zajedno uspjeti. Jedino takvim drastičnim zaokretom možemo promijeniti putanju kojom svi idemo.
Tko su mentori?
Inspirativnu ulogu mentora primarno igraju učitelji koji su s učenicima u redovnom kontaktu. Oni su ti koji ih potiču i motiviraju kada im bude teško ili kad naiđu na prepreke i izazove. Uz njih, tim Instituta za inovacije aktivno će komunicirati i pomagati učenicima u procesu razvoja inovacijskih projekata. Naša uloga neće biti da govorimo kako nešto treba napraviti, što bi bilo bolje i kako nešto funkcionira u praksi, već ukazati na različite perspektive koje je potrebno uzeti u obzir pri razvoju inovacija. One nam često znaju promaknuti kada se nečemu dovoljno posvetimo, zato ćemo mi biti tu da ih podsjetimo i pomognemo u tome.
Što biste preporučili učenicima generalno, koje vještine da razvijaju?
Prije svega bih preporučio da se fokusiraju na nešto što ih veseli i oko čega su strastveni. Ako netko i ne zna što to točno jest, što je sasvim normalno, važno je isprobati što više stvari i eksperimentirati dok nešto ne klikne. Na taj način učenici se znatno više angažiraju u procesu učenja i ulažu puno više truda i energije nego kad uče nešto što moraju ili što je trend, nešto za što drugi govore da je bitno. Kad pronađemo to područje, tada je samo stvar volje i ustrajnosti u razvoju konkretnih vještina koje su potrebne u određenom poslu ili zanimanju. Taj dio se već manje-više zna za svako područje i može se naučiti uz dovoljno rada. Znanje je danas lako dostupno. Ono što postaje sve teže je imati priliku, a nekad i luksuz, raditi ono što stvarno voliš i što te ispunjava. Učenicima bih stoga svakako sugerirao da na put otkrivanja krenu što ranije.
Koje su po vama najvažnije karakteristike potrebne za uspjeh na tržištu rada, a koje je bitno razvijati od rane dobi?
Kreativnost je svakako jedna od njih jer podrazumijeva to da je osoba u stanju stvoriti nešto novo i smisleno, nešto što stvara novu vrijednost. S obzirom na to da razvojem tehnologije automatiziramo i optimiziramo brojna područja, ključna valuta budućnosti i sposobnost u kojoj nam strojevi neće tako skoro moći konkurirati upravo je kreativnost. Uz kreativnost, svakako bih istaknuo komunikaciju. Bilo da ste u odnosu s klijentima, prodaji, marketingu, vodite projekt, tim ili cijelo poduzeće, ključni principi komunikacije nešto su što je izuzetno važno savladati. Sposobnost strukturirane i smislene komunikacije koja drugu stranu provodi kroz priču i prenosi ključne poruke važan je talent koji je na cijeni i danas, a pogotovo će biti u budućnosti.