ŽIVOT PO VLASTITIM PRAVILIMA

Amiši ne žele dati svog Madoffa na sud

04.03.2012 u 22:15

Bionic
Reading

Država Ohio poznata je i po mnogim naseljima amiša, anabaptističke kršćanske sekte koja doslovce živi Evanđelje, odbija znakove moderniteta, nosi odječu kao što je činila prije tri stoljeća i misli da može u svemu živjeti u vlastitom aranžmanu. FBI i američko pravosuđe ne misle tako. Evo zašto

U rečenoj državi, ali u središtu Pennsylvanije, nalazi se jedna vjerska zajednica (porijeklom su iz njemačkog dijela Švicarske) za koju su čuli mnogi Amerikanci, ali je mali broj razumije. Radi se o amišima, koji su prvi put privukli pozornost šire javnosti sredinom 1980. godine kada je snimljen film 'Svjedok' s Harrisonom Fordom u glavnoj ulozi. Ford glumi filadelfijskog policajca koji je prisiljen potražiti utočište među amišima i prilagoditi se njihovu neobičnom načinu života. Međutim, danas, gotovo 30 godina kasnije, većina Amerikanaca još uvijek ne zna zašto se ta kršćanska denominacija protivi svakodnevnoj uporabi modernih pomagala, kojih bi se mnogi Amerikanci tek vrlo teško odrekli. A teško shvaćaju i zašto odbijaju intervenciju američkog pravosuđa.

Ova kršćansko-protestantska sekta predstavlja priličnu egzotiku među brojnim i različitim vjeroispovjestima koje se prakticiraju u modernoj Americi. Oni putuju na konjima ili u kočijama te odbijaju koristiti predmete s pogonom na struju. U njihovim domovima nema telefona, računala ni žarulja. Njihova odjeća je jednostavna, s isključivo tamnim bojama.

Njihov način života intrigira mnoge Amerikance. Amiši se žele držati van glavnih društvenih tokova. Oni jesu u Americi, ali kao da nisu dio nje. Oni plaćaju poreze jer ih na to obvezuje zakon. Međutim, oni ne sudjeluju u izborima niti šalju svoju djecu u škole. Amiši ne žele državne mirovine i ne žele sudjelovati državnim programima zdravstvene zaštite za starije građane.
Anabaptističke skupine ne vide tehnologiju kao nešto što je samo po sebi zlo. Međutim, ona se ponekad ne uklapa u kršćanski način života. Stari amiški red izbjegava struju. Jedan od najranijih razloga je bio taj da električno svijetlo pridonosi udaljavanju obitelji u nekom domu, a ne predvečenjem okupljanju u jednoj prostoriji. Jednom kada dobijete struju, onda dolazite u napast da imate radio, televiziju, videorekordere i ostale stvari koje mogu donijeti neželjeno u vaš dom.

Čak 99 posto od oko 200 tisuća Amiša koliko ih ima na svijetu, živi u Sjedinjenim Državama. Preostalih jedan posto živi u Kanadi, odmah preko granice. Anabaptistički pokret započeo je u Europi u 16. stoljeću, ali su desetljeća vjerskih progona dovela mnoge Amiše u Pennsylvaniju. Ta je britanska kolonija svima jamčila vjersku slobodu. Kad su stigli u Pennsylvaniju, Amiši su većinom bili farmeri, kao, uostalom, i glavnina stanovništva u to doba. I dok se Amerika industrijalizirala, amiši su nastavili živjeti od svoje zemlje. Amiši vjeruju da Bog želi da oni žive takvim načinom života i stoga su mnogi, kad se Pennsylvania počela ubrzano razvijati, odlučili otići.

U 21 saveznoj državi u kojima žive, amiši su uglavnom prihvaćeni i mnogi su fascinirani njihovim načinom života. Međutim, to nije uvijek bio slučaj. Naime, pacifizam je glavna komponenta anabaptističke vjere i tijekom Drugog svjetskog rata mnogi su amiši bili prezreni jer se nisu htjeli boriti. Sve do ranih 80-ih njihov pacifizam i ne-moderni način života mnogi su Amerikanci smatrali nedopustivima. No tijekom proteklih 30-ak godina situacija se promijenila. U današnjem brzom načinu života kojim dominira tehnologija, mnogi su Amerikanci privučeni jednostavnošću amiškog načina života. To nužno ne znači da oni žele živjeti poput amiša, ali ih žele razumijeti.

Eh, sad, zašto o njima danas pišemo, to jest, zašto su došli na naslovnicu TNYT-a? U rujnu 2011. opet su postali meta medija jer je mjesto Sugarcreek šokirano viješću da je jedan od amiša, Mondroe L. Beachy (70, oženjen i s petero odrasle dijece), uhićen nakon pronevjere 16 milijuna dolara ušteđevine svojih sumještana, ali i amiša iz mnogih drugih sredina unutar SAD-a. Neki ga mediji nazivaju 'amiški Madoff'.

Beachy je bio poštovani financijaš zajednice kroz mnoge godine, ali se 'zaigrao' pa je prevario ne samo amiše, već i neke druge američke građane. Bankrotirao je u lipnju 2010. Onda je krenula istraga pa se dogodilo uhićenje. Sada će mu se suditi.

Sukob je nastao jer amiši smatraju da je važno da se poštuje njihov način života, a oni žele kršćanski oprostiti grijeh i nadoknaditi štetu (amiši nisu siromašni i jako dobro žive od poljoprivrede, ali ponajviše od turizma i trgovine, s obzirom na to da su jako dobri majstori drva i drvena namještaja). Starješine traže od suda da im prepusti predmet, ali sud ne da jer su prekršeni federalni zakoni i zato što su oštećeni i građani koji ne pripadaju toj sekti / crkvi.

Amiši žele riješti problem po vlastitim pravilima, nadoknaditi štetu svim oštećenima i spasiti ugled zajednice. Čak je i veliki dio oštećenih, oko 2.300 njih, podržao amiše, ali vlasti to odbijaju. Ne žele ni pod koju cijenu promovirati nejednakost građana pred zakonima, pogotovo jer su prevare počele davne 1990.

Idućeg 19. ožujka počinje suđenje u gradu Youngstownu. Ako bude nađen kriv, Beachy može dobiti i do 20 godina zatvora pa će novinari opet navaliti na Sugarcreek, zajednicu koja bi radije da u listovima bude istaknuta vrlo važna vijest – da će uskoro instalirati najveći cuckoo sat na svijetu