Novi propisi o trgovini EU-a i Britanije mogli bi europskim proizvođačima električnih automobila donijeti do 4,3 milijarde eura carinskih troškova ako ne ispune uvjet o porijeklu komponenti i baterija, upozorila je u utorak udruga ACEA
Prema novom trgovinskom sporazumu, električna vozila bit će od 2024. oslobođena carina ako je 45 posto njihovih komponenti proizvedeno u Britaniji odnosno u EU. U slučaju baterija udio se penje na 50 do 60 posto.
Ako ne ispune te kriterije, Britanija i EU naplaćivat će na uvoz carine od 10 posto.
Europska udruga proizvođača automobila (ACEA) zatražila je u utorak da se uspostava novog trgovinskog režima odgodi za tri godine, tvrdeći da treba vremena za gradnju europskih kapaciteta za proizvodnju baterija.
Proizvođači automobila trenutno se oslanjaju na baterije i materijale iz Azije.
Prema novim propisima, proizvođači iz EU-a platili bi u Britaniji kroz tri godine 4,3 milijarde eura carina. Budući da je Britanija odredište gotovo četvrtine izvoza električnih vozila iz EU-a, to bi moglo značiti do 480 tisuća manje proizvedenih automobila na kontinentu.
ACEA je početkom lipnja pisala Europskoj komisiji, tražeći reviziju propisa o podrijetlu baterija i trogodišnju odgodu.
U udruzi tvrde da će, po procjenama njezinih članova, samo 10 posto električnih vozila u 2024. ispuniti uvjete za bescarinski uvoz, pa će europske kompanije vjerojatno izgubiti utrku s konkurencijom iz Kine i drugih zemalja.
Stellantis je u svibnju upozorio da bi se tvornice automobila u Britaniji mogle zatvoriti ako London i Bruxelles u kratkom roku ne izmijene propise.
Stav je Europske komisije da bi propisi trebali podržati razvoj snažnog lanca vrijednosti u proizvodnji baterija u EU i da je brexit promijenio trgovinske odnose s Britanijom.
Dužnosnik Europske komisije Stefan Fuehring, zadužen za praćenje sporazuma, rekao je na prošlotjednoj konferenciji da propisi EU-a o podrijetlu „odgovaraju svrsi" i da EU ne razmišlja o izmjenama.