Papa Benedikt XVI. u utorak se našao na udaru snažnih kritika izraelskih vjerskih i političkih dužnosnika koji mu zamjeraju da je u govoru u muzeju sjećanja na holokaust Yad Vashemu bio previše neutralan, nesućutan i da se nije ispričao u svoje ime i ime svoje vjere, dok tek rijetki podsjećaju na to da je on to već nekoliko puta učinio i da se u prošlosti pokazao kao snažni kritičar holokausta i prijatelj Izraela
ZAGREB - Predsjednik izraelskog parlamenta Reuven Rivlin u razgovoru za izraelski radio ocijenio je kako je Papa u Yad Vashemu bio 'distanciran' prema patnjama židova u holokaustu i zamjerio mu to što se nije ispričao u ime svojeg naroda - Nijemaca, budući da je bio pripadnik Hitlerove mladeži i Hitlerove vojske.
'Došao je i poput povjesničara, poput nekog tko sve to promatra iz prikrajka, pričao nam o stvarima koje se nisu trebale dogoditi i u kojima je - što se može - i sam sudjelovao', rekao je Rivkin.
'Uza svo poštovanje prema Svetoj stolici, ne možemo zanemariti teret koji on nosi zato što je kao mladi Nijemac pristupio Hitlerovoj mladeži i kao osoba koja je pristupila Hitlerovoj vojsci, koja je bila sredstvo istrebljivanja', kazao je Rivkin.
'Ostvarilo se sve čega smo se plašili', zaključio je prvi čovjek Knesseta, koji je odbio dočekati Papu u zračnoj luci i sudjelovati i u jednom događaju tijekom Papina posjeta, osim ovog u Yad Vashemu, zato što mu je 'neugodno' biti u blizini bivšeg člana Hitlerove mladeži i vojske .
Benedikt XVI. je na svečanosti u Memorijalnom centru govorio o 'užasnoj tragediji šoe', kako se na hebrejskom naziva holokaust i pozvao na to da se 'patnja žrtava nikad ne poriče, ne omalovažava i ne zaboravi', ali je nekim vjerskim dužnosnicima zasmetalo to što se nije ispričao kao Nijemac i kršćanin za genocid.
'Propustio je spomenuti da su Nijemci ili nacisti sudjelovali u masakru i ni riječju nije zatražio oprost ili bar izrazio kajanje ili sućut za žrtve', rekao je predsjednik Memorijalnog centra i bivši izraelski veliki rabin Israel Meir Lau, zamjerivši i to što je Papa govorio o milijunima žrtava, a 'čak nije spomenuta ni riječ 'šest''.
Ni izraelski tisak nije bio blaži, pa dnevnik Haaretz u osvrtu naslovljenom 'Govor Benedikta XVI. pokazao verbalnu nezainteresiranost i banalnost' tvrdi kako je 'ono što je (Papa) rekao o holokaustu zvučalo previše proračunato, previše diplomatski i previše profesionalno'.
'Savjetovao je 'sućut', što svećenici prepisuju jednako kao što liječnici opće prakse prepisuju aspirin', ocjenjuje autor članka, navodeći kako je papin govor bio iznenađujuć 'ponajprije zbog toga što bi čovjek očekivao od vatikanskih kardinala da svojem šefu pripreme inteligentniji tekst'.
Vatikan se nije mogao oglušiti o tako intenzivne kritike, pa je njegov glasnogovornik Federico Lombardi podsjetio kako je papa Benedikt XVI. 'o tom pitanju (holokausta) i o činjenici da je Nijemac govorio mnogo puta', pa i prilikom posjeta nekadašnjem koncentracijskom logoru Auschwitzu.
'Misli da (to) ne mora ponavljati baš svaki put', rekao je vatikanski svećenik.
Istodobno je Lombardi opovrgnuo tvrdnje da je Joseph Ratzinger, budući papa Benedikt XVI., ikad bio u Hitlerovoj mladeži.
'Želim razjasniti laži koje iznose izraelski i međunarodni tisak. On (Papa) nikad nije bio u tom pokretu mladeži ideološki povezanom s nacizmom', rekao je Lombardi.
Članstvo u Hitlerjugendu bilo je dragovoljno, a njemačka agencija i.media objavila je kako je Ratzinger u nju upisan 1941., na dan kad je napunio 14 godina, ali protiv svoje volje, kao 'primorani član' (Zwangs-Hitlerjunge), što je bilo različito od dragovoljnih članova (Stamm-Hitlerjunge).
Što se sudjelovanja u Wehrmachtu tiče, Joseph Ratzinger je, po Lombardijevim riječima, u mladosti bio 'unovačen protiv svoje volje u postrojbu protuzračne obrane zadužene za zaštitu gradova'. 'Sve je to spomenuto u njegovoj biografiji', dodao je.
Iako razmjerno slabi, i u Izraelu su se javili glasovi u obranu Pape.
Glavni izraelski rabin Yona Metzger izrazio je uvjerenost kako je Benedikt XVI. u potpunosti suglasan s molitvom koju je njegov prethodnik Ivan Pavao II. izgovorio prije devet godina kod Zida plača u kojoj je zatražio Božji oprost za patnje nanesene židovima kroz stoljeća.
Pretjeranim je kritike spram Pape ocijenio i predsjednik Konzorcija organizacija preživjelih iz holokausta Noah Frug. '(Papa) nije predsjednik neke cionističke organizacije, pa zašto bismo se onda žalili na njega?', upitao se Frug. 'Došao je ovamo kako bi zbližio Crkvu (kršćanstvo) i židovstvo i njegov posjet zato trebamo smatrati pozitivnim i važnim', ustvrdio je vođa organizacije preživjelih holokausta.
Najblagonakloniji poglavaru katoličke crkve pokazao se komentator izraelskog portala ynetnewsa Aviad Kleinberg koji je u članku 'Dobrodošao, papa Benedikte', objavljenom, doduše, prije Papina govora u Yad Vashemu, rekao kako se o papi Benediktu XVI. posljednjih dana napisalo doista svašta, pa se stječe dojam kako u Izrael stiže 'jedan od njegovih mrzitelja, nekadašnji nacist, a današnji nijekalac holokausta i antisemit'.
Autor navodi kako je Papa konzervativac nesklon promjenama u Katoličkoj crkvi, kako se njegovo protivljenje korištenju kondoma može smatrati strašnim, kako je slab kao političar i kad treba nešto poduzeti, što se vidi iz iz nespretnosti koju je iskazao u slučaju biskupa Richarda Williamsona koji niječe holokaust.
'No, jednu stvar o njemu ne možemo reći - Joseph Ratzinger nije antisemit ni u kojem obliku. On voli Izrael. Cijelo vrijeme otkako je u Crkvi, što mogu potvrditi njegovi sugovornici židovi, bio je jedan od onih koji su najžešće osuđivali antisemitizam', navodi autor članka.
'U njegovim očima antisemitizam nije samo grijeh protiv židova, već je to grijeh protiv Boga', stoji u tekstu, u kojem se podsjeća kako je Joseph Ratzinger bio iznimno blizak papi Ivanu Pavlu II. i imao velik utjecaj na njegova stajališta i poteze, zbog kojih je bivši Papa stekao veliki ugled u Izraelu. 'Benedikt XVI. zaslužio je toplu dobrodošlicu u Državi Izraelu', stoji na kraju članka izraelskog portala.