Gotovo dvije tisuće zaposlenika HŽ-a u strahu je za svoj posao. Pruge su iz 'vremena Austrougarske', hrvatski vlakovi voze u prosjeku 50 kilometara na sat, a oni u europskim zemljama 200, poslove popravljanja pruga i vlakova sve češće dobivaju stranci… Sve se to moglo danas čuti od nekoliko stotina prosvjednika koji su pred Kalmetino ministarstvo došli s jednom porukom: Hoćemo raditi i od rada živjeti
Nakon jučerašnjeg propalog dogovora Sindikata hrvatskih željezničara i ministra mora, prometa i infrastrukture Božidara Kalmete, sindikalistima je kao jedina mogućnost preostao štrajk. Istaknuto je da su pred stečajem HŽ-ova društva Održavanje vagona, Remont i održavanje pruga, Pružne građevine, Proizvodnja – regeneracija, POSIT (proizvodnja i montaža elektrotehničkih uređaja), Željezničko ugostiteljstvo i Željeznička tiskara. Njihovi radnici nisu dobili plaću za listopad i studeni niti su im isplaćeni regresi i božićnice.
No najveći problem je u tome što gotovo da i nemaju posla. Državna blagajna je presahnula, željeznica je u katastrofalnom stanju, ulaganja nema, a i kada se nađe novac za remont pruge, posao se dodjeljuje strancima. Tako je trenutno jedini veći projekt obnova pruge između Vinkovaca i Tovarnika koju izvodi talijanska tvrtka.
'Apsolutno se bojim za svoj posao, a situacija je svakim danom sve gora i gora. I ovo naše rukovodstvo svakim danom radi na štetu radnika, da bi sačuvali svoje fotelje, a za nas ništa ne pitaju.'
'Zamjeramo im što rasipaju novac te nerazumijevanje radničkih potreba', kazao je za tportal zaposlenik u sektoru održavanja vlakova i naglasio da 'ima puno posla, ali nema love'. 'Ne nabavljaju se rezervni dijelovi i mi nemamo s čime raditi.'
Slično je rekao i zaposlenik u sektoru održavanja pruga. 'Sve je zastarjelo, iz doba Austrougarske. Ima toliko posla za nas, a ne radimo. Ne znam kako će to ići dalje.' Ističe da će, u slučaju da se HŽ-ovih pet društava koja su pred stečajem privatiziraju, velik dio radnika biti suvišan. Na upit kakva je prema njegovom mišljenju sigurnosna situacija na željeznici, naš sugovornik, koji je želio ostati anoniman, samo je kratko odgovorio: 'Procijenite sami.'
Predsjednik Sindikata hrvatskih željezničara Ivan Forgač prozvao je resorno ministarstvo i Upravu HŽ Holdinga zbog propadanja Hrvatskih željeznica.
'Imamo skupe strojeve kojima možemo i želimo brzo i kvalitetno obnoviti pruge i vozni park. Umjesto kvalitetnih poslovnih odluka Ministarstva i Uprave HŽ-a, dolaze samo prijetnje stečajevima i otpuštanjima. Iz ponašanja nadležnih možemo samo zaključiti da žele da poslovi održavanja pruga propadnu kako bi ih preuzeli stranci, građevinska mafija', kazao je Forgač. Spomenuo je da prugu Vinkovci – Tovarnik rade stranci, dok HŽ-ovi skupi strojevi stoje, a društva gomilaju gubitke. Zaključio je da je bitno da se upozori i javnost na sve brže propadanje hrvatskih pruga i vlakova.
Predsjednik Samostalnih sindikata Hrvatske Krešimir Sever kazao je da je vladajućima očito u interesu sve privatizirati. 'HŽ je narodna imovina koju treba sačuvati za građane ove zemlje. Ako se zapuštaju pruge, vagoni i lokomotive, pitamo se po kojim će se to prugama prevoziti putnici narednih godina, ali se pitamo i čiji će vlakovi voziti tim prugama', kazao je Sever.
MINISTARSTVO: UPRAVA HŽ HOLDINGA 'IZNALAZI RJEŠENJE
Iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture izvijestili su da je Božidar Kalmeta danas primio predstavnike Sindikata hrvatskih željezničara koji prosvjeduju zbog teškog stanja tvrtki kćeri u okviru sustava Hrvatskih željeznica.
'Uprava HŽ Holdinga iznalazi način da djelatnicima u tim tvrtkama pomogne u osiguravanju posla i nastavku procesa restrukturiranja', kazao je ministar Kalmeta, naglasivši da se 'iznalaze načini za isplatu plaća u tvrtki PRO-REG, dok će ostala ovisna društva i dalje uredno primati plaću. Također, iznalaze se rješenja za isplatu božićnica'.
Naime, ministar Kalmeta primio je danas i Upravu HŽ Holdinga koja ga je izvijestila da traju pregovori sa svim sindikatima potpisnicima kolektivnog ugovora kako bi se sukladno naputku Vlade isplatila božićnica u iznosu do 1.250 kuna, a idući sastanak o tome dogovoren je u petak.