Nacionalno vijeće za praćenje provedbe Strategije suzbijanja korupcije prihvatilo je izvještaj Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa o antikorupcijskim mjerama koje je provelo u svom resoru. Vijeće za korupciju pohvalilo je izvještaj, no predsjednik Vijeća Željko Jovanović ipak je pobrojao neke greške iz povijesti Povjerenstva za sukob interesa
Prema podacima koje je pred Nacionalnim vijećem za korupciju iznio predsjednik Povjerenstva za sukob interesa Mate Kačan, čak dvije tisuće državnih i lokalnih dužnosnika ima obvezu podnijeti imovinske kartice, no čak njih 300 nakon lokalnih izbora nije ispoštovalo tu obvezu.
'Prvo smo im slali opomene kako bi reagirali, no na to su se oglušili. Reagirali su tek nakon što smo se odlučili na stopiranje isplate plaće', pojasnio je Kačan, dodavši da on osobno ne misli da bi se trebao proširivati krug obveznika podnošenja imovinske kartice. Takvo nešto, naime, sugerira Europska unija, no Kačan je uvjeren da se uz pomoć nečijeg JMBG-a i OIB-a može lako doći do podataka o imovini.
Od 55 odluka i 44 mišljenja koliko je Povjerenstvo odradilo do kraja prošle godine u čak 21 slučaju utvrđen je sukob interesa.
'U oko 500 slučajeva smo utvrdili nepravilnosti, no to nismo sve stavljali kao sukob interesa, nego smo djelovali preventivno', rekao je Kačan, dodavši da su, primjerice, dužnosnike upozorili na poslovne udjele u tvrtkama ili na nezakonito primanje naknada.
Iako na rad aktualnog Povjerenstva nije bilo zamjerki, predsjednik Vijeća za korupciju Željko Jovanović podsjetio je na neku praksu iz prošlosti. 'Od 2003. kada je usvojen prvi zakon bilo je čak sedam izmjena, praktički svake godine je bila jedna izmjena Zakona o sprečavanju sukoba interesa, tako da je to sigurno obilježilo ovo područje. Drugo što će obilježiti povijest Povjerenstva je postava iz 2007. koja je raspravljala o premijerovim satovima. I opet tada možemo vidjeti na koji način se može utvrditi imovina. Možda bi sve drugačije izgledalo u Hrvatskoj da je u to vrijeme utvrđeno postojanje sukoba interesa vezano uz imovinu bivšeg premijera Sanadera i primanja koja je imao, jer je to bio jedan očiti dokaz da se radilo o sukobu interesaOvo povjerenstvo koje je aktualno obilježila su kadrovska pitanja i nesretan izbor bivše predsjednice, koja je opet zbog korupcije morala otići. I novo povjerenstvo koje će biti izabrano već je obilježeno kadrovskim problemima', kazao je Jovanović, podsjetivši članove Vijeća da su dobili pismo Zorislava Antuna Petrovića koji je ispao iz utrke za novo povjerenstvo pod obrazloženjem da nema osam godina rada u struci.
Spomenuo se pritom Jovanović i novog Zakona o sukobu interesa, poručivši kako je 'mana što se novo povjerenstvo za sprečavanje sukoba interesa ne bira dvotrećinskom većinom zastupnika'.
Odgovorila mu je HDZ-ova Ana Lovrin. 'Nije mana što se povjerenstvo ne bira dvotrećinskom većinom jer bi to onda bila ustavna povreda, a ne mana. Ustav točno propisuje kako Sabor donosi odluke i točno propisuje slučajeve u kojima ih donosi dvotrećinskom većinom. Pa, za boga miloga, mi dvotrećinskom većinom ne biramo ni državnog odvjetnika ni predsjednika Vrhovnog suda, pa zašto pravimo toliku važnost oko jednog Povjerenstva za sukob interesa? Zaista mislim da je to pretjerivanje', kazala je Lovrin
Za mišljenje o novom zakonu članovi Vijeća priupitali su i Kačana. 'Po mom osobnom mišljenju tu su neke stvari prilično strogo regulirane, a novo povjerenstvo će vidjeti kako će se to u praksi manifestirati i primjenjivati. Kroz praksu će vjerojatno dolaziti do nedoumica. Kako bi to izgledalo kada bi se doslovno primjenjivao zakon, primjerice kod ove imovinske kartice i kod utvrđivanja točnosti podataka u imovinskoj kartici. Imamo članak zakona prema kojem povjerenstvo provjerava način stjecanja imovine. Pitanje je praktične izvedivosti na dvije tisuće dužnosnika kontinuirane provjere načina stjecanja imovine i koliko bi daleko u prošlost išla ta provjera', zaključio je Kačan