Koristi li se predsjednik RH Zoran Milanović vojnim helikopterima previše, bilo je pitanje oko kojeg su se nedavno lomila koplja na relaciji Ured predsjednika - Ministarstvo obrane. Da bismo stvari stavili u pravi kontekst, tada smo Ministarstvo obrane pitali koliko su letjeli neki Milanovićevi prethodnici, ali i ministri obrane, a odgovor smo dobili nakon više od mjesec dana
Iz odgovora koji je tportal dobio od službenice za informiranje Ministarstva obrane, Milanović je letio osjetno više od svojih prethodnika Ive Josipovića i Kolinde Grabar Kitarović te od bivšeg ministra obrane Marija Banožića. Prema podacima koje je sam Milanović objavio početkom rujna, a zatim i ministar obrane Anušić, helikopteri Oružanih snaga na Milanovićev zahtjev su u njegovu dosadašnjem mandatu angažirani 74 puta, ostvarili 348 letova i ukupno su u zraku proveli 241 sat. Ukupan trošak goriva iznosio je 127.000 eura, a dodatno je potrošeno goriva za upotrebu vojnih brodova za potrebe predsjednika RH u iznosu od 22.800 eura.
S obzirom na to da su podaci o zahtjevima i ostvarenim letovima pomalo zbunjujući, jer se na ime jednog zahtjeva može ostvariti nekad samo jedan let, a nekad i dva ili više, te da sam podatak o letu ne znači ništa ako se ne zna njegovo trajanje, jer nije isto leti li helikopter pet minuta ili dva sata, najbolja se usporedba može ostvariti usporedbom koliko sati su helikopteri proveli u zraku na zahtjev raznih dužnosnika te koliki je bio trošak goriva za te letove.
Tako je bivši predsjednik Ivo Josipović, koji je obnašao tu dužnost od 2010. do 2015. 88 puta tražio prijevoz zrakom te je po njegovim zahtjevima ostvaren 261 let. Helikopteri Oružanih snaga na njegov su zahtjev u zraku proveli 163 sata i 25 minuta, a trošak goriva iznosio je 94.147 eura. Josipović je, također, 30 puta zahtijevao angažiranje brodova Ratne mornarice, za koje se u odgovoru kaže da su realizirani plovilima iz Odreda rezidencijalnih brodova.
Bivša predsjednica Kolinda Grabar Kitarović od 2015. do 2020. prijevoz zrakom je zahtijevala 49 puta, a na temelju tih zahtjeva ostvareno je 146 letova. Helikopteri su na zahtjev tadašnje predsjednice u zraku proveli 134 sata i 40 minuta, a ukupan trošak goriva bio je 77.587 eura. Bivša je predsjednica također uputila 20 zahtjeva za angažiranje brodova Ratne mornarice, a trošak goriva i maziva bio je 4.112 eura.
>>> Provjerili smo koliko je stvarno koštao let predsjednice u Umag
Od službenice za informiranje zatražili smo podatke i za bivšeg i aktualnog ministra obrane, Marija Banožića i Ivana Anušića, a odgovoreno nam je da je Banožić, koji je bio ministar od 2020. do 2023. letove helikopterom tražio 11 puta i da je po tim zahtjevima ostvareno 50 letova. Ukupno su, na Banožićev zahtjev, helikopteri bili u zraku 32 sata, a trošak goriva je bio 16.660 eura. Za razliku od Josipovića i Grabar Kitarović, Banožić je za letove, osim ruskih helikoptera Mi-8/Mi-171, koristio i tada novopristigle američke helikoptere UH-60M Black Hawk, ali i avion Pilatus PC-9M, po čemu je postao jedini ministar ili bilo koji dužnosnik koji je te školske avione koristio za osobni prijevoz. Riječ je bila o tri leta na relaciji Zemunik - Zagreb 2021., a tada su iz MORH-a rekli da su letovi realizirani u sklopu planirane obuke pilota. U odgovoru se također navodi da Banožić nije imao zahtjeva za prijevoz morem.
Kad je riječ o aktualnom ministru Anušiću, koji je na dužnosti nešto manje od godinu dana, službenica za informiranje MORH-a navodi da on u svom dosadašnjem mandatu nije imao zahtjeva za prijevoz zrakom ili morem.