zbogom kućicama

Drastične promjene: Kako i koliko ćemo uskoro plaćati cestarinu

06.04.2023 u 14:37

Bionic
Reading

Hrvatske autoceste (HAC) objavile su danas javni natječaj za odabir izvođača za elektronički sustav naplate cestarine, procijenjene nabavne vrijednosti 100 milijuna eura. Natječaj je otvoren 60 dana i financira se sa 65,9 milijuna iz sredstava Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO)

Nakon zaprimanja ponuda HAC ima 90 dana za donošenje odluke, a kako je ranije najavljeno, očekuje se da će novi sustav u funkciji biti najranije krajem 2024. godine iako je iz dokumentacije razvidno da onaj tko dobije posao ima 24 mjeseca za njegovu ugradnju pa je realnije očekivati da se to dogodi u 2025.godini.

Kada bude implementiran, plaćanje na licu mjesta u kešu ili karticom postat će prošlost jer je cilj naplata cestarine na temelju rješenja slobodnog protoka s više voznih trakova (MLFF) bez zaustavljanja vozila s beskontaktnim načinima plaćanja.

Cestarina će se naplaćivati ovisno o prijeđenoj udaljenosti i skupini vozila. Na svakoj će lokaciji na autocesti na kojoj je vozila potrebno prepoznati, na naplatnim točkama na autocesti i izvan autoceste, postojati portal s ugrađenim čitačima DSRC, a oni će omogućiti komunikaciju s uređajima ENC ugrađenima u vozila. Portali će na naplatnim točkama imati i kamere za detekciju prolaza vozila povremenih korisnika autocesta.

U novom sustavu uređaji ENC bit će vezani za vozilo, odnosno njegovu registarsku oznaku, što znači da će se cestarina naplaćivati samo za transakcije dotičnog vozila. Uređaj i registarska oznaka vozila neće se vezati uz kategoriju vozila, već će se kategorija određivati na svakoj naplatnoj točki. Uz jedan ENC moguće je vezati maksimalno tri registarske oznake (sukladno pravilima koje odrede subjekti za naplatu cestarine).

Korištenje ENC-a bit će obavezno za teška vozila. Valja napomenuti da je predviđeno da učestali korisnici i dalje imaju pravo na popuste te će oni biti vezani uz uporabu ENC-a radi poticanja njihove kupnje za laka vozila.

Tehnologije novog sustava imat će sljedeća glavna obilježja: tehnologija DSRC za naplatu cestarine korisnicima ENC-a i tehnologija ALPR za naplatu cestarine povremenim i stranim korisnicima za laka vozila te nadzor plaćanja cestarine svih vozila očitanjem registarskih tablica.

Svi korisnici u novom sustavu naplate, uključujući korisnike uređaja ENC i sustava ALPR, morat će se registrirati u sustavu, pri čemu će morati dostaviti podatke barem o broju registarske oznake vozila, o državi izdavanja registarske oznake i načinu plaćanja, a ako budu postojali popusti, i podatak o emisijskom razredu vozila, presliku prometne dozvole i slično.

Lučko gužva
  • Lučko gužva
  • Lučko gužva
  • Lučko gužva
  • Lučko gužva
Lučko gužva Izvor: Pixsell / Autor: Slavko Midzor/PIXSELL

Obje skupine korisnika, i ENC i ALPR, imat će mogućnost uplate sredstava unaprijed (prepaid) i račun s naknadnim terećenjem na bankovnu karticu (postpaid). Prepaid korisnici neće smjeti biti anonimni i njihovi podaci morat će biti poznati sustavu.

Naplata cestarine vozilima ili detekcija vozila koja mogu koristiti autocestu odvijat će se putem sustava uz prometnicu. Taj će sustav podatke o transakcijama slati u središnji sustav, a uključuje jedinice mobilnog nadzora plaćanja i prisilne naplate cestarine koje će otkrivati prekršitelje za vrijeme pretjecanja u vožnji, dok stoje na zaustavnom traku, obilaskom odmorišta i benzinskih postaja. Također, u slučaju kvara (cjelokupnog ispada ili prekida rada) jedne naplatne točke, mobilna jedinica moći će obavljati sve funkcije naplate cestarine.

No njihova prva funkcija je lov prekršitelja, odnosno onih koji su na autocestu ušli neregistrirani u sustav, koji su na crnoj listi, kojima je istekla valjanost bankovne kartice ili koji imaju negativan saldo. Kada zaprime dojavu iz središnjeg sustava, najbliža mobilna jedinica kreće u presretanje prekršitelja.

Nabava vozila za mobilne jedinice snage 110 kW s dizelskim motorom također je dio ove nabave pa će isporučitelji morati osigurati i 74 vozila od čega 60 za HAC, 9 za koncesionara na Istarskom ipsilonu i pet za AZM.

Kako je navedeno u dokumentaciji, korisnicima koji nisu registrirani u sustavu, a koristili su autocestu te su zabilježeni kao prekršitelj, ali nisu zaustavljeni od strane mobilne jedinice, prilikom dostave prve opomene dostavljat će se i pristupni podaci za javnu mrežnu stranicu (korisničko ime i lozinka) na kojoj će moći podmiriti svoja dugovanja.

Autoceste s naplatom u novom sustavu naplate cestarine ostaju istovjetne autocestama s naplatom kojima su danas upravitelji HAC, Bina Istra i AZM. Cijene po kilometru su drugačije za svaku skupinu vozila te ih utvrđuje svaki upravitelj i koncesionar i temelje se i na nekim dodatnim parametrima. A to su dodatne naknade u određenim razdobljima, primjerice u ljetnoj sezoni, vikendom i u razdobljima zagušenja prometa.

Cijena cestarine ovisit će i o naknadi za onečišćenje zraka, koja se razlikuje ovisno o emisijskom razredu vozila (Euro). U perspektivi se naknada za onečišćenje zraka može temeljiti na razini onečišćenja izazvanog emisijom CO2 vozila ili nekim drugim mjerilima u skladu s politikama EU-a.