POMODNI HIT

E-cigareta – možemo li je pušiti bez osjećaja krivnje?

16.08.2014 u 08:07

Bionic
Reading

Kažu da je najefikasnije sredstvo pri odvikavanju od pušenja, ali o tome još nema čvrstih dokaza, kao ni o mogućim dugoročnim posljedicama njezina uživanja. No e-cigica ili parilica na svjetskom je tržištu pomodni hit. Javno je pućkaju Leonardo DiCaprio i Robert Pattinson, od 30 milijuna pušača u Europskoj uniji svaki je peti probao e-cigaretu, a među njima je najviše 15-godišnjaka. Zbog izbora među 7.000 različitih aroma e-tekućine, trgovina e-cigaretama podsjeća na slastičaricu u kojoj klinci mogu birati među bezbroj vrsta šarenih šećerlama

Na što vas podsjećaju okusi vanilije, cimeta, lješnjaka, marcipana, peperminta, klinčića, čokolade? Na bakine mirisne božićne kolače? Ako nije vrijeme Božića i baka nije u blizini, to su onda arome električne cigarete, e-cigarete, e-cigice ili parilice, kako zovemo sve popularniju zamjenu za klasičnu duhansku cigaretu.

Pušite bez osjećaja krivnje, poručuju proizvođači novog e-užitka. Zašto? Zato što kod klasične cigarete uživate u nikotinu, a umirete od katrana i štetnih kemijskih spojeva, a parilicom udišete samo čisti nikotin obogaćen nekom od 7.000 aroma, koliko ih se trenutačno nudi na svjetskom tržištu. Svakoga mjeseca stiže ih 250 novih, pa birajte između okusa tigrove krvi i šećerne vune. U usporedbi s klasičnom cigaretom, ona tek nevino simulira osjećaj pušenja, njome ne zagađujete prostor, nema pasivnog pušenja, jeftinija je od obične, nema pepela ni opuška koji može izazvati požar.

U sedam godina tijekom kojih se na tržištu pojavilo 500 brendova, e-cigareta prerasla je u pomodni hit, u kojemu javno uživaju i holivudske zvijezde poput Roberta Pattinsona, Jacka Nicholsona, Katherine Heigl, Seana Penna, Johna Cusacka i Leonarda DiCaprija. U nas je klasična cigareta još uvijek kraljica, ali po kafićima možete sve češće naletjeti na e-pušače.

Prema podacima kanadske tvrtke za bankarske i financijske usluge Canaccord Genuity Group, svjetska je prodaja e-cigica prošle godine iznosila tri milijarde dolara, za razliku od 20 milijuna 2008., a ove se godine očekuje prihod od četiri milijarde. Broj specijalnih prodavaonica u posljednjih se godinu u SAD-u učetverostručio, a multinacionalna tvrtka za bankarstvo i financijske usluge Wells Fargo predviđa da bi prodaja u sljedećih deset godina mogla nadmašiti konvencionalnu cigaretu. U SAD-u je trenutačno otvoreno više od 5.000 specijaliziranih 'vapor' trgovina, a u Oklahomi, saveznoj državi u kojoj je e-cigareta najpopularnija, samo ih je u godinu i pol od nekoliko naraslo na 300. Nije čudo: dovoljno je u otvaranje trgovine uložiti 50.000 dolara i za godinu dana zaradit ćete 400.000, kaže vlasnik dućana Domoljubna parilica (Patriotic Vapes) iz grada Tulse.


Dokumentarac o e-cigaretama (The New Yorker)

Parilicu tako možete kupiti u običnoj trgovini ili klikom miša putem interneta, nije važno koliko vam je godina. Zakon ne brani reklamiranje. Skoro pola stoljeća nakon prve zabrane reklamiranja duhanskih cigareta, britanska tvrtka Vype (dio Bitish American Tobacca) od proljetos je promovira s nabildanim manekenima i curama senzualnih usana.

Izbor e-cigareta sve više sliči na bogatu slastičarnu u kojoj klinci mogu birati među bezbroj šarenih šećerlama, kažu stručnjaci, osupnuti rezultatom istraživanja Sveučilišta Harvard na 26.000 ispitanika iz zemalja EU-a: od 30 milijuna europskih pušača, svaki je peti probao e-cigaretu, a među njima je najviše 15-godišnjaka. Broj korisnika e-cigarete među osnovcima i srednjoškolcima udvostručio se u samo godinu dana, kažu u američkom Centru za kontrolu i prevenciju bolesti, a sve je ih je više koji prije toga nisu probali klasičnu cigaretu...

Aroma je glavni razlog uživanja u e-cigici, tvrde proizvođači, a to je baš ono što privlači djecu. EU zbog toga i brani proizvodnju aromatiziranih klasičnih cigareta te Poljska kao najveći europski potrošač i proizvođač duhana s okusom mentola najavljuje ovih dana žalbu Vrhovnom europskom sudu bojeći se da će bez posla ostati 60.000 građana.

Što je e-cigareta?

Godine 1963., veteran Korejskog rata Herbert A. Gilbert patentirao je 'bezdimnu cigaretu bez duhana'. Usavršio ju je 2003. kineski farmaceut Hon Lik, a naveliko se počela uživati posljednjih sedam godina kao odgovor masovnim zabranama pušenja u javnim prostorima. Sastoji od tri dijela: baterije koja se puni, raspršivača koji stvara toplinu i isparava e-tekućinu te refila ili tanka za e-tekućinu. E-tekućina sadrži nikotin (iako ih ima i bez njega), propilen glikol ili biljni glicerol koji pospješuje stvaranje pare te aromu. Na svjetskom tržištu trenutačno se može birati među 7.000 aroma, a svakoga mjeseca proizvođači izbacuju 250 novih. E-cigicu reklamiraju kao pomoć pri odvikavanju od pušenja i zdraviju alternativu običnoj cigareti, jer uz nju nema pasivnog pušenja i ne sadrži katran, ugljični monoksid i mnogobrojne kemijske supstance koje se u klasičnim cigaretama 60 smatraju kancerogenima.

Ali hoće li korištenje e-cigarete imati za posljedicu više ili manje pušenja? Je li to nova vrsta ovisnosti ili lijek? To ne znaju ni sami američki stručnjaci za javno zdravstvo. Profesor s Bostonskog sveučilišta Michael Siegel vidi je kao revolucionarnu inovaciju koja će cigaretu zamijeniti jednako kao računalo pisaću mašinu, a profesor medicine na Kalifornijskom sveučilištu Stanton A. Glantz boji se da će popularnost parilice poništiti dugogodišnji napor u suzbijanju pušenja navlačeći i djecu nepušače na klasičnu cigaretu. 'Kao da sam se vratio u rane osamdesete', komentira Glantz primamljive promidžbene plakate i TV reklame. Agencija za hranu i lijekove (FDA) upozorava da nema čvrstih dokaza o njezinoj sigurnosti, jer se koristi suviše kratko da bi se mogao utvrditi pravi učinak. No farmaceuti upozoravaju na neurotoksine u e-tekućini, koji upijanjem kroz kožu ili gutanjem male količine mogu uzrokovati povraćanje, a gutanje u male djece može imati smrtne posljedice.

'Ne pitajte hoće li doći do ozbiljnog trovanja djece ili smrtnog slučaja, pitajte samo kada', kaže profesorica farmacije s Kalifornijskog sveučilišta Lee Cantrell.

No osnovni je problem nedostatak zakonske regulative zbog čega tržište e-cigaretama mnoge podsjeća na divlji zapad. Američki FDA još nije propisao standarde, pa se pod e-tekućinom može kupiti svašta: tekućinu uvezenu iz Kine koja ne sadržava uvijek koncentraciju i čistoću nikotina kakvu jamči dobavljač, kao i onu koju u kućnoj radinosti mućkaju samozvani 'e-alkemičari' na svoju ruku. Neki su američki gradovi poput New Yorka i države poput New Jerseyja zabranili uživanje e-cigarete na javnim mjestima, negdje je zabranjena prodaja maloljetnicima, drugdje nije, ali ni u SAD-u, niti u Europi nema usklađene politike na općoj razini. Tako u zakonima nekih američkih saveznih država poput Aljaske ili Vermonta e-cigareta nije duhanski proizvod, u drugima jest. Tek je krajem ovoga lipnja, američki Senat oštro je osudio marketinšku praksu proizvođača kojom ciljaju na najmlađe potrošače. Ostaju i pitanja poput onoga hoće li se korištenje regulirati zabranom konzumiranja na javnim mjestima ili nabijanjem visokih poreza...

'Tehnologija je pretekla znanost', zaključuje stručnjak za javno zdravstvo Alan Shihadeh koji godinama istražuje problem pušenja. 'E-cigareta je najbolji dokaz kako nove proizvode kreiramo i trošimo brže nego što smo u stanju shvatiti i razumjeti njihove dugoročne posljedice.'