Iz Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta reagirali su na tekst objavljen na tpotalu pod naslovom: Mornar ostavio pomoćniku goruća pitanja i otišao na drugi kraj svijeta. Pobrojali su sve mjere koje je Ministarstvo poduzelo vezano za asistente u nastavi te smatraju da je usporedba ministrovog puta u Južnu Koreju s ovim problemom neutemeljeno
MZOS je od Ministarstva socijalne politike i mladih preuzeo u nadležnost osiguravanje pomoćnika u nastavi kada je u školama RH bilo 455 pomoćnika u nastavi (školska godina 2012./2013.), a sredstva za njihov rad osiguravala su se iz tri izvora: iz proračuna županija i gradova (osnivača škola), iz mjere MRMS-a koju provodi HZZ pod nazivom 'Mladi za mlade –pomagači u nastavi' te od igara na sreću putem udruga (MSPM - 147 pomoćnika isključivo za učenike s motoričkim teškoćama).
Od kada je MZOS preuzeo nadležnost nad osiguravanjem pomoćnika u nastavi, u školskoj godini 2013./2014., u RH u školama je angažirano ukupno 892 pomoćnika u nastavi za 906 učenika s teškoćama u razvoju koji su se financirali iz tri izvora: iz proračuna JLP(R)S-a, iz mjere MRMS-a koju provodi HZZ pod nazivom 'Mladi za mlade – pomagači u nastavi' te od igara na sreću putem udruga (MZOS - 290 pomoćnika financirano sa 7.150.000,00 kuna).
U školskoj godini 2014./2015. MZOS iz sredstava Europskog socijalnog fonda (ESF) osigurao financijska sredstva za rad 1022 pomoćnika za 1080 učenika za 26 gradova i županija (12 županija i 14 gradova, osnivača škola) u iznosu od 45.753.228,24 kn (od osnivača je zatraženo da sa školama utvrde potrebe za pomoćnicima na svom području i prikažu ih u natječajnoj dokumentaciji) te je putem natječaja za udruge osigurao 11.562.640,00 HRK za 28 udruga čime je osigurao sredstva za rad 331 pomoćnika u nastavi.
Ukupno, MZOS je u školskoj godini 2014./2015. osigurao 57.315.868,24 kuna za rad 1.353 pomoćnika u nastavi za 1.420 učenika.
Pozadina natječaja za udruge
Da bi pokrilo potrebe za pomoćnicima u županijama/gradovima koji nisu dobili sredstva iz Europskog socijalnog fonda, Povjerenstvo MZOS-a je prilikom odabira u javnom natječaju za udruge dalo prednost za angažiranje pomoćnika udrugama koje osiguravaju pomoćnike u nastavi u školama na području onih županija i gradova kojima nisu dodijeljena sredstva Europskog socijalnog fonda. Učenicima sa značajnim teškoćama u razvoju koji svladavaju isključivo redoviti program uz individualizirani pristup ili prilagođeni program i integrirani su u redovite razredne odjele
Zašto je netko dobio manje, a netko više sredstava za isti broj asistenata
Udruge su u projektnim prijavama navele vremenski period rada svakog pomoćnika u nastavi te je sukladno zatraženom Povjerenstvo odobrilo iznose za financiranje. Svaka od udruga je dobila iznos od 3.875 kuna po pomoćniku u nastavi kao naknadu za rad tijekom mjesec dana.
Odobreni iznosi ovise o: vremenu rada pomoćnika u nastavi (mjesečno), tjednom zaduženju pomoćnika u nastavi te broju odobrenih pomoćnika u nastavi, a sadrže naknade za rad pomoćnika u nastavi, predvidivi dio indirektnih troškova u ukupnom proračunu projekta do sedam posto ukupnih troškova, troškove voditelja projekta do 8 posto ukupnih sredstava predviđenih za plaće pomoćnika u nastavi te troškove prijevoza pomoćnika u nastavi na posao i s posla u iznosu do 400,00 kuna mjesečno.
MZOS je pismeno obavijestio sve udruge s kojima je prethodne godine surađivao u osiguravanju pomoćnika u nastavi za učenike s teškoćama da njihovi pomoćnici s istom djecom počnu raditi u rujnu, do završetka provedbe natječaja za udruge te da će im taj rad biti plaćen, uz napomenu da ne može prejudicirati ishod tog natječaja.
Konačno, nakon provedenih natječaja za osnivače i za udruge ostala su 43 pomoćnika (koji su radili preko udruga) u nastavi bez produžetka ugovora, a većina njih radila je s učenicima koji pohađaju posebne obrazovne programe koji se realiziraju u manjim razrednim odjelima ili skupinama koje imaju edukacijskog rehabilitatora.
MZOS je tada uputio udruge na osnivače i mjere MRMS-a koju provodi HZZ pod nazivom 'Mladi za mlade – pomagači u nastavi' (na kraju se može dogoditi da ta sredstva ostanu neiskorištena) te i sam još uvijek nastoji pronaći rješenje za njihov angažman. Napominjem da osnivači dobivaju decentralizirana sredstva državnog proračuna i za potrebe obrazovanja te su dužni skrbiti o potrebama škola na svom području.
Problem koji postoji, vezano općenito za angažman pomoćnika u nastavi, i koji se rješava: Pokazalo se da su neke županije/gradovi prijavile učenike koji imaju potrebu za pomoćnicima u nastavi, a dio njih su još jedan put prijavile i udruge.
Pokazalo se da u bazama podataka u MZOS-u nisu bile evidentirane sve potrebe učenika za pomoćnicima (to se dogodilo jer je prethodnih godina angažiran određeni broj pomoćnika od strane osnivača i škola bez traženja suglasnosti od MZOS-a pa nisu bili u evidenciji. Osnivači i škole bili su dužni zatražiti suglasnost za angažiranje pomoćnika od strane MZOS-a sukladno čl. 99 Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi).
Iako su za natječaje postavljeni kriteriji, potreban je poseban Pravilnik o kriterijima osiguravanja pomoćnika u nastavi koji je u MZOS-u u izradi. Potrebno je da osnivači sufinanciraju rad pomoćnika u nastavi i imaju evidencije potrebe za pomoćnicima u nastavi na temelju danih kriterija, kako bi ih mogli proslijediti MZOS-u .