Francuska namjerava poslati Ukrajini zrakoplove Mirage, nakon američkih F-16. To će biti drugi zapadni tip vojnog zrakoplova koji će Ukrajinci dobiti od početka ruske invazije punog opsega, započete u veljači 2022.
Plan Francuske o isporuci novih zapadnih borbenih zrakoplova Ukrajini mogao bi pomoći da zemlja prevlada ključni problem s kojim se suočava program F-16. Dio francuskog plana uključuje i obuku ukrajinskih pilota na ovim zrakoplovima, što je od velike važnosti za Ukrajinu s obzirom na stalna kašnjenja u zapadnim programima osposobljavanja pilota za F-16.
Francuski ministar oružanih snaga Sébastien Lecornu izjavio je da će zrakoplovi biti spremni za borbu u Ukrajini, ali je naglasio da je 'najvažnija stvar obuka pilota i mehaničara, koja se nastavlja u Nancyju'.
Umirovljeni general bojnik američke vojske Gordon Skip Davis, bivši zamjenik pomoćnika glavnog tajnika NATO-a za investicije u obranu, rekao je za Business Insider: 'Činjenica da je Francuska voljna osigurati zrakoplove i obučavati pilote je izvanredna. To je ključno.'
Izazovi obuke za F-16
Ukrajinski piloti obučavaju se u Sjedinjenim Američkim Državama, Danskoj i Rumunjskoj na F-16, koje proizvodi Lockheed Martin. Međutim program obuke suočava se s poteškoćama. Politico je u lipnju izvijestio da ukrajinski saveznici ne raspolažu dovoljnim kapacitetima za obuku potrebnog broja pilota.
Situaciju je zakompliciralo to što je došlo do još jednog kašnjenja u obuci pilota. Wall Street Journal izvijestio je prošlog mjeseca da SAD prelazi na obuku mlađih, manje iskusnih kadeta, ponajprije zato što iskusnim pilotima često nedostaje potrebno znanje engleskog jezika. Ova odluka mogla bi mjesecima odgoditi dolazak novih F-16 na bojno polje.
Ukrajina već izgubila F-16
Prema ukrajinskom listu Pravda, Ukrajina je dosad primila samo 10 zrakoplova F-16 i već je izgubila najmanje jedan. Iako ovaj broj aviona može pomoći u jačanju ukrajinske protuzračne obrane, nije dovoljan za značajniji utjecaj. Ponuda Francuske za obuku pilota za drugačiji tip zrakoplova, iako u manjem broju, značajna je, objasnili su stručnjaci za Business Insider.
General Davis naglasio je da je 'velika stvar' to što Francuska pruža obuku jer je upravo obuka usko grlo za F-16. Michael Bohnert, stručnjak za zračno ratovanje pri korporaciji RAND, dodao je da je prednost nabave zrakoplova Mirage u tome što 'Francuzi imaju vlastiti plan obuke, a to im omogućava da vode neovisni program obuke u odnosu na onaj u SAD-u ili drugim zemljama'.
George Barros, stručnjak za ratovanje pri Institutu za proučavanje rata, istaknuo je da SAD ima 'veliko usko grlo' u obuci pilota. 'Svaka dodatna propusnost koju partneri i saveznici mogu ponuditi za obuku pomoći će ubrzati sposobnost Ukrajine da djeluje u zračnoj domeni', rekao je.
Barros je dodao da to 'ne umanjuje važnost samog hardvera i opreme', ali je istaknuo da 'možete imati koliko god želite zrakoplova, ali bez kvalificiranih pilota nemate pravu sposobnost.'
Budućnost ukrajinskog zrakoplovstva
Lecornu je u listopadu izjavio da Francuska planira poslati zrakoplove Mirage 2000, koje proizvodi Dassault Aviation, tijekom prve polovice 2025. Međutim broj isporučenih zrakoplova neće biti velik. Prema francuskom listu La Tribune, samo tri bit će isporučena u prvom kvartalu sljedeće godine.
Francuska još nije službeno potvrdila broj zrakoplova u prvoj tranši niti ukupni broj onih koje namjerava poslati. Također je nejasno kada će piloti završiti obuku i kada će se zrakoplovi Mirage moći pridružiti ukrajinskim F-16 u operacijama.
Dodavanje novih tipova zrakoplova izaziva dodatne operativne poteškoće. 'Idealno bi bilo upravljati samo jednim tipom zrakoplova, no sada moraju upravljati s tri', rekao je Tim Robinson, vojni stručnjak za zrakoplovstvo iz Kraljevskog zrakoplovnog društva Ujedinjenog Kraljevstva.
'Prosjaci ne mogu birati'
'U idealnom slučaju ne biste morali podržavati tri tipa zrakoplova s fiksnim krilima', dodao je. 'No prosjaci ne mogu birati, a na kraju dana svaka je dodatna sposobnost bolja nego nijedna.'
Bohnert se složio, napominjući da je 'jedan od problema održavanje infrastrukture za F-16. Dodavanje još jednog aviona s drugačijim opskrbnim lancem donosi logističke izazove. No iz perspektive snage, to je pozitivan napredak.'
Ukrajina je već pokazala vještinu u integraciji različitih borbenih tehnologija brojnih partnera, bilo da se radi o topništvu, tenkovima, projektilima ili zrakoplovima. 'Mirage će biti dodatna vrijednost za Ukrajinu', rekao je Davis, dodavši da su saveznici trebali ranije donijeti tu odluku kako bi zrakoplovi već mogli sudjelovati u borbenim operacijama.
Mogu li borbeni avioni biti dovoljni za preokret rata?
Ukrajini su svakako potrebni dodatni zrakoplovi. Čak i ako stignu svi obećani F-16 – više od 85 zrakoplova koje su obećale Norveška, Belgija, Nizozemska i Danska – to možda neće biti dovoljno za veliki preokret, upozoravaju stručnjaci. Čak je i ukrajinski predsjednik Volodimir Zelenski rekao da to nije dovoljno, podsjetivši na slične probleme s tenkovima Abrams.
F-16 je sposoban i dokazan zrakoplov, ali star je 50 godina. Iako je njegova isporuka dobra vijest, ona dolazi prekasno da bi donijela značajnu prednost jer je Rusija imala vremena pripremiti se za njegov dolazak. Svaka nova sposobnost ipak je dobrodošla.
'Zrakoplovi Mirage svakako su korisni za Ukrajinu', rekao je Robinson, dodajući da je 'više naoružanja uvijek odlična stvar.'