Turski predsjednik Recep Tayyip Erdoğan izvijestio je ovih dana da je tvrtka Turkish Aerospace Industries (TAI) isporučila tamošnjoj žandarmeriji helikopter T625 Gökbey (Gospodar neba). Prema Erdoğanovim najavama, u skorašnje vrijeme planira se isporuka ukupno 20 ovih novih letjelica raznim turskim sigurnosnim agencijama, a tportal donosi više o helikopterima čiji je prototip prvi put poletio prije šest godina
Obilježavajući 101. godišnjicu Republike Turske, predsjednik Erdoğan objavio je na društvenim mrežama da je Glavnom zapovjedništvu žandarmerije isporučen prvi T625 u nizu. Prvi čovjek Turske dodao je da se u skorije vrijeme planira isporučiti ukupno 20 novih helikoptera raznim turskim sigurnosnim agencijama.
Prema Erdoğanovoj izjavi, turska žandarmerija dobit će tri primjerka T625, a isto toliko će ih primiti tamošnje zapovjedništvo obalne straže. Od ukupno planiranih 100 komada, njih sedam bit će isporučeno kopnenim snagama dok će četiri 'Gospodara neba' služiti u turskom ratnom zrakoplovstvu. Planirano je i da turska ratna mornarica u budućnosti preuzme 57 letjelica T625, a po nekoliko primjeraka koristit će i policija te tamošnje ministarstvo zdravlja.
Turski predsjednik je u svojoj objavi na društvenim mrežama podsjetio da je prošle godine obavljen prvi let novog helikoptera s motorom TS1400 te da su ga u potpunosti razvili lokalni inženjeri. Riječ je o motorima od 1400 konjskih snaga koji razvijaju 23.000 okretaja u minuti i imaju praktični plafon leta veći od 6000 metara. Projektom razvoja turboosovinskih motora (TEDP) nastoji se smanjiti ovisnost o inozemnim izvorima, uz omogućavanje domaće proizvodnje sustava koji čine jednu od najvažnijih i najzahtjevnijih komponenti letjelice.
Erdoğan je dodao kako vjeruje da će se u Gökbeye od 2028. ugrađivati isključivo domaći motori predstavljeni u prosincu 2020. godine. Dotad će novi turski helikopteri biti pokretani s dva američka motora CTS800-4A s turboosovinom, od kojih svaki ima 1373 'konja' na osovini. Ti su motori odabrani zbog sličnosti s pogonom kakav se ugrađuje u turski jurišni helikopter T129 ATAK, a koji zajednički proizvode TAI i Agusta Westland.
Dizajniran za korištenje u najtežim geografskim okruženjima
Turska je unazad petnaestak godina imala velike pomake u svojoj obrambenoj industriji i doživjela je ogromnu ekspanziju razvojem novih kopnenih, pomorskih i zračnih sustava, istovremeno radeći na brojnim izvoznim proizvodima koji su rezultirali izlaskom zemlje na međunarodnu scenu. Stalni napori turske obrambene industrije i kvalificiranih inženjera rezultirali su i višenamjenskim helikopterom T625, a on je početkom rujna 2018. uspješno obavio svoj prvi let.
Projekt autohtonog turskog helikoptera opće namjene, čiju je izradu naručilo tamošnje Podtajništvo za obrambenu industriju, pokrenut je 2013. godine u sklopu programa razvoja višenamjenskog helikoptera do šest tona težine, namijenjenog za kopnene operacije. Proizvođač TAI zadužen je za proizvodnju konstrukcije helikoptera, pogonski sklop, sustav rotora i sustave autopilota, a za montažu podvozja i dinamičkih komponenti odgovorna je lokalna tvrtka Alp Aviation. Španjolska CESA je pak odabrana za isporuku hidrauličkih sustava.
Prema navodima proizvođača, dvomotorni helikopter dizajniran za visoku fleksibilnost misije čak i u najtežim geografskim okruženjima i nepovoljnim vremenskim uvjetima razvijen je kao odgovor na sve veću potražnju globalnog tržišta za većom prilagodljivošću ove klase letjelica. Najnovija generacija helikoptera uključuje najsuvremeniju tehnologiju poput 4-osnog dvostrukog redundantnog sustava automatske kontrole leta za vrhunske performanse i kvalitetu upravljanja.
Od VIP prijevoza do misija traganja i spašavanja
Gökbey koristi najmoderniju avioniku turskog Aselsana sa staklenim kokpitom, a on ima dva široka zaslona osjetljiva na dodir i veličine 20x50 centimetara te su integrirani posebni zasloni misije, kao i dva dodirna zaslona veličine 20x25 centimetara za unos podataka upravljačkih jedinica. Treba reći da je sustav automatske kontrole leta dizajniran za instrumentalno (IFR) i vizualno (VFR) letenje tijekom operacija s jednim pilotom te noćne misije i letove pri izrazito niskim temperaturama.
Platforma ima glavni rotor promjera 13,2 metra s pet lopatica i repni rotor s četiri lopatice kako bi se smanjile vibracije i buka. Glavčine glavnog i repnog rotora potpuno su zglobne s elastomernim ležajevima. Oba sustava rotora pokreće prijenosni sustav te se sastoji od trostupanjskog glavnog mjenjača koji može raditi 30 minuta u slučaju gubitka podmazivanja.
Posadu čine pilot i kopilot, a unutarnji prostor predviđen je za 12 ljudi. Velik prostor kabine može se preurediti da bi zadovoljio različite operativne potrebe, poput VIP prijevoza, hitne medicinske pomoći te misije traganja i spašavanja. Od performansi valja izdvojiti maksimalnu težinu polijetanja od 6050 kilograma, maksimalnu brzinu od 306 kilometara na sat te krstareću brzinu koja iznosi 278 kilometara na sat.
Domet helikoptera je 740 kilometara, što se povećava na 948 kilometara korištenjem vanjskog spremnika leta, dok maksimalna autonomija leta traje između tri sata i 48 minuta te pet sati ako se koristi dodatni spremnik, s time da plafon leta iznosi 6096 metara. Sve navedeno ukazuje na to da bi Gökbey mogao postati izvozni hit.