SERIJA 199

Hoće li Ukrajinu spasiti velika nadogradnja tenkova Leopard 1?

15.09.2024 u 18:15

Bionic
Reading

Leopard 1, jedan od najpoznatijih tenkova na svijetu, kakav odnedavno koristi i Ukrajina u obrambenom ratu s Rusijom, mogao bi uskoro dobiti novi, snažniji motor. Iza projekta stoje britanski Rolls-Royce i njemački Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft (FFG), uz stručnjake za prijenos firme ZF iz također njemačkog Friedrichshafena

Donosimo više o suradnji namijenjenoj brojnim korisnicima Leoparda 1 koji si ne mogu priuštiti zamjenu flote modernijim tenkovima.

Brojni portali koji se bave obrambenim i sigurnosnim pitanjima objavili su ovih dana vijest da Rolls-Royce s njemačkim firmama FFG-om i ZF-om radi na konceptu opremanja tenkova Leopard 1 novim motorom MTU 8V199. Britanski Rolls-Royce pojasnio je da je ova potreba diktirana činjenicom da se izvorni Leopardov motor MTU MB838 više ne proizvodi u Njemačkoj.

Prema informacijama iz Rolls-Royce Power Systemsa, nova pogonska jedinica bit će prebačena i na platforme temeljene na Leopardu 1. To se odnosi na vozila za razminiranje tipa Wisent 1, oklopna vozila za spašavanje BPz2, mostopolagače tipa Biber, inženjerijska vozila Dachs i samohodne protuzračne topove tipa Gepard.

'Naši motori MTU iz serije 199 godinama postavljaju standarde u pogledu performansi, pouzdanosti i ekonomičnosti. Nova inačica od 800 kilovata savršeno je pogonsko rješenje koje osigurava da se vozilima iz obitelji Leopard 1 može nastaviti učinkovito upravljati u budućnosti. Istovremeno, ulazimo na prodajno tržište koje će podržati rast u našem strateškom segmentu poslovanja s javnim tijelima', kazao je u priopćenju Knut Müller, viši potpredsjednik Rolls-Royce Power Systemsa.

U priopćenju je među prednostima motora 8V199 navedeno da je 190 kilovata snažniji od originalnog, a ujedno je jeftiniji, lakši i ekonomičniji. Uz to, novi motor ima dulje servisne intervale i duži životni vijek, a također je štedljiviji te poboljšava performanse i dostupnost vozila.

Štoviše, postoje i logističke prednosti, kao što je pojednostavljeno skladištenje rezervnih dijelova za oružane snage koje već koriste motore serije 199.

Spas za Ukrajinu

Proizvođač je naveo i podatak da 8V199 troši oko 167 litara goriva po satu pri maksimalnoj snazi, što ga čini oko 20 posto učinkovitijim u potrošnji goriva od izvornog motora MB 838.

Osim toga, sa 'suhom' težinom od 1272 kilograma novi je motor lakši od izvornika za čak 700 kilograma. Također je otkriveno da će FFG proizvesti napajanje, koncept hlađenja i prilagodbu sučelja cjelokupnom sustavu, a cilj je plug-and-play rješenje za sve inačice vozila proizašle iz izvornog Leoparda.

U Rolls-Royce ističu da je novi motor prvenstveno namijenjen zemljama koje koriste flote Leoparda 1, a za koje je nadogradnja na noviji Leopard 2 još uvijek preskupa. Stoga ova nadogradnja motora nudi isplativ način za modernizaciju Leoparda 1, Wisenta 1, Bibera, Dachsa i Geparda bez potrebe za zamjenom cijele flote.

Najava o modernizaciji motora posebno je važna za Ukrajinu jer ima Leoparde 1A5, a oni su kao donacija pristigli iz Njemačke i Danske, ali i Wisente, Bibere, Dachse i Geparde, također poslane iz Berlina. Leopard 1 se koristi u devet zemalja širom svijeta, a prema dostupnim podacima, aktivno je njih ukupno 4700.

Prvi Leopard bio je glavni njemački borbeni tenk te je ušao u službu 1965. godine, a kasnije su ga u istom svojstvu preuzele Australija, Belgija, Danska, Finska, Grčka, Italija, Kanada, Nizozemska, Norveška, Brazil, Čile, Ekvador, Turska i Indonezija.

Do uvođenja Leoparda 2 80-ih i 90-ih godina prošlog stoljeća Leopard 1 je u brojnim inačicama proizveden u čak 6485 primjeraka. U njemačkoj vojsci korišten je sve do 2003. godine, a ostala vozila, napravljena na temelju njega, još uvijek su u upotrebi. Leopard 1 je dokazao svoju vrijednost u desetljećima službe i ako se usvoji, novi motor mogao bi odvesti taj tenk u budućnost, osiguravajući da se Ukrajina, ali i brojne druge zemlje manjeg obrambenog proračuna, mogu i nadalje oslanjati na ovo vozilo testirano u borbi.

I Danci su svoje Leoparde 1 donirali Ukrajini
  • Inženjerijsko vozilo Dachs temelji se na platformi izvornog Leoparda
  • Kanadski Leopard C2
  • Leopard 1A1 u sastavu norveške vojske
  • Leopard 1 još uvijek se koristi i u Čileu
  • Leopard 1A5 BR kakvog još uvijek koristi Brazil
    +7
Leopard 1 Izvor: Wikimedia Commons / Autor: Wikimedia Commons - Ministarstvo obrane SAD-a