velika nabava

HŽ kupuje 13 vlakova za više od sto milijuna eura. Evo gdje će prometovati

27.12.2024 u 15:46

Bionic
Reading

Hrvatske željeznice – putnički prijevoz (HŽPP) kreću u meganabavu nekoliko vrsta vlakova procijenjene vrijednosti 107,3 milijuna eura bez PDV-a. HŽPP tako planira kupiti 13 vlakova na različite pogone te izgraditi dvije punionice na kolodvorima Lupoglav i Velika

Dan uoči Božića HŽPP je u savjetovanje pustio spomenutu nabavu, podijeljenu u dvije grupe, pa se može očekivati da će se u nju krenuti do proljeća iduće godine. Od njih 13, pet ih je u prvoj grupi elektrodizelskih vlakova (50,8 milijuna eura bez PDV-a), a u drugoj (56,5 milijuna eura bez PDV-a) su po četiri elektromotorna (BEMV) i četiri baterijska motorna vlaka (BMV).

Prema tehničkim specifikacijama, elektrodizelski vlakovi (EDMV) su najdulji - do 76 metara - te s minimalno 150 sjedećih mjesta, a trebali bi razvijati maksimalnu brzinu od 160 km/h. Planirane dionice, do šest sati vožnje, za njihovo korištenje su od Zagreba do Zadra, Osijeka, Koprivnice, Kotoribe, Rijeke te, preko Slovenije, do Pule. Riječ je o prugama koje su samo dijelom elektrificirane i zbog toga se nabavlja kombinirani pogon.

Rok isporuke prvog vlaka iznosi 24 mjeseca od dana izvršnosti odluke o odabiru, a nakon toga svaki mjesec bi trebao stizati po jedan.

BEMV vlakovi su pak duljine do 60 metara i kapaciteta 300 putnika, od čega sjedećih mjesta treba biti 150, a moraju, kao i EDMV-i, imati prostor za bicikle. Najveća brzina bit će im 120 km/h u baterijskom modu rada, odnosno 160 km/h u električnom modu rada, s čestim zaustavljanjima i pokretanjima te trajanjem putovanja do tri sata. Dinamika njihove isporuke je prvi nakon 31 mjeseca od izvršnosti odluke o odabiru pa po jedan svaki naredni mjesec.

Lokacija za prometovanje BMV-ova su istarsko i splitsko područje. Minimalna tražena dužina im je 45 metara, minimalan broj sjedala je sto, a maksimalan broj putnika 200. Prvi vlak trebao bi biti isporučen 35 mjeseci nakon što se posao zaključi, a nakon toga bi svaki naredni mjesec trebao stizati po jedan. Punionice u Lupoglavu i Velikoj za baterijske vlakove trebale bi biti dovršene u roku od 30 mjeseci.

Onaj tko dobije posao morat će osigurati i obuku osoblja.

Podsjetimo da je HŽPP ljetos potpisao ugovor o kupnji šest EDMV-ova za povezivanje Splita i Zagreba, financiran iz zajma Europske investicijske banke (EIB) u iznosu od 57,3 milijuna eura. Sve spomenuto dio je projekta Revitalizacija željezničkog sustava Republike Hrvatske, čiji je cilj obnova željezničke infrastrukture, što uključuje pruge, kolodvore, stajališta i nabavu vlakova. Početkom veljače Vlada je s EIB-om potpisala ugovor za spomenuti projekt od 900 milijuna eura, a u protekle tri godine HŽPP je nabavio 29 novih vlakova.

Ostaje pitanje je li to dovoljno; u željeznicu se desetljećima nije ulagalo pa vlakovi na pojedinim relacijama danas voze dulje nego što je to bio slučaj prije trideset godina.