'U vašem slučaju nema sukoba interesa, ali ima propusta. Nemojte da se to događa', ukorio je na jučerašnjoj sjednici Vlade premijer Zoran Milanović ministra poljoprivrede Tihomira Jakovinu. Međutim, može li se za situaciju u kojoj se 47-godišnji Tihomir Jakovina već godinama nalazi reći da nije sukob interesa već puki 'propust'. Čitaju li državni dužnosnici zakone koji reguliraju sukob interesa, ili govore napamet?, ističe u svom tekstu novinarka Jutarnjeg lista
Aktualni ministar poljoprivrede Tihomir Jakovina bio je u sukobu interesa i prije dolaska na ministarsku dužnost, točnije taj je sukob interesa unio je Vladu kao višegodišnju popudbinu. Do izbora na ministarsku dužnost Jakovina je bio dugogodišnji načelnik slavonske općine Bukovlje, a u isto je vrijeme upravljao i tvrtkom TJ-prom, čiji je vlasnik. Prema Zakonu o sprječavanju sukoba interesa donesenom u listopadu 2003. godine koji je bio na snazi do veljače 2011. načelnik općine je bio definiran kao državni dužnosnik, pa su obaveze načelnika općine kad je posrijedi sukob interesa bile, a i prema današnjem zakonu su istovjetne onima koje ima premijer, saborski zastupnik, ministar ili bilo koji drugi državni dužnosnik na nacionalnoj razini, piše Jutarnji list
Dakle, sasvim je bespredmetno objašnjenje Ministarstva poljoprivrede prema kojem je Jakovina nakon dolaska na ministarsku dužnost upravljanje privatnom tvrtkom prenio na jedan slavonskobrodski odvjetnički ured, ali je to navodno zaboravio prijaviti Povjerenstvu za odlučivanje o sukobu interesa. Jakovina je upravljanje privatnom tvrtkom morao prenijeti na drugu osobu ili tijelo još davne 2005, dakle prije sedam godina.
Podsjetimo, prvi Zakon o sprječavanju sukoba interesa donesen je u listopadu 2003. godine, u zadnjim danima Račanove vlade. Primjena toga zakona na državne dužnosnike na nacionalnoj razini otpočela je 2004. u prvom mandatu Sanaderove vlade. Zakon o sprječavanju sukoba interesa prvi put je primijenjen na lokalne dužnosnike izabrane na lokalnim izborima u svibnju 2005. godine. Spomenuti zakon definirao je načelnike općina, gradonačelnike i župane kao državne dužnosnike koji se za vrijeme obnašanja javne dužnosti moraju pridržavati odredbi toga zakona. Jedna od njegovih odredbi nalagala je da državni i lokalni dužnosnik u vrijeme obnašanja javne funkcije ne smije upravljati tvrtkom u kojoj ima više od 30 posto vlasništva, već mora njezino upravljanje prenijeti na drugoga.
Iz dokumenata Državnog povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa vidljivo je da je Jakovina nakon lokalnih izbora 2009. bio među onim lokalnim čelnicima koji su se oglušili o zakonsku obavezu da 30 dana od stupanja na dužnost podnesu imovinsku karticu, pa mu je Povjerenstvo izreklo opomenu. Izvješće o imovinskom stanju podnio je tek u studenome 2009, pet mjeseci po stupanju na dužnost općinskog načelnika.
U veljači 2011. stupio je na snagu sadašnji, dorađeniji i stroži Zakon o sprječavanju sukoba interesa koji također, baš kao i prethodni iz 2003. načelnike općina tretira kao državne dužnosnike.
Jakovinina istodobna poduzetnička i dužnosnička karijera vidljiva je i iz njegove biografije objavljene na službenim stranicama Vlade. U njoj stoji da tvrtku Agrocentar TJ-prom d.o.o posjeduje još od 1995.
Ministar Jakovina jučer je nakon sjednice Vlade na inzistiranje novinara kroz zube procijedio kako je 'povjerenik koji je preuzeo firmu dobio naputke' te kako će dug biti 'riješen u najkraćem vremenu'. 'Dogodio se propust zbog kojeg sam se ispričao', odgovorio je Jakovina. Ignorirao je novinarski pokušaj iznuđivanja isprike zbog njegovog nepriličnog ponašanja.
Postavlja se, međutim, pitanje kako je moguće da od 2005. Povjerenstvo za ocjenjivanje sukoba interesa nije reagiralo na Jakovinin sukob interesa. A on je očit već iz njegove imovinske kartice koju je podnio kao načelnik Bukovlja 2005, kao i one iz 2009.