Mnogi bi donedavno stavili ruku u vatru da nikad nećemo vidjeti Zorana Milanovića kako jede u pučkoj kuhinji ili studentskoj menzi, ali, evo, i to se dogodilo. Stručnjaci smatraju kako je riječ o knjiškom primjeru pokušaja promjene imidža političara koji će teško uspjeti kod Milanovića jer do sada nije pokazivao socijalnu osjetljivost
Smiljana Leinert Novosel s Fakulteta političkih znanosti (FPZG) kaže da se u predizborno vrijeme političari nastoje što više približiti ljudima, a jedan je od načina koje svi savjetnici sugeriraju boravak s ljudima, druženje s njima i baš uzimanje zajedničkih obroka. 'To je tipična metoda afirmacije sugovornika i poruka koliko su vam važni. Ne želite se isticati od građana zbog funkcije, nego biti dio njih', objašnjava Leinert Novosel koja na FPZG-u drži katedru komunikologije.
Međutim, postavlja se pitanje je li uspješan? 'Takve je promjene bolje izvoditi postupno i diskretno. Naglim promjenama više se skreće pozornost i ljudi prepoznaju namjeru zbog kampanje, a ne zato što ste takva osoba', navodi Leinert Novosel. Stručnjaci rade promjenu postupno i diskretno. 'Pokušava se preoblikovati imidž kroz dulje vrijeme i diskretno jer ljudi prepoznaju kao forsiranje koje ne djeluje prirodno. Političari prihvate savjet i htjeli bi promjenu preko noći', objašnjava Leinert Novosel.
Na sličnu je tragu i Pero Maldini s Odjela za komunikologiju Sveučilišta u Dubrovniku. Maldini smatra da je nedavni posjet premijera Milanovića pučkoj kuhinji, odnosno studentskoj menzi svakako u funkciji popravljanja njegovog prilično lošeg imidža u javnosti. 'Općenito, to nije ništa neuobičajeno budući da mnogi političari takvim ili sličnim pojavljivanjima u javnosti žele stvoriti sliku o sebi kao empatičnim i solidarnim ljudima.
Time se nastoje što više približili 'malom čovjeku' koji bi se tako lakše mogao identificirati s njima očekujući dakako njihovu političku podršku', objašnjava Maldini. Međutim, naglašava, kod premijera Milanovića riječ je o nagloj i znatnoj promjeni u javnom ponašanju i očito je da želi popraviti dosadašnju prilično nepovoljnu sliku koju javnost ima o njemu. 'Naime, njegovi dosadašnji javni nastupi, poglavito stil i ton komunikacije s javnošću, stvorili su u javnosti sliku prepotencije, arogancije, elitizma i socijalne neosjetljivosti kao njegovih glavnih osobina', mišljenja je komunikolog.
Čak i kod pokušaja iskazivanja empatije i solidarnosti, primjećuje, to je činio na takav način da je redovito stvarao suprotan učinak (sjetimo se nespretnih izjava tijekom velikih poplava ili tona razgovora u intervjuu za HTV), što upućuje na određen izostanak ne samo komunikacijskih, već i socijalnih vještina. 'To je posebice nezgodno za lidera socijaldemokrata koji bi, s obzirom na političku opredijeljenost, morao odražavati izrazitu socijalnu osjetljivost, poglavito kad javne politike koje njegova Vlada provodi nisu nimalo socijalne, nego upravo suprotno – neoliberalne, i u tom smislu nepopularne', kaže Maldini.
Osim toga, nastavlja, nedavni izborni uspjeh predsjedničkog kandidata Sinčića i populizma u retorici i politici koji je potaknuo u hrvatskom političkom prostoru, jasan je signal u kojem se smjeru treba politički ponašati kako bi se osvojile simpatije brojnih nezadovoljnih građana. 'Na tom su tragu ovi posjeti, baš kao i pomirljive izjave prema zahtjevima javnosti u pogledu očito sumnjivog poslovanja Raifeissen štedionice te najava referenduma o istraživanju nafte i plina u Jadranu, usprkos već donesenim odlukama i početku njihove realizacije', kazao nam je Maldini.
Međutim, ovi Milanovićevi posjeti i izjave smatram da će teško preokrenuti percepciju javnosti o njemu, barem ne tako skoro, čak ako i nastavi, što je za očekivati, s ovakvim novim, prigodnim pojavljivanjima u javnosti i izjavama u populističkom stilu. 'To sve ne može vratiti vjerodostojnost izgubljenu dosadašnjom politikom, poglavito njegovom neprimjerenom komunikacijom s javnošću', kazao je Maldini.
Politolog Anđelko Milardović kaže da primjećujemo da je premijer dobar vojnik američkog političkog marketinga Alexa Brauna, savjetnika kojeg je nedavno zaposlio. 'Sada je kao socijaldemokratski premijer shvatio da bi bilo korisno ili lukrativno u pretkampanji artikulirati socijalna pitanja', primjećuje politolog. Međutim, nastavlja elaborirati, Milanović je elitist koji je tek pod pritiskom parlamentarnih izbora prisiljen na promjenu političkog ponašanja i pokazivanje socijalne empatije.
Šetnjom po menzama i kuhinjama pokazuje da je postao sveprisutan. 'U sažetku da se zaključiti da je započela predizborna kampanja i trzavice unutar koalicije i da bi Vesna Pusić možda htjela i prijevremene izbore. Milanović kalkulira jesu li potezi koje je napravio dovoljni i može li kapitalizirati na tehnikama političkog marketinga. Brzina bi mu išla na ruku i da osujeti političko organiziranje glavnog konkurenta na ljevici – Ive Josipovića', mišljenja je politolog. Zaključno smatra da je riječ o čistim propagandnim trikovima političkog marketinga, jer on socijalnu osjetljivost nikad prije nije demonstrirao.