U POTRAZI ZA KUPCEM

Kako prodati uhodano malo poduzeće?

15.01.2014 u 09:26

Bionic
Reading

Kako prodati uhodano malo poduzeće, točnije gdje naći zainteresiranog partnera ili veću tvrtku koja bi ga preuzela? S tim pitanjem susreću se mali poduzetnici diljem svijeta, pa tako i u Hrvatskoj. No dok vani postoje agencije i specijalizirani portali koji kod toga mogu pomoći, kod nas to nije slučaj. Međutim, to bi se moglo promijeniti, jer Ministarstvo poduzetništva i obrta pokreće Poduzetnički portal

Frotirko je malo zagrebačko poduzeće za prodaju tekstilnih proizvoda čija ga je vlasnica odlučila prodati nakon trinaest godina poslovanja. U unajmljenom prostoru od 25 kvadrata jednog trgovačkog centra zapošljava dvije djelatnice s godišnjim prometom od nešto većim od 300 tisuća kuna.

Kako naglašavaju u obitelji vlasnice Frotirka koja je tvrtku odlučila prodati zbog zdravlja i dobi, riječ je o uhodanom poslu koji osigurava prihode već nakon preuzimanja, a rizik od propadanja je smanjen na minimum i kao takav može, primjerice, biti relativno siguran način samozapošljavanja uz poticaje HZZ-a. To tim više što sva eventualna dugovanja prema bilo kojoj strani, nastala do datuma preuzimanja tvrtke, snosi prodavatelj, odnosno sadašnji vlasnik koji već neko vrijeme traži kupca.

Da bi se pronašao odgovarajući kupac koji će ponuditi dobru cijenu i vjerojatno nastaviti s poslovanjem, i u razvijenijim zemljama tržišne ekonomije kao što je SAD treba prosječno proteći od pola pa do dvije godine. Kod toga prodavatelji koriste poslovne i obiteljske kontakte, razne načine oglašavanja, pomoć brokera te vladine neprofitne agencije Small Business Administration koja malim poduzetnicima diljem SAD-a pruža razne oblike potpora. Gdje i kako mali poduzetnici mogu doći do potencijalnih kupaca u Hrvatskoj, pitali smo Ministarstvo poduzetništva i obrta.

Ministarstvo poduzetništva i obrta pokreće Poduzetnički portal, koji može postati savršeno mjesto za međusobnu interakciju i komuniciranje poduzetnika međusobno, kao i komunikaciju s državom, te središnje mjesto za uklanjanje administrativnih barijera, doznajemo u Ministarstvu poduzetništva i obrta koje do pokretanja novog portala upućuje na komore i razvojne agencije.

Internet je danas sveprisutan, pa se prodaja poduzeća često upravo tu oglašava. Dvije najpoznatije web stranice za to u SAD-u su BizBuySell.com i BizQuest.com. Postoje i web stranice specijalizirane za prodaju određene vrste poslovanja, kao što su restorani, koncesije i drugo. U Hrvatskoj, međutim, takvih stranica gotovo da nema, izuzme li se WLW i još poneka.

U nedostatku specijaliziranih web stranica i portala za kupnju ili prodaju malih poduzeća, hrvatskim poduzetnicima za prodaju ostaju, kako veli marketinški savjetnik Emil Pavić, općepoznati Google Adwords, Linkedin i Facebook.

'Google Adwords je odličan i efektan kanal koji nije skup te također ima široke mogućnosti segmentacije, dok je Linkedin popularna poslovna mreža i odličan poslovni kanal za manja i srednja poduzeća. I Facebook je dobar kanal, osobito za startupove, ali samo za mala poduzeća orijentirana direktno na krajnjeg kupca. No nedostatak je generacijski jaz jer ne služe se svi dobro društvenim mrežama', upozorava Pavić.

Uobičajeni kanali su, kako dodaje, oglasi u novinama ili stručnim časopisima te leci.