jurišne amfibije

Ključ američko-kineskog sukoba leži u brzom raspoređivanju po otocima. Što Amerika ima spremno?

26.07.2024 u 09:24

Bionic
Reading

Američki Marinski zbor (USMC) rasporedio je na japanskom otoku Okinawi svoju flotu najnovijih amfibijskih borbenih vozila na kotačima (ACV). Dolazak jurišnih amfibija dolazi u trenutku u kojem se američki marinci ubrzano restrukturiraju za vrhunsku borbenu razinu budućnosti, s naglaskom na pripreme za potencijalni sukob s Kinom u indopacifičkoj regiji. Analitičari ocjenjuju da će sposobnosti nove amfibije biti od ključnog značenja u tom sve izvjesnijem sukobu, a tportal donosi više o tom vozilu

Dobro upućeni portal The War Zone izvijestio je da će 4. pukovnija III. Mornaričkih ekspedicijskih snaga, baziranih u kampu Schwab na Okinawi, dobiti ovog mjeseca 12 vozila ACV-P. Radi se o osnovnoj inačici transportera za prijevoz marinaca, a proizvodi ih tvrtka BAE Systems u suradnji s Iveco Defense Systems i zamjenjuju zastarjela gusjenična jurišna amfibijska vozila (AAV).

Prema navodima Pentagona, dolaskom ACV-a u Japan ostvaruje se dugo planirano ažuriranje aktualne veze brod-obala i kopnenih borbenih sposobnosti sustava AAV. Dobri poznavatelji situacije u ključajućoj indopacifičkoj regiji smatraju da je prednje raspoređivanje moderniziranih vozila osobito značajno s obzirom na ključnu ulogu koju bi mogla odigrati u potencijalnom kinesko-američkom sukobu.

Rat na dva oceana je mogućnost za koju se podjednako spremaju kineske i američke snage, a pojedini američki visoki dužnosnici ocjenjuju da bi se sukob mogao dogoditi u sljedećih nekoliko godina.

Vojni analitičari ocjenjuju da bi takav sukob zahtijevao brzo raspoređivanje marinaca na udaljene otoke, što je logistički izazovan pothvat s obzirom na veličinu regije kojom dominira voda. Amfibijske operacije bile bi u takvom scenariju ključne jer bi osiguravale brzo raspoređivanje snaga po otocima prema potrebi. Takvi borbeni pokreti, dodaju stručnjaci, imaju podjednako stratešku i taktičku težinu te se smatraju bitnijim od samih amfibijskih napada na protivnika.

Najjači top nakon onog u marinskom Abramsu

Toga je itekako svjestan i Pentagon te ističe da sposobnost ACV-a da koristi oceane i vodene putove za prijevoz marinaca i opreme čini to vozilo prikladnim za različita operativna okruženja. U američkom ministarstvu obrane dodaju da nadogradnja flote borbenih amfibija, sposobnih za podršku operacijama zabrane plovidbe i jurišnim misijama, znatno jača marinske sposobnosti u naporima odvraćanja suparnika i brzih odgovora na nepredviđene situacije.

ACV, osim u varijanti P, dolazi u inačici C, zapovjednom tipu, te kao ACV-R, varijanta za oporavak i vuču pokvarenih vozila. Marinci će također dobiti ACV-30 naoružan topom kalibra 30 milimetara. Top Mk 44 Stretch Bushmaster s dvostrukim napajanjem bit će najveći na mehaniziranom vozilu u inventaru Marinskog zbora nakon inačice tenka M1 Abrams.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Tiger Magazine

Valja reći da ACV predstavlja važnu nadogradnju sposobnosti u odnosu na postojeće AAV-ove, čije su prve verzije uvedene u službu ranih 1970-ih. Sustavi AAV pretrpjeli su niz ozbiljnih nesreća u nedavnoj prošlosti, od kojih je najznačajnije potonuće vozila tijekom vježbe kod kalifornijskog otoka San Clemente, što je rezultiralo smrću devet članova posade.

ACV je opremljen naprednim sustavom ovjesa i robusnim pogonskim sklopom, a on pruža vrhunsku terensku pokretljivost i agilnost na različitim terenima. Kreće se brzinom do 105 kilometara na sat na kopnu i 11 kilometara na sat, odnosno šest čvorova u vodi. Vozilo ima poboljšan oklop i trup u obliku slova V, dizajniran da pruži veću zaštitu od improviziranih eksplozivnih naprava (IED), mina i balističkih prijetnji. Integrirana zaštita od eksplozije i sjedala koja apsorbiraju energiju dodatno štite članove posade i putnike.

Neprimjetan prijelaz iz oceana na kopno

Naoružan je daljinskom oružanom stanicom koja može biti opremljena topom od 30 milimetara, teškim strojnicama i raketnim sustavima, pružajući pritom značajnu vatrenu moć. Najsuvremeniji sustavi zapovijedanja i kontrole, uključujući napredne komunikacijske i navigacijske tehnologije, omogućuju besprijekornu koordinaciju s drugim vojnim jedinicama i sredstvima.

Dizajniran za neprimjetan prijelaz između kopnenih i vodenih operacija, ACV ima vodeni mlazni pogon za poboljšanu upravljivost u vodenom okruženju. Može se rasporediti s mornaričkih brodova i djelovati u otvorenim vodama, što ga čini idealnim za amfibijske jurišne misije.

Pritom može nositi do 13 marinaca plus tročlanu posadu, pružajući dovoljno prostora za osoblje i opremu. Poboljšani ergonomski dizajn i sustavi kontrole klime osiguravaju veću udobnost i izdržljivost za putnike tijekom produženih misija. Novi ACV, tvrdi proizvođač, utjelovljuje predanost Marinskog zbora u održavanju tehnološke nadmoći i operativne spremnosti u amfibijskom ratovanju, osiguravajući to da marinci budu opremljeni najboljim mogućim alatima za izvršavanje svojih misija.

Prema planu, proizvođač će isporučiti ukupno 632 vozila, od toga njih 390 u inačici P, 33 zapovjednih varijanti, 34 vozila za oporavak te 175 primjeraka s topom. Očekuje se da će proizvodnja ACV-a 30 započeti u fiskalnoj godini 2025., a isporuke prvih šest primjeraka predviđene su u fiskalnoj godini 2026.