Više od dvije tone prenio je prosječan osnovnoškolac u školskoj torbi tijekom ove školske godine koja upravo završava, a tako će biti i iduće godine, iako postoje jednostavni načini da se to promijeni, tvrdi Dubravka Novak, voditeljica Dječjeg foruma koji djeluje u 5. osnovnoj školi Varaždin
'U sklopu projekta 'Koliko su teške naše torbe' već pet godina nastojimo riješiti problem preteških i ne samo preteških, nego nedopustivo preteških školskih torbi', upozorava Novak.
Da bi utvrdili težinu školskih torbi, proveli su mjerenja u svim razredima. Najlakša torba bila je u 7. razredu – tri kilograma zbog blok sati, a najteža je izmjerena u 6. razredu – 10,4 kilograma. Prosječna težina torbe svih razreda, odnosno prosječnog osnovnoškolca iznosila je 5,73 kilograma
'Izračunali smo da neka djeca nose dvostruko teži teret od medicinski dopuštenog. Naime, vagali smo i učenike te utvrdili da svaki dan u školu učenici nose od sedmine do petine svoje težine, dok je optimalna težina koju bi trebalo nositi dijete školske dobi do desetine njegove težine. Dakle, djeca nose od 30 do 50 posto više nego se preporučuje', upozorava Novak.
Nakon što su utvrdili da su školske torbe teške, Dječji forum V. osnovne škole Varaždin odlučio je pronaći način načini kako učenike rasteretiti jer nošenje prekomjernog tereta narušava zdravlje kralješnice djece u razvoju, pogotovo ako se još nepravilno nosi.
'Moguće kratkoročno rješenje je uvrštavanje u rasporede više blok satova istog predmeta, odnosno opremanje škola ormarićima ili drugim namještajem za prihvat školskog pribora i knjiga. Učitelji bi mogli i najavljivati što trebaju učenici ponijeti od svih knjiga kojih ima i po nekoliko samo za jedan predmet', veli Novak.
Kao dugoročno rješenje voditeljica Dječjeg foruma predlaže tiskanje udžbenika po cjelinama, čime bi se povećao i vijek njihovog trajanja jer bi se mogle mijenjati pohabane ili zastarjele cjeline. Izdavači nisu neskloni tiskanju udžbenika po cjelinama, ali to nije moguće zbog pravilnika koji propisuje izgled školskih knjiga.
'U vezi s problematikom rasterećivanja školskih torbi obratili smo se na više adresa, među ostalim i Ministarstvu znanosti, obrazovanja i sporta te Agenciji za odgoj i obrazovanja. Obraćali smo se i drugim institucijama i osobama, uključivali u rasprave, molili ih pomoć u rješavanju ovog problema, ali ništa dosad nije urodilo plodom', ističe Novak koja se ipak nada da će se netko pozabaviti rasterećenjem školskih torbi i fizičkim zdravljem učenika, a ne samo 'duhovnim', što je osobito došlo do izražaja kod zdravstvenog odgoja.