HRVATSKE CESTE

Kreće se u glavni pregled mostova, njih čak 30 posto nije u dobrom stanju

22.08.2018 u 14:37

Bionic
Reading

Hrvatske ceste raspisale su natječaj za provedbu glavnog pregleda mostova na državnim cestama. Iako objava koincidira s pojačanom predostrožnošću nakon urušavanja vijadukta u Genovi, riječ je o redovnom pregledu. Doznajemo kako je 70 posto mostova kojima upravljaju Hrvatske ceste u prihvatljivom stanju, a ostalih 30 posto dobilo je lošu ocjenu

Hrvatske ceste za to će izdvojiti oko dva milijuna kuna, a odabrani izvođač morat će u roku od osam mjeseci napraviti preciznu analizu stanja 82 mosta od ukupno njih 1473, o koliko ih se brine to poduzeće.

Osim redovitih pregleda te onih sezonskih i godišnjih, glavni pregledi mostova radili su se jednom u šest godina do prošle godine, kada je određeno da se glavni pregledi mostova trebaju obaviti u vremenskom razmaku ne dužem od pet godina. Pri tome pregledu posebno i tehnički obučeno osoblje pregledava sve dijelove mostova te provodi potrebna specijalistička mjerenja i ispitivanja.

Sada su na red došla 82 mosta diljem Hrvatske, no iz Hrvatskih cesta zatražili smo rezultate dosadašnjih pregleda. Odgovorili su nam kako je oko dvije trećine (70 posto) mostova u dobrom ili prihvatljivom stanju. Ostalih 30 posto mostova dobilo je lošiju ocjenu zbog potrebe za manjim ili većim sanacijama, a koje se i predviđaju u planovima rekonstrukcije.

'Hrvatske ceste kontinuirano rade na unapređenju sigurnosti, trajnosti i uporabivosti mostova te je cilj dovesti sve mostove na mreži državnih cesta u minimalno prihvatljivo stanje. To međutim ne znači da mostovi koji su lošije ocijenjeni nisu u stanju sigurno prihvatiti promet na državnim cestama. Zbog stanja nekih njihovih konstruktivnih elemenata radi se isključivo o potrebi za skorim sanacijama, a kako bi se osigurala uporabivost i očuvala trajnost', uvjeravaju nas iz Hrvatskih cesta.

  • +76
Zagrebački mostovi Izvor: Pixsell / Autor: Borna Filic/PIXSELL

Sezonski pregled mostova obavlja se u sklopu sezonskog pregleda cesta i to nakon zimskog razdoblja i u jesen. 'Ophodarska služba je dužna najmanje jednom mjesečno pregledati cestovne građevine, a prvenstveno elemente i one dijelove koji se odnose na stabilnost, funkcionalnost, trajnost te sigurnost odvijanja prometa. U sezonskim pregledima sudjeluje stručni nadzor nad izvođenjem radova održavanja, predstavnik izvođača redovitog održavanja (nadcestar) i ophodar', kažu iz Hrvatskih cesta.

Čelični i drveni cestovni mostovi pregledavaju se najmanje jednom godišnje, a drugi cestovni mostovi pregledavaju se najmanje jednom svake dvije godine.

Pri pregledu cestovnih mostova potrebno je pregledati sve njegove dostupne dijelove te, ovisno o nalazu ili zbog prethodnog zahtjeva inspekcije za ceste, potrebno je obaviti i specijalistička mjerenja i ispitivanja.

<<<Otkrivamo što će biti sa zagrebačkim mostovima: Čak na onom najmlađem pojavile se pukotine u pilonima

  • +10
Most preko Odre Izvor: Pixsell / Autor: Nikola Cutuk/PIXSELL

Izvanredni pregledi se provode nakon uočenih značajnih oštećenja, zbog gubitka trajnosti strukturnih elemenata ili oštećenja uzrokovanih izvanrednim događajem (udari vozila ili plovila, poplave, izvanredna prometna opterećenja, elementarne nepogode i sl.). Također se provode pri određivanju sposobnosti ceste za preuzimanje prekomjernih ili izvanrednih opterećenja, prije isteka garancijskog roka poslije izgradnje ili rekonstrukcije ili na zahtjev inspekcijskih službi.

Podsjetimo, nakon urušavanja vijadukta u Genovi, pri čemu je poginulo više od 40 osoba, postavilo se pitanje stanja mostova i vijadukta u Hrvatskoj. Pritom je u fokusu bilo osam mostova koji premošćuju Savu u Zagrebu, od kojih, prema studiji IGH, čak njih šest treba hitnu sanaciju.

  • +15
Rušenje vijadukta u Genovi Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia