Ministar obrane Damir Krstičević je na konferenciji za novinare u srijedu izjavio da je proces odabira novih borbenih zrakoplova bio iznimno transprentan i da je spreman sve objasniti javnosti kako je došlo do odabira izraelskog ponuđača i za to posvetiti vremena koliko bude potrebno dok ne bude sve jasno
Ministar se na presici prisjetio vremena ranih devedesetih godina prošlog stoljeća kada se tek formiralo Hrvatsko ratno zrakoplovstvo (HRZ).
'Sjećam kada je general Janko Bobetko rekao u Dubrovniku 1. srpnja 1992. da ujutro dolaze dva MiG-a. Odmah smo postavili pitanje, "Generale, koja dva MiG-a?" Nismo mogli vjerovati. Cijelu noć nisam mogao zaspati od uzbuđenja', prisjetio se Krstičević vremena stvaranja Hrvatske vojske.
Naglasio je da operacije Bljesak i Oluja ne bi bile ovako uspješne bez potpore pilota HRZ-a.
Kazao je da ovo danas što radimo radimo za buduće generacije, da Hrvatska uvijek bude sigurna, da imamo suverenitet i da smo spremni odgovoriti na bilo koju opasnost i rizik s kojima je hrvatsko društvo suočeno. Naglasio je da odluka o zrakoplovima odgađana 15-ak godina jer nije bilo vizije, a bio je smanjen i obrambeni proračun.
Krstičević je otkrio da je prva komunikacija s Izraelom uspostavljena nakon što su naši kanaderi otišli u tu zemlju pomoći gasiti velike požare, a nakon posjeta premijera Andreja Plenkovića Tel Avivu odlučili su sudjelovati u natječaju. Potom je do u detalje opisao proces donošenja odluke, tko se s kim i kada sastajao, a sve je zaključeno odlukom Vijeća za obranu u utorak navečer.
Krstičević se pohvalio da je hrvatska vojna industrija sve bolja i da je upravo dobio informaciju da će Šestan Busch dobiti posao opremanja litvanske vojske kacigama.
Zahtjev za ponude poslan je na adrese u pet država: SAD-u, Švedskoj, Grčkoj, Južnoj Koreji i Izraelu.
Nakon Krstičevića govorio je brigadir Davor Tretinjak koji je iznio niz detalja o procesu nabavke aviona.
Brigadir je kazao da Koreja odustala jer nije mogla ispuniti taktičko-tehničke zahtjeve, radi se prvenstveno o raketama dugog dometa.
Tretinjak je ponovno istaknuo da je izraelska ponuda bila financijski najisplativija. Otkrio je da će nas tijekom deset godina nabavka izraelske rabljene eskadrile koštati 2,9 milijardi kuna Šveđani nove Gripene ponudili po cijeni od 8 milijardi kun, kazao je tretinjak, a Grčka je ponuda bila najjeftnije, ali nije zadovoljila kriterije.
Što se tiče kritika da se radi o starim zrakoplovima brigadir je naglasio da proizvođač, Lockheed Martin, jamči da će ovi avioni letjeti još 25 godina.
Kak još jednu od prednosti izraelske ponude brigadir Tretinjak je istaknuo činenicu da ovi zrakoplovi dolaze naoružani dok su u ostalim ponudama bili samo zrakoplovi bez naoružanja.
'Država Izrael nikad nikome nije prodala F-16 Barak, nudila ih je, ali nije dobila dozvolu SAD-a, do danas, nama', kazao je brigadir Tretinjak.
Odgovarajući na pitanje o povezanosti tvrtke King ICT u kojoj je nekad radio s poslom oko kupovine zrakoplova Krstičević je kazao da to nije njegova tvrtka i da on nema veze s njom i da se tvrtka ne bavi ovim poslom.
'Čujem da se bave poljoprivredom', poručio je Krstičević. King ICT je nedavno registrirao tvrtku za popravak i održavanje zrakoplova.
Odgovarajući na pitanja medija brigadir Tretinjak i ministar Krstičević su nedvosmisleno kazali da je offset zabranjen propisima Europske unije i nema ga ni ovdje. Objašnjeno je da daljnja bilateralna suradnja Hrvatske i Izraela nema veze s offsetom.
Pilot Ivan Ivandić komentirao je izjave pilota Ivana Selaka koji je kazao da su Izraelci izraubali avione pa ih sada prodaju nama. Ivandić je kazao je da ne može reći da je neki avion izrauban.
'Postoje avioni koji lete i koji ne lete' poručio je Ivandić. Naglasio je da je važan tim koji stoji iza održavanja zrakoplova. Poručio je da platforma F-16 praktički nema vijek trajanja.