U emisiji Otvoreno HRT-a tema je bila konačna odluka o kupovini zrakoplova F-16 Baraka od Izraela.
Ministar Damir Krstičević je kazao da nakon što Vlada u četvrtak podrži odluku o kupovini zrakoplova kreće se s pripremom za potpisivanje ugovora što je vrlo složen proces. Kaže da žele odgovorno pristupiti tome kao što su i do sada radili.
'Naš san je da 2020. godine kada slavimo 25 godina od Oluje da imamo dva aviona F-16 Barak na našem nebu. To je naša odgovornost prema sljedećim generacijama', kazao je ministar obrane dodajući da je zrakoplov potreban jer je jamac suvereniteta i sigurnosti Hrvatske.
Krstičević je istaknuo da je Izrael odabran jer se želi partner koji će ulagati u našu zemlju. 'Riječ je o strateškom partnerstvu i zato su odabrali poslovati sa zemljom', kazao je ministar.
SDP-ov Franko Vidović se složio s izjavom svoga stranačkog šefa Davora Bernardića da su zrakoplovi koje kupujemo 'stare kante'. Naglasio je da su ti avioni na kraju svoje borbene iskoristivosti.
Krstičević mu je odgovorio da moramo biti odgovorni misliti na zdravstvo i školstvo kada kupujemo zrakoplove.
Vidović je potom kazao da nije sporno da su svi za kupovinu zrakoplovu, ali ne na ovakav način. Smatra da je proces bio netransparentan bez obzira na prezentaciju u srijedu i da bi bilo bolje da se možda kupilo četiri nova zrakoplova, pa onda kasnije možda kupovalo dalje.
Krstičević je upozorio da je SDP-ovac Igor Dragovan podržao na saborskom Odboru za obranu kupovinu zrakoplova. Zašto je to učinio Vidović je kazao da će morati pitati njega, ali da je stav SDP-a kako je odabir pogrešan.
Načelnik glavnog stožera Mirko Šundov je istaknuo da je struka rekla da mora biti 12 aviona, a da ne može biti četiri ili šest. To je važno da sa 65 posto mogućnosti, da budu u letnom stanju, mogu obavljati svoje zadaće.
Prvi načelnik GS HV-a Antun Tus se prisjetio da smo u ratno vrijeme kada se stvarala država imali 22 ili 23 MiG-a. Tus je kazao da se danas Hrvatskoj isplati samo kupovati ovakve avione, u pola cijene. Kazao je da se Hrvatska mora dovesti do takvoga stanja za kupuje i nešto skuplje.
General bojnik Josip Štimac ocijenio je MiG-ove kao zahtjevnije zrakoplove za pilotiranje. 'Našim pilotima neće biti problem upravljati s F-16. Za tehničare će biti možda malo u zahtjevnije', vjeruje Štimac.
Načelnik Glavnog stožera HV-a Mirko Šundov je kazao da ćemo postupno uvoditi sposobnosti koje taj zrakoplov ima. 'U početku će to biti air-policing, a kasnije zrak-zrak i druge mogućnosti. U stvari mi kupujemo sposobnost', ocijenio je načelnik Glavnog stožera. Krstičević smatra da Hrvatska može air-policing održavati i u susjedstvu. Spomenuo je Crnu Goru i Albaniju.
SDP-ovac Vidović je pitao ministra jesmo li provjerili točno određene zrakoplove koje kupujemo i znaju li u Lockheed Martinu u kakvom su stanju zrakoplovi jer se američka tehnologija ne prodaje bez njihova odobrenja.
Krstičević je kazao da je sve odrađeno i provjereno i nemamo se čega bojati. 'Imamo pismeno jamstvo izraelske strane', poručio je i dodao i da Lockheed Martin podržava prodaju i da nema problema. Pozvao je Franka Vidovića da dođe kod njega u ured ujutro prije sjednice Vlade da vidi dokument iz Lockheed Martin te ga priozvao neodgovornim što propituje odluku. ministar smatra da uvijek postoji zašto pa je tako bilo i prilikom kupovine haubica od Njemačke u vrijeme SDP-ove vlade.
Vidović je upozorio Krstičevića da ga ne proziva da je neodgovoran zato što postavlja pitanja koja zanimaju cijelu hrvatsku javnost. Na kraju je Štimac odgovorio Vidoviću da imaju garancije Izraela i proizvođača koji su produljili rok i da će zrakoplovi biti ispravni i letjeti.