Kontroverzna kupovina borbenih aviona od Izraela u kratko vrijeme pretvorila se u najveći fijasko u povijesti vojnih nabava. S obzirom na mnoge nepovoljne informacije koje su izašle na vidjelo prošli tjedan, u dijelu javnosti počelo se razmišljati i o tome bi li trebalo cijeli natječaj nabave aviona poništiti i raspisati novi. Donosimo neke od glavnih razloga u prilog toj tezi
Odluku o nabavi borbenih aviona F-16 Barak od Izraela Vlada je donijela u ožujku, a ugovor još uvijek nije potpisan. Nedavno je potvrđeno da je razlog čekanju taj što SAD još nije odobrio prodaju, ali se tek prošli tjedan i službeno doznalo da prodaju kakvu su Hrvatska i Izrael dogovorili SAD nikad neće ni odobriti. Da bi se dobila dozvola Amerikanaca, trebat će napraviti značajne preinake na avionima, a iz toga proizlazi dio argumenata za poništenje natječaja koje donosimo u nastavku.
1. Kupujemo jedne avione, a dobivamo druge
Hrvatska, osim ako se ne dogodi neko čudo i Amerikanci se predomisle, neće dobiti avione koji su pobijedili na natječaju, odnosno F-16 Barak, nego će zapravo dobiti originalni američki F-16 Block 30. Naime, Izraelci su te avione kupili od SAD-a u drugoj polovici 1980-ih godina i onda ih modernizirali vlastitom tehnologijom. Da bi se sada ti avioni mogli prodati Hrvatskoj, iz njih se mora izvaditi izraelska tehnologija i vratiti originalna američka. S obzirom na to da Hrvatska ne dobiva avion koji je pobijedio na natječaju, taj bi natječaj trebalo poništiti.
>>> Amerikanci potvrdili blokadu prodaje izraelskih aviona Hrvatskoj: Radimo na rješenju problema
2. Izraelci nemaju dozvolu SAD-a za prodaju
Hrvatska je otpočetka znala da prodaja ovisi o SAD-u i da Amerikanci ne daju Izraelcima dozvolu da prodaju avione u konfiguraciji Barak koju su oni koristili, no svejedno je prihvatila ponudu a da pritom od Amerikanaca nije dobila barem neko uvjerenje da će se posao moći sklopiti po uvjetima natječaja. S obzirom na to da je odluka o pobjedniku natječaja donesena iako nije bilo potvrde da će Izrael uopće moći isporučiti avione, jer nije dobio dozvolu za prodaju, natječaj bi trebalo poništiti.
3. Mogući povlašteni položaj Izraelaca
Zanimljivo je da su u MORH-u kao jedan od razloga za odbijanje ponude švedskog Gripena naveli i to što iza nje nije stajala država Švedska. Nije Šveđanima pomoglo ni to što je njihova država rekla da će se uključiti čim se potpiše ugovor. No, s druge strane, izraelska ponuda je prihvaćena iako iza nje zapravo nije stajala ona država koja daje dozvolu za daljnju prodaju, a to je SAD. Ako bi se utvrdilo da su Izraelci imali povlašteni položaj u odnosu na Šveđane, natječaj bi također trebalo poništiti.
>>> [FOTO] Vlada i generali obišli lovce F-16 na Plesu: 'Napravili smo odličan posao'
4. Cijena veća od one na natječaju
Cijena izraelskih aviona na natječaju bila je 500 milijuna dolara, odnosno oko 3,1 milijardu kuna. Iz Vlade i Ministarstva obrane u više su navrata poručili kako Hrvatsku avioni neće koštati ni lipe više, no postoji opravdana sumnja da bi cijena ipak mogla biti viša. Naime, Izraelci su na avionima F-16 radili mnogobrojne preinake koristeći svoju tehnologiju, pa te avione prije daljnje prodaje Hrvatskoj treba vratiti u prvobitno stanje, odnosno izvaditi izraelsku tehnologiju i vratiti originalnu američku. Taj postupak za 12 aviona koje Hrvatska kupuje nije jeftin, a iako se nema s čime uspoređivati jer se tako nešto nikad nije radilo, prema nekim procjenama mogao bi koštati oko 150 milijuna dolara. Jasno je da SAD neće podmiriti taj trošak, a ako bi ga podmirio Izrael, za Hrvatsku se ništa ne bi mijenjalo. No Izraelci sigurno žele i zaraditi na ovom poslu, a plaćanjem ovog troška ispalo bi da su svoje avione dali ispod cijene, tako da nije nemoguće da bi taj trošak pao na hrvatska leđa. Već u projekcijama proračuna za 2020. i 2021. godišnje rate za nabavu aviona značajno su više od 390 milijuna kuna, koliko bi trebale godišnje iznositi, uključujući PDV. Iz MORH-a nema razumljivog objašnjenja za to povećanje. Ako bi ukupna cijena znatno premašila cijenu koja je bila istaknuta na natječaju, to bi svakako bio razlog za poništenje natječaja.
5. Istraga DORH-a
Ovaj bi posao, s obzirom na sve navedeno, svakako trebao istražiti DORH kako bi se utvrdilo, među ostalim, jesu li hrvatski dužnosnici i članovi stručnog povjerenstva svjesno obmanjivali javnost oko toga koja se verzija aviona kupuje ili su i sami bili dovedeni u zabludu. S obzirom na to da bi bilo izuzetno nezgodno ako bi se, nakon što su avioni već kupljeni, utvrdilo da je postojalo neko kazneno djelo, natječaj bi trebalo poništiti već sada i provesti novi, na kojem bi se analiziralo avione kakvi oni jesu na prodaju. To bi se moglo napraviti i po skraćenom postupku, da se pozove samo sudionike zadnjeg natječaja, čime bi se uštedjelo vrijeme.