Da elektromobili ne moraju biti (pre)skupe pile, već obični automobili koje je moguće preinačiti uz prihvatljive troškove, ali uz iznimnu upornost i znanje, te se zatim to vraća osjetnim financijskim uštedama, svjedoči Ivica Repić, elektrotehničar iz Malog Bukovca koji živi u Ivancu te putuje na posao u pedesetak kilometara udaljeni Ludbreg gdje, radeći u komunalnom poduzeću Lukom, vodi brigu o javnoj rasvjeti
'Kada svakodnevno automobilom prevalite stotinjak kilometara, to se itekako osjeti na kućnom proračunu. Stoga sam odlučio smanjiti putne troškove vožnjom elektromobila vlastite izrade', veli nam zaljubljenik u 'čiste' tehnologije koji je prethodno napravio elektrobicikl te postavio solarne panele snage dva kW u svoje domaćinstvo kako bi bio što više energetski neovisan.
Zamišljeno – učinjeno. Rabljeni Citroen AX dizel iz 1994. godine, koji je kupio za dvije tisuće kuna, počeo je preuređivati prije godinu dana da bi ovih dana bio atestiran u Centru za vozila Hrvatske te uredno registriran.
'Izvadio sam dizelski motor i umjesto njega stavio motor od viljuškara snage 5 kW s kojim postižem brzinu od 85 km/h. Struja dolazi iz 24 Lifepo4 baterija kapaciteta 160 Ah i 72 V s kojima uz jedno punjenje mogu prijeći od 120 do 140 kilometara. One su i najskuplji dio, a njihov vijek je 2.000 punjenja ako se potpuno isprazne, odnosno 120-150 tisuća kilometara. Iako sam u Njemačkoj kupio rabljene baterije, platio sam ih tri tisuće eura, dok sam ukupno utrošio pet tisuća eura, uključujući i kupnju starog Citroena kojeg sada mogu kompjutorski podesiti kako će se kretati, zatim da se puni na nizbrdici i slično', priča nam Repić.
No, kako naglašava, do uspjeha zacijelo ne bi došao da nije bilo dobrih učitelja, prijatelja entuzijasta koji su i sami napravili prve elektomobile u Hrvatskoj. Upravo uz njihovu pomoć izradio je opsežan elaborat o preinaci vozila s dizelskog na elektro pogon, a nacrt za međuploču na kojoj je elektromotor izrađen je u ITAS-u.
'Auto ima pretvarač struje na 12 V koja je potrebna za pokazivače smjera i ostalo. Još ću ugraditi elektroniku koja će mi pokazivati utrošenu energiju. Kupit ću je u Kini gdje su već pohvalili moj rad. Vjerujem da se svaki klasični automobil može preraditi na struju, ali kod nekih bi trebali jači motor i baterije. Uostalom, vani već rade takve preinake puno više nego u nas. Brzo se priviknete na to da više nema zvuka motora, imate mogućnost kretanja čak iz treće ili četvrte brzine, a posebno zadovoljstvo je kad prolazite pokraj benzinskih pumpi ili kraj mehaničara kojeg više ne trebam, izuzev za kočnice i lim. Danas me 100 kilometara stoji 6 kuna, ako punim noću, odnosno 12 kuna ako punim danju. Ako su baterije potpuno prazne, onda ih punim osam sati', kaže Repić.
Već razmišlja kako smanjiti vrijeme punjenja jačim punjačem, odnosno o izradi jedinstvenog hibridnog vozila koje bi u prikolici imalo – agregat.