SRAMOTA HRVATSKE

Najprometnija i najopasnija cesta osam godina čeka milost Vlade

13.01.2012 u 15:06

Bionic
Reading

Splitska obilaznica, kolokvijalni naziv za planiranu brzu cestu Trogir - Split - Omiš, u osam godina vladavine HDZ-a izrodila se u vjerojatno najveću žrtvu proizvoljnog odlučivanja i određivanja prioriteta u cestogradnji po političkim kriterijima. Premda se radi o službeno najzagušenijoj prometnici u državi, koja je na jednom svome dijelu kroz Kaštela proglašena i najopasnijom, cesta duga šezdesetak kilometara dovršetak će čekati još godinama. Bivši premijer Ivo Sanader najavljivao je kraj radova do 2008. godine - pa se pokazalo da je lagao. Potom je i bivši ministar Božidar Kalmeta obećao kraj muka do 2012. godine - no ni on se nije pokazao nimalo ozbiljnijim. U proteklih osam godina nije izgrađen ni jedan jedini metar ove prometnice

Po službenim podacima Hrvatskih cesta još iz 2009. godine, pravac Trogir - Omiš bilježi najveći dnevni promet vozila u Hrvatskoj (u prosjeku 50 tisuća dnevno), dok su dvije točke (Solin i Stobreč) i službeno najveći prometni čepovi u državi. Zagušenim zapadnim i istočnim prilazima Splitu svakog dana prolazi više automobila nego kroz naplatne postaje na Lučkom, koje inače simbolizira prometni kaos na hrvatskim prometnicama. Dio ceste kroz Kaštela, pak, proglašen je najsmrtonosnijim jer je na kratkoj dionici u samo deset godina poginulo čak stotinu ljudi!

Zbog nevjerojatne situacije još sredinom prošlog desetljeća prosvjedovali su turistički radnici iz Makarske i okolice jer su do splitskog aerodroma udaljenog osamdesetak kilometara turiste morali voziti čak četiri do pet sati, pa su nesretne strance izvlačili iz kreveta usred noći i objašnjavali im da posljednji dan svoga godišnjeg odmora moraju provesti u autobusu. Autocesta izgrađena u zaleđu pomogla je malo ili nimalo jer je previše udaljena od naseljenih mjesta na obali, pa se agonija vozača iz Splita i okolice produljila do danas.

Cijeli projekt splitske obilaznice ukupno je procijenjen na oko 170 milijuna eura i bio je predviđen u planu gradnje Hrvatskih cesta za razdoblje od 2005. do 2008. godine. Ova tvrtka još tada sklopila je s Europskom investicijskom bankom ugovor o kreditu u visini od 60 milijuna eura, no nakon golemog javnog pritiska gradonačelnika Rijeke Vojka Obersnela sredstva su preusmjerena u riječku obilaznicu i brzu cestu prema Kalmetinoj virtualnoj luci u Gaženici. Potom je i u programu za razdoblje od 2009. do 2012. godine za splitski prometni čvor predviđeno 640 milijuna kuna, no ni ta sredstva nikada nisu potrošena. Dapače, Hrvatske ceste namjerno su provocirale imovinske sporove tako što su vlasnicima zemljišta na trasi umjesto dotad uobičajenih 75 do 120 eura nudile 22 eura po kvadratu - gradnja se otezala, a svaki put obrazloženje je bilo da 'imovinski problemi nisu riješeni'...

U ovom trenutku gradnja traje na oko četiri kilometra dugoj dionici od Planoga (Trogir) do Kaštel Staroga, no ni pune tri godine nisu bile dovoljne za dovršavanje tih mizernih nekoliko kilometara. Dapače, gradilište je već mjesecima pusto, pa se nitko u Hrvatskim cestama ne usudi prognozirati kraj radova. Dionica kroz Kaštela zanimljiva je i zato što se na njoj nastoji uštedjeti, pa su umjesto deniveliranih prijelaza ostavljaju semafori i opasna križanja, što znači da se i u budućnosti ovdje mogu očekivati brojni mrtvi vozači i pješaci.

Radi se i istočno od Omiša, također na dionici dugoj nekoliko kilometara, no nakon što je cijeli projekt stavljen na čekanje, panično se nastoji preprojektirati trasu kako nova cesta ne bi baš doslovno vodila 'ni iz čega u ništa'. Hrvatske ceste, kako doznajemo, ovih dana pripremaju plan građenja cesta za iduće četverogodišnje razdoblje i postoji mogućnost da barem dio od Trogira do Splita bude predviđen za izgradnju, no - sudeći po dosadašnjim iskustvima - Splićani se trebaju suzdržati od velikog optimizma.

Tko zna, možda bi im bilo pametno novom ministru prometa Zlatku Komadini, po Obersnelovu receptu, svakodnevno slati razglednice s prometnim gužvama, možda netko u Zagrebu reagira...

Priloženi tekst odgovor je na pitanje fanova tportala na Facebooku, u sklopu našeg projekta Vi pitate, oni odgovaraju. I sami možete postaviti pitanje bilo kojoj osobi ili organizaciji preko pripadajuće aplikacije na Facebooku.