suvremeni avion

Nakon F-16, Ukrajina pregovara i o Gripenu, evo zašto je švedski lovac pogodan za nju

18.09.2023 u 11:56

Bionic
Reading

Ukrajina je od početka rata pokušavala nabaviti borbene avione F-16, a nakon što je oko toga postignut dogovor, ta bi zemlja uskoro mogla imati još jedan izvor suvremenih lovaca, piše Euronews

Izvješća u Švedskoj govore da vlada te zemlje razmatra slanje Gripena Ukrajincima kao pomoć u njihovoj borbi protiv Rusije – dodajući još jednu dimenziju nordijskom i baltičkom angažmanu u ratu. Švedske zračne snage već obučavaju ukrajinske pilote na svojem najjačem izvoznom adutu. Na konferenciji za medije sa švedskim premijerom Ulfom Kristerssonom u kolovozu, ukrajinski predsjednik Volodimir Zelenski nazvao je Gripen ponosom Švedske, rekavši: 'Čvrsto vjerujem da Gripen može učiniti našu slobodu mnogo sigurnijom', piše Euronews.

Unatoč desetljećima postojane vojne neutralnosti, Švedska je veći dio Hladnog rata provela zabrinuta zbog mogućnosti sovjetske akcije u baltičkom području te je tako razvila snažnu obrambenu sposobnost, što ju je učinilo i izvoznikom vojne opreme. A Gripen je jedan od najstrašnijih švedskih proizvoda. Proizvodi ga zrakoplovni div Saab AB te ima određene prednosti u odnosu na F-16, od kojih ga neke čine posebno prikladnim za ukrajinski rat, navodi se u članku.

Borbeni lovac JAS-39 Gripen
  • Borbeni lovac JAS-39 Gripen
  • Borbeni lovac JAS-39 Gripen
  • Borbeni lovac JAS-39 Gripen
  • Borbeni lovac JAS-39 Gripen
  • Borbeni lovac JAS-39 Gripen
    +10
Borbeni lovac JAS-39 Gripen Izvor: EPA / Autor: Johan Nilsson

Kao prvo, dizajniran je s pravim protivnikom na umu: kako objašnjava britanski obrambeni think tank RUSI, avion je 'izričito dizajniran za suprotstavljanje ruskim SAM-ovima (raketnim sustavima zemlja-zrak) i brzim mlažnjacima tako što će letjeti vrlo nisko i imati interni paket za elektroničko ratovanje te biti jednostavan za održavanje i rukovanje iz disperziranih baza s mobilnim timovima u vozilima'.

Izvor: Društvene mreže / Autor: SAAB

Gripen također ima prednost jer može uzlijetati i slijetati na oštećene uzletno-sletne staze, pa čak i svakodnevne ceste, a može ga u potpunosti servisirati mala zemaljska posada bez potrebe da se vraća u dobro opremljenu zračnu bazu. Zapravo, posebno je dizajniran baš za to da ga male disperzirane snage mogu u teškim uvjetima vrlo brzo pripremiti za ponovno polijetanje, što bi moglo biti od velike važnosti za Ukrajinu, čije su baze teško oštećene ruskim projektilima i dalekometnim topništvom.