Njemački mediji tijekom izbjegličke krize 2015. i 2016. nisu izvještavali objektivno i neutralno te nisu ispunili svoju osnovnu zadaću a to je informiranje građana, proizlazi iz studije Zaklade Otto Brenner objavljene na stranicama te, sindikatima bliske, zaklade
"Umjesto da politiku i njezine izvršne organe prate i postavljaju kritička pitanja, kao neutralni promatrači, informativno novinarstvo je jednostavno preuzelo kako gledišta tako i rješenja političke elite", rekao je medijski znanstvenik Michael Haller sa Sveučilišta u Leipzigu koji je stajo na čelu tima koje je za Zakladu Otto Brenner načinilo studiju pod nazivom "'Izbjeglička kriza' u medijima - Dnevno novinarstvo između informacije i mišljenja".
Kako proizlazi iz studije, medijima su bile važnija "natezanja između političara u Berlinu" nego brige i strahovi širokih slojeva društva ali i nevolje izbjeglica i problemi s kojima su se suočavali volonteri koji su pomagali pri prijemu izbjeglica.
To se, kako se nadalje navodi, promijenilo tek nakon događaja u novogodišnjoj noći u Koelnu kada je stotine izbjeglica na željezničkom kolodvoru pljačkalo i seksualno zlostavljalo prolaznice.
"Tek tada su mediji otkrili stvarnost iza milozvučne retorike dobrodošlice", kaže Michael Haller. No tada je već bilo prekasno za objektivno izvještavanje.
Oni koji su zastupali suprotan stav od onog kojeg su širili vlada Angele Merkel i većina medija su se osjećali "izolirano" i "ignorirano".
Studija je polazila od jednog osvrta dnevnika Neue Zuericher Zeitung objavljenog još u rujnu 2015., dakle na samom početku izbjegličke krize, koji je već tada došao do zaključka da mediji s njemačkog govornog područja neobjektivno izvještavaju o događaju koji je u to vrijeme potresao Europu.
"U moralnim i emotivnim ekstazama njemački mediji su se, s časnim iznimkama, upravo natjecali u iskazivanju empatije i euforije dobrodošlice, bez da se i u jednom trenutku pomislilo da bi to čitateljima moglo biti malo previše", primijetio je tada NZZ.
U zaključku studije autor Haller govori o "egzistencijalnoj i strukturnoj krizi mainstream medija".
"Stvarnost kako ju opisuju novinari je jako udaljena od životne realnosti velikog dijela njihove publike", zaključuje Haller.
Studija Zaklade Otto Brenner je načinjena na temelju analize 30.000 novinskih članaka kao i izvještaja s internetskih portala kao i vodećih audio-vizualnih medija.
"Naspram mnogim javnim pretpostavkama ili prebrzo donesenim zaključcima, rezultati ove studije počivaju na intenzivnom suočavanju s izvorima i kritičkoj analizi velikog broja podataka", rekao je direktor Zaklade Otto Brenner, Jupp Legrand, u popratnom teksu studije.