Nadzorni odbor (NO) Hrvatske radiotelevizije (HRT) predao je u četvrtak Trgovačkom sudu u Zagrebu zahtjev za postavljanjem privremenog upravitelja HRT-a, sukladno pozitivnim propisima Hrvatske, navodi se u priopćenju koje potpisuju svi članovi NO-a
NO ističe da želi pojasniti javnosti i radnicima HRT-a razloge svojeg postupka, obzirom da je Vlada istovremeno pokrenula postupak savjetovanja sa zainteresiranom javnošću radi donošenja Uredbe o izmjeni Zakona o HRT-u, kojom bi se u članku o trajanju mandata vršitelja dužnosti glavnog ravnatelja riječi 'šest mjeseci' zamijenile riječima 'godinu dana'.
'Naime, 1. listopada 2015. godine stupio je na snagu Zakon o ovlastima Vlade Republike Hrvatske da uredbama uređuje pojedina pitanja iz djelokruga Hrvatskoga sabora, temeljem kojeg Vlada želi donijeti Uredbu o izmjeni Zakona o HRT-u, a prema odredbi članka 88. stavka 3. Ustava Republike Hrvatske, sve uredbe koje Vlada donese temeljem tog Zakona prestaju vrijediti istekom roka od godinu dana od dana dobivene ovlasti, dakle 30. rujna 2016., obzirom da je zakon kojim joj je ovlast dana stupio na snagu 1. listopada 2015.', ističe se u priopćenju NO HRT-a.
Istim člankom Ustava određeno je da Vladine uredbe donesene temeljem zakonske ovlasti ne mogu djelovati unatrag (retroaktivno), pa se takvom uredbom ne bi mogla mijenjati Odluka o imenovanju vršitelja dužnosti glavnog ravnatelja HRT-a, koju je Sabor donio 4. ožujka, a tom odlukom je za v. d. glavnog ravnatelja HRT-a imenovan Siniša Kovačić na rok od šest mjeseci, sukladno članku 19. a stavku 4. Zakona o HRT-u, koji je vrijedio u vrijeme donošenja odluke Sabora.
Sadašnjem v. d. glavnog ravnatelja HRT-a 5. rujna istječe rok na koji je imenovan odlukom Hrvatskoga sabora, neovisno o tome donese li Vlada predloženu uredbu ili ne, ističe NO. Ako Vlada želi da se Uredba o izmjeni Zakona o HRT-u, kada stupi na snagu, primijeni na Kovačića, tada bi trebala donijeti još jednu uredbu kojom će ga imenovati na dodatni rok od šest mjeseci. Bez obzira na sve, obje uredbe prestale bi vrijediti 30. rujna, po sili Ustava, tvrdi NO.
'Očito je da Vlada zbog odredbe članka 88. stavka 2. i 3. Ustava, ne može uredbama donesenim temeljem zakonske ovlasti riješiti pitanje tzv. 'krize upravljanja na HRT-u' iz razloga što nakon 30. rujna niti jedna od tih uredbi neće vrijediti, a toga bi dana prestala i dužnost v. d. glavnog ravnatelja HRT-a po sili Ustava, ako se Vlada odluči posebnom uredbom imenovati ga na dodatni rok od šest mjeseci. Zbog kratkoće vremena u kojem bi takva uredba bila primjenljiva (25 dana) njeno donošenje ne bi opravdalo svrhu zbog koje je Sabor dao ovlast Vladi za donošenje uredbi temeljem zakonskih ovlasti, niti bi riješilo problem upravljanja HRT-om nakon 30. rujna', ističe se u priopćenju.
NO naglašava da je temeljem odredbi Zakona o HRT-u dužan nadzorom osigurati upravljanje sredstvima za rad HRT-a pažnjom dobrog gospodarstvenika, te provoditi nadzor poslovanja HRT-a i usklađenost tog poslovanja sa zakonima, u što spadaju i navedena pitanja.
Iz svega navedenog, razvidno je kako je odluka NO-a o pokretanju postupka pred Trgovačkim sudom u Zagrebu radi postavljanja privremenog upravitelja HRT-a jedino ispravno i na hrvatskim zakonima utemeljeno zakonsko rješenje, koje omogućava rješavanje pitanja upravljanja HRT-om i nakon 5. rujna, kada ističe mandat sadašnjem v. d. glavnog ravnatelja, odnosno nakon 30. rujna, kada po sili Ustava prestaju vrijediti sve uredbe Vlade donesene temeljem Zakona o ovlasti Vlade, ukjučujući i predloženu Uredbu o izmjeni Zakona o HRT-u, o kojoj Vlada provodi savjetovanje sa zainteresiranom javnošću, zaključuje se u priopćenju NO HRT-a.