Jedini ruski nosač zrakoplova, Admiral Kuznjecov, u toliko je lošem stanju da je možda lakše kupiti zamjenski nego ga popraviti
Kao znak toga koliko je nisko pala ruska vojska, ruski političar predložio je da se problem riješi kupnjom nosača sovjetskog dizajna koji je prodan Kini prije 25 godina. Admiral Kuznjecov nikada nije imao sreće. Porinut 1985. godine, brod težak 60.000 tona tijekom vremena pretrpio je kvarove motora, višestruke požare i bizarne nesreće u brodogradilištima. Godine 2012. tegljač ga je morao odvući u luku nakon što je izgubio pogon kod francuske obale.
Stavljen na stranu zbog remonta od 2017., Kuznjecov je 2018. oštećen padom dizalice u brodogradilištu, što mu je ostavilo rupu od 60 četvornih metara na zapovjednoj palubi. Nakon toga je u prosincu 2019. uslijedio veliki požar u kojem je poginula najmanje jedna osoba dok je brod bio na popravku u Murmansku. Nedavni požar, u prosincu prošle godine, prouzročio je ono što je ruska vlada nazvala 'malom' štetom. Kuznjecov je sada u toliko lošem stanju da se ne može ni kretati vlastitim pogonom niti se može tegliti zbog straha da bi se mogao prevrnuti, navode ukrajinski mediji, a prenosi Business Insider.
U najboljem slučaju, čini se da je malo vjerojatno da će se grdosija vratiti u službu 2024. godine — što iznosi već nekoliko godina kašnjenja u odnosu na planirano. U međuvremenu je Sergej Karginov, ruski zastupnik koji sjedi u Duminom odboru za Daleki istok i Arktik, predložio novo rješenje: kupiti bivši sovjetski nosač zrakoplova Varjag od Kine. Varjag, sestrinski brod Admirala Kuznjecova, bio je 1991. još u izgradnji kada se raspao Sovjetski Savez. Nakon što su brodovi sovjetske Crnomorske flote podijeljeni između Rusije i Ukrajine, Ukrajinci su preuzeli Varjag. Ukrajina je tada nedovršeno plovilo prodala za 20 milijuna dolara kineskom kupcu koji je tvrdio da će ga pretvoriti u plutajući kasino.
Nakon što je gotovo potonuo dok je tegljen u Kinu, Varjag je završio u mornaričkom brodogradilištu te je opremljen za svoju izvornu misiju. Postao je Liaoning, prvi kineski nosač zrakoplova. Pušten u službu 2012., Liaoning sada ima zračno krilo s 40 mlažnjaka i helikoptera. Nosi i lovac J-15, nelicenciranu kinesku kopiju ruskog zrakoplova Su-33. Kina je nabavila prototip borbenog aviona Su-33 od Ukrajine i potom ga konstruirala za razvoj J-15. Uz malo poetske pravde, kineske kopije imale su naviku padati, što su ruski mediji radosno prenosili.
Bez obzira na to, Liaoning je bio jezgra kineske flote nosača u nastajanju. Kineska mornarica zatim je 2019. naručila drugi nosač - Shandong od 60.000 tona, izgrađen u Kini. Sljedeći je bio prvi kineski nosač dizajniran u toj zemlji, Fujian, porinut 2022. Sa svojih 80.000 tona bliži je po veličini i mogućnostima nosačima američke mornarice na nuklearni pogon. Budući da Kini očajnički trebaju piloti kvalificirani za ono što bi na kraju moglo biti flota od pola tuceta nosača, Liaoning je sada degradiran kao brod za obuku. Karginov, član ruske desničarske Liberalno-demokratske stranke, predložio je da se otkupljeni Liaoning imenuje po stranačkom čelniku Vladimiru Žirinovskom i postane nova perjanica Crnomorske flote.
'Trebao je postati jedan od glavnih brodova u SSSR-u, a nakon raspada zemlje Ukrajina ga je radije prodala za nekoliko boca votke, po cijeni starog željeza', kazao je Karginov. Četrdeset godina star nosač zrakoplova neće pružiti veliku vrijednost u Crnom moru. Novac bi bilo bolje potrošiti na nove rakete i dronove jer su se pokazali učinkovitima u bombardiranju ukrajinske infrastrukture.