DONČIĆ OČEKUJE 20-AK MILIJARDI KUNA

Novac od koncesije na autoceste ide na krpanje javnog duga

04.07.2013 u 13:01

Bionic
Reading

Oko 180 milijardi kuna javnog duga Vlada je naumila djelomično pokriti monetizacijom autocesta, odnosno stavljanjem u koncesiju u razdoblju od 30 do 50 godina. Od te koncesije nadaju se dobiti više od 20 milijardi kuna - rekao je na konferenciji za novinare ministar prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić

Nakon sjednice Vlade ministar Hajdaš Dončić održao je konferenciju za novinare u Banskim dvorima na kojoj je predstavio prve obrise plana stavljanja autocesta u koncesiju.

Konzultanti (Erste Banka, Deloitte i Wolf Theiss Rechtsanwaelte) ocjenjivali su pet modela upravljanja autocestama, među kojima i model prodaje, ali su procijenili da je stavljanje u koncesiju Hrvatskih autocesta i Autoceste Rijeka-Zagreb najbolji način. Koncesije su izabrali jer se njima želi brzo zaraditi, poboljšati efikasnost poslovanja te omogućiti Vladi da trošarinu za naftu od 0,60 lipa upotrijebi za druge infrastrukturne projekte kao što je obnova željeznica.

Ministar Hajdaš Dončić rekao je da bi do kraja ove godine trebali završiti preliminarni razgovori s potencijalnim investitorima: 'Nakon toga se ulazi u fazu slanja neobavezne ponude, pa fazu pregovora. Računamo da ćemo između devet i 12 mjeseci, ako se zadovolje osnovni ciljevi, završiti tu financijsku transakciju', rekao je ministar.

Dončić je rekao da su savjetnici prilikom ispitivanja najboljih modela dobili 47 odgovora zainteresiranih strana za koncesioniranje. 'Čak su i naši mirovinski fondovi zainteresirani za to da stvore konzorcij', kaže Dončić.

Vlada očekuje da će zaraditi od 2,4 do 2,9 milijardi eura za koncesiju do 40 godina ili do 3,2 milijarde eura za koncesiju do 50 godina. To bi dakle bio iznos oko 20 milijardi kuna, što bi tek manjim dijelom pokrilo hrvatski javni dug koji se penje prema 60 posto BDP-a, a iznosi oko 180 milijardi kuna. Tako velik javni dug ugrožava uvođenje eura.

Upitan kako možemo biti sigurni da će Vlada zaista upotrijebiti zaradu za pokrivanje duga, Dončić je rekao da građani ne moraju sumnjati u to: 'Niti jedan euro neće otići na financiranje tekuće potrošnje. Mislim, pa ozbiljni smo, ne treba nam garancija za to. Imamo kriterije za smanjivanje javnog duga. Ako dobijemo 3,5 milijardi eura, za toliko će pasti naša kreditna obaveza i javni dug države', rekao je Dončić.

Kaže da se tim novcem neće zatvarati samo krediti Hrvatskih autocesta, nego i drugi krediti države s najnepovoljnijim kamatnim stopama. Hrvatske autoceste trenutno imaju četiri milijarde eura duga, a sljedeće godine na naplatu dolazi milijarda eura. 'Bez uključivanja države poduzeća nam nisu spremna refinancirati svoje dugove', rekao je ministar.

Vlada će koncesionaru postaviti uvjet da u razdoblju od dvije do pet godina mora zadržati isti broj zaposlenika te da mora preuzeti svih 1.024 kilometra autoceste uz 30 kilometara koji su u izgradnji pod HAC-om i ARZ-om. Rekao je da će država dijeliti dobit s koncesionarom ako se poveća promet, ali i gubitak, ako promet padne

Kada je u pitanju povećanje cijena cestarina, Dončić je rekao da će i te detalje dogovoriti tijekom pregovora s konkretnim ponuđačima, ali da neće biti moguć nagli rast cijena. Rekao je da će biti predložen model usklađivanja indeksa rasta cijena s inflacijom po modelu 'minus jedan', odnosno - ako je inflacija 4 posto, indeks rasta cijena cestarina može biti najviše tri posto, odnosno nešto manje od stvarnog rasta cijena na tržištu.