novi način ratovanja

Očajni Rusi kao u Mad Maxu: U borbu šalju blindirane motocikle, a to je loša ideja

04.06.2024 u 06:04

Bionic
Reading

Posljednjih mjeseci bojišnica na ukrajinskom ratištu povremeno nalikuje na scene iz 'Mad Maxa', a sve zahvaljujući novim vozilima koja Rusija uvodi u borbu. Očajni Rusi šalju na front nadograđene motocikle, no oni se u prošlosti nisu pokazali kao najbolje rješenje

Kako bi nadoknadila gubitak od oko 15.000 oklopnih vozila u ratu protiv Ukrajine, Rusija je sve više borbenih skupina počela opremati jeftinim civilnim vozilima. Prvo su stigla terenska vozila kineske proizvodnje, točnije vozila za terene za golf. Kasnije su viđeni i motocross motocikli iz Kine i Bjelorusije.

Sva su ta vozila u originalnom stanju izuzetno ranjiva na ukrajinsko topništvo, projektile i bespilotne letjelice. Kada su se ruske motociklističke borbene grupe pojavile ovog proljeća, bile su 'potučene'. Stoga su Rusi ta vozila i motocikle odlučili opremiti kako bi im pružili dodatnu zaštitu od ukrajinskih dronova. Oni koji su ta vozila vidjeli uživo kazali su da podsjećaju na one iz postapokaliptičnih filmova 'Mad Max', piše Forbes.

Problem je, naravno, u tome što malo terensko vozilo od 70 konjskih snaga i motocikl od 50 konjskih snaga ne mogu nositi cijelu težinu oklopa bez gubitka mobilnosti. Ovo je lekcija koju su vojske naučile prije jednog stoljeća, tijekom i neposredno nakon Prvog svjetskog rata. To je lekcija koju će ruska vojska sigurno i sama naučiti.

Prvi videozapisi i fotografije s ruskim oklopnim jurišnim motociklima pojavili su se na internetu u travnju. Mjesec kasnije oklop na njima postao je veći i složeniji. Internetom su kružile fotografije koje prikazuju jurišne motocikle s prikolicom i zavarenim metalnim kavezima te kamuflažnom mrežom koja ih prekriva.

Rusi upotrebljavaju motocikle i mala terenska vozila da bi brzo prevalili udaljenost od svojih položaja do prvih linija ukrajinske obrane, objasnio je ukrajinski Centar za obrambenu sigurnost. Kada stignu do ukrajinskih linija, silaze s motocikla i vozila te se nastavljaju boriti kao pješadija.

U idealnoj situaciji za Ruse, terenska vozila i motocikli kreću se dovoljno brzo ničijom zemljom da izbjegnu većinu ukrajinskih dronova. Ako oni sustignu motociklističke jurišne skupine, kavez koji služi kao oklop trebao bi ih zaustaviti prije nego udare u vozila ili njihove posade.

To je dobra teorija: kavezni oklop dovoljno je učinkovit da ga vojske diljem svijeta koriste za kopnena vozila - pa čak i za podmornice. Međutim jedna je stvar dodati kavez težak nekoliko tona tenku od 40 tona i s motorom od 1000 konjskih snaga, a drugo je montirati oklop na malo terensko vozilo od 1,5 tona ili motocikl od 90 kilograma, od kojih svaki proizvodi manje od sto konjskih snaga.

Više od jedne vojske naučilo je to na teži način 1910-ih i 1920-ih godina, što je vjerojatno bilo zlatno doba za motocikle. Brzi i okretni, oni su bili izvrsni za kurire i izviđanje, no previše ranjivi za trupe koje bi se mogle suočiti s teškom neprijateljskom vatrom. U nadi da bi se s dodatnom zaštitom motocikli mogli koristiti i za druge svrhe, neke su vojske na njih pokušale zavariti metalne ploče kao oklop. Tako je švedska tvrtka Landsverk razvila nekoliko blindiranih modela za njemačku te kasnije i dansku vojsku.

No ti motocikli nisu bili funkcionalni. Danska ispitivanja pokazala su da je velika masa vozila otežavala upravljanje i da je pokretljivost na terenu bila minimalna. Osim toga, motor od 30 konjskih snaga navodno je bio sposoban potjerati vozilo do maksimalne brzine od samo oko 50 kilometara na sat.

'Oklopni motocikl bio je jedan od mnogih koncepata koji su umrli u međuratnom razdoblju. Njihova povećana težina i relativno visoka cijena, u kombinaciji s ograničenim borbenim potencijalom, značile su da su u povijesti oklopnih borbenih vozila dobili tek malo više od fusnote', stoji u Enciklopediji tenkova.

Do sada. S obzirom na to da gube namjenska oklopna vozila brže nego što ih mogu zamijeniti drugima, Rusi su očajni. Toliko očajni da su voljni oživjeti ideju o blindiranom motociklu, odbačenu prije sto godina.