ozbiljna situacija, ozbiljna TV

Ogoljeni filmski setovi, talk show bez publike, rezanje epizoda, reprize..., ali i rekordna gledanost: Virus ozbiljno mijenja i lice televizije

19.04.2020 u 22:40

Bionic
Reading

Kada pandemija popusti, televizija će biti malo drukčija nego danas. Pretrpjet će ozbiljne financijske učinke, ali po svoj prilici i kulturološke, jer će preoblikovati popularnu kulturu, mijenjajući sadržaj, kvalitetu i koncepciju zabavnih sadržaja. Gospodarska depresija nalagat će proizvodnju jeftinih programa u zamjenu za skupe igrane serije kojima nas je razmazio HBO ili Netflix. Zaboravite 'Igru prijestolja', u kojoj je svaki nastavak serije sniman kao igrani film sa stotinama statista, a bogatstvo je potrošeno na scenografiju, kostime i glumačke honorare

Snimanje i emitiranje zabavne emisije 'Tvoje lice zvuči poznato' obustavlja se do daljnjega, poručila je 22. ožujka Nova TV, nakon dva vikenda njezina prikazivanja. Najavljeno je snimanje bez publike, ali u jeku divljanja korone odustalo se od te odluke.

Nema ništa ni od nove sezone HTV-ove 'Zvijezde pjevaju', a koja se također trebala početi snimati u to doba. Publika u studiju bitan je začin takvog tipa zabave, ali ne u doba socijalne distance. HTV doduše četvrtkom prikazuje 'Tko želi biti milijunaš' s publikom, ali uredništvo naglašava da su nastavci snimani prije odluke Stožera civilne zaštite o zaštitnim mjerama u borbi protiv pandemije.

U vrijeme u kojem su stotinama milijuna izoliranih ljudi mediji jedini kontakt sa svijetom, TV, streaming i digitalna videoindustrija se zaustavljaju i ne zna se što će biti dalje. U svakom slučaju, mnogo toga neće biti isto kao prije.

Sve na čekanju

Kada je Tom Hanks na povratku iz Australije sa snimanja biografije Elvisa Presleyja objavio da su on i supruga zaraženi koronavirusom, što se poklopilo s odlukama niza zemalja o uvođenju zaštitnih mjera protiv epidemije, Warner Bros je obustavio projekt. Njegova televizijska grupa također je prekinula proizvodnju više od 70 serija i pilota. Uz seriju 'Gospodar prstenova', snimanu na Novom Zelandu, Amazon je također zaustavio produkciju svih ostalih serija, a Netflix je ugasio svu filmsku i TV produkciju u Kanadi i Sjedinjenim Državama.

Disneyjevi studiji stavili su na čekanje 16 pilota i pregršt aktualnih emisija, Apple je objavio obustavu snimanja svih emisija izvan studija, HBO je prekinuo snimanje druge sezone 'Euforije' i odgodio barnumski najavljivano ponovno ujedinjenje popularnih 'Prijatelja'. NBC je odgodio snimanje rekordne 47. sezone NBC-jeve serije 'General Hospital'... A to je samo američko tržište. Gdje je britansko ili gdje su ostali, primjerice brazilske TV kuće sa svojim telenovelama ili turske sa svojim sapunicama?

Kao što se sama brzo širi, bolest Covid-19 jednako brzo oblikuje budućnost industrije teške stotine milijardi dolara, a koja već ionako prolazi kroz ozbiljne promjene jer ju je pandemija zatekla u najnezgodnijem trenutku, usred proljetne sezone, u kojoj obično u produkciju kreću novi projekti, velike svjetske medijske kuće puštaju pilot epizode novih emisija za sljedeću sezonu, a u tijeku su godišnji pregovori o televizijskom i digitalnom zapisu sportskih događaja, kojih ionako nema.

Reprize, rezanje napola gotovih nastavaka

Obustave i odgode imat će financijske, ali po svoj prilici i kulturološke učinke na televiziju jer će preoblikovati popularnu kulturu i njezin ekonomski model u godinama koje dolaze. Kada korona popusti, neke će posljedice biti privremene, ali neke će za dugo vremena promijeniti sadržaj, kvalitetu i koncepciju zabavnih sadržaja.

HBO je prekinuo snimanje druge sezone 'Euforije' Izvor: Društvene mreže / Autor: Youtube

Zbog pada produkcije gledatelji se ubuduće moraju zadovoljiti reprizama, a bit će ih sve više. Umjesto televizijske proizvodnje, program će se na dulji rok puniti starim filmovima, mada trenutno filmske kompanije nude streaming najnovijih filmova, da umanje gubitke zbog zatvorenih kinematografa. Zbog toga neke kuće već režu napola gotove nastavke serija tako da dulje traju. Zatvoreno američko tržište konačno počinje uvoziti strani program, za početak onaj iz Kanade.

Talk showovi s publikom snimaju se u praznom studiju sa sugovornicima na socijalnoj distanci. Gospodarska depresija ubuduće će nalagati proizvodnju jeftinih programa u zamjenu za skupe igrane serije na koje nas je HBO ili Netflix navikao posljednjih godina. Zaboravite 'Igru prijestolja', u kojoj je svaki nastavak serije sniman kao igrani film sa stotinama statista, dubrovačkih i irskih lokacija, a cijelo bogatstvo potrošeno je na scenografiju, kostime i glumačke honorare. Teško da će u Dubrovnik u dogledno vrijeme dolaziti strane TV ekipe.

Koronavirus: Hollywood Boulevard
  • Koronavirus: Hollywood Boulevard
  • Koronavirus: Hollywood Boulevard
  • Koronavirus: Hollywood Boulevard
  • Koronavirus: Hollywood Boulevard
  • Koronavirus: Hollywood Boulevard
    +2
Koronavirus: Hollywood Boulevard Izvor: EPA / Autor: ETIENNE LAURENT

Samo u SAD-u na marketingu se godišnje zarađuje 20 milijardi dolara, a najbolje se prodaju reklamne minute tijekom izravnih prijenosa sportskih događaja. Ali odgođena su prvenstva, turniri, Olimpijske igre prebačene su na sljedeće ljeto... Zbog toga se predviđa otkazivanje pretplata na sportske kanale, no zadugo. Kada popuste mjere zaštite protiv širenja virusa, stadioni će još neko vrijeme biti prazni – Talijani najavljuju nastavak nogometnog prvenstva, ali do kraja godine s praznim tribinama – što znači da će ga navijači pratiti putem medija. Osim toga, oni neće tako lako putovati na mjesta događanja kao ranije, što je još jedan razlog da televizija dobije i mlađu publiku.

U izolaciji se obaraju rekordi

Svi ti sivi oblaci nadvijaju se nad medijima u trenutku u kojem se zbog izolacije obaraju rekordi gledanosti. Uz sav streaming, videa, društvene mreže, WhatsApp, Twitter i Facebook, u jeku korone gledanost standardne televizije u Južnoj Koreji porasla je 17 posto, u Italiji 6,5 posto, a 12 posto u najkritičnijoj Lombardiji, te osam posto u New Yorku, čim su građani počeli raditi od kuće, no ne zbog zabave, nego zbog informacija.

Francuska tvrtka za istraživanja korisnika i uporabe audiovizualnih i digitalnih medija Mediametrie zabilježila je vrhunac gledanosti standardnih televizijskih kanala koji je 22. ožujka iznosio pet sati i 15 minuta, najduže nakon 2006. godine. Tog dana broj preminulih žrtava u Francuskoj se prvi put naglo popeo na 186, a parlament je dan ranije usvojio prijedlog zakona kojim se vladi daju dodatna ovlaštenja u borbi protiv pandemije. Bio je to dokaz više o važnosti informativne zadaće medija, ali ne bilo kojega medija, nego onoga kojemu se vjeruje.

Govoreći o ulozi medija u ovo ekstremno doba vladavine COVID-a, kreativni direktor i suvlasnik reklamne agencije Bruketa&Žinić Davor Bruketa ustvrdio je kako u cijeloj kakofoniji informacija na društvenim mrežama i bezbrojnim online glasilima građanin ipak ima potrebu za medijem koji prati službena izvješća i prenosi informacije, pozivajući se na vjerodostojne i potvrđene izvore. U ovoj ozbiljnoj situaciji, zaključuje, to je zadaća klasične, ozbiljne televizije.