PREŽIVJELIH I SLUŽBENO NEMA

Otkriven sadržaj poruka iz zrakoplova

04.06.2009 u 18:54

Bionic
Reading

Francuska zrakoplovna tvrtka priopćila je obiteljima putnika zrakoplova koji je u ponedjeljak ujutro nestao na letu iz Brazila u Pariz da više nema nade u to da je itko preživio jer se zrakoplov raspao, iako istraga dosad nije odgovorila na pitanje o razlozima nesreće pa se još ne isključuje nijedna mogućnost, prenose u četvrtak svjetske agencije

Psiholog Guillaume Denoix de Saint-Marc, kojeg su istražitelji zamolili da pruži psihološku pomoć obiteljima žrtava, rekao je kako je predsjednik uprave francuskog avioprijevoznika Pierre-Henri Gourgeon na zatvorenom sastanku izvijestio obitelji da se zrakoplov raspao ili u zraku ili prilikom udara u površinu mora i da nema preživjelih.

'Sigurno je jedino da nije bilo slijetanja jer nije bilo šanse da izađu krilca', rekao je Saint-Marc. Istražitelji zasad nemaju odgovora o mogućim uzrocima nesreće Airbusa A330 i zato se u pokušaju rekonstrukcije događaja potpuno oslanjaju na automatske poruke o kvarovima koje su poslane iz zrakoplova neposredno prije nego što je nestao s radara.

Te poruke pokazuju da se dogodio nevjerojatni niz kvarova koji je završio otkazivanjem cijelog sustava, što bi ukazivalo na to da se zrakoplov raspao još u zraku. Iako se poruke koje je iz zrakoplova slao sustav ACARS i koje su satelitom istodobno stizale na računala u sjedištima Air Francea i Airbusa službeno drže u tajnosti, brazilski dnevnik O Estado de Sao Paulo, ne navodeći izvore, objavio je sve kvarove koji su se događali u zrakoplovu i to u stvarnom vremenskom redoslijedu.

Tako dnevnik navodi da je u 23 sata po mjesnom vremenu (3 sata ujutro CET) najprije pilot poslao signal kako leti kroz područje crnih oblaka kumulonimbusa, punih elektriciteta koje obično prate snažne munje i vjetar.

Deset minuta poslije, ACARS javlja da je otkazao sustav automatskog pilota, što znači da se otad zrakoplov kontrolira ručno. Odmah potom stiže poruka o prekidu kruga 'fly by wire', koji nadzire pokretne dijelove na trupu zrakoplova, poput krilaca za slijetanje.

U 3,12 dolazi obavijest o kvaru sustava ADIRU i ISIS koji pilotima daju bazične podatke poput visine, brzine i smjera zrakoplova. Samo minutu poslije padaju PRIM1 i SECI, pomoćni sustavi središnjeg računala zrakoplova

Posljednja poruka
, upućena sa zrakoplova u 3 sata i 14 minuta, je 'cabin vertical speed', koja znači pad tlaka u kabini i nekontrolirani gubitak visine zrakoplova, koji je u slobodnom padu. 'Bode u oči podatak o otkazivanju i glavnih i pomoćnih sustava. U tim okolnostima zrakoplov više ne može letjeti', rekao je američki civilni pilot i avijacijski analitičar Patrick Smith, koji smatra kako niz kvarova ukazuje na gubitak električne energije u zrakoplovu, možda zbog iznimno snažnog udara munje.

Tragovi goriva na površini oceana


'Ako su izgubili kontrolu i počeli padati u središte oluje uz stalno okretanje, zrakoplov bi se počeo raspadati, motori i krila bi otpali, a trup bi počeo pucati', rekao je. No nije jasno bi li samo oluja, ma kako snažna bila, mogla prouzročiti nesreću zrakoplova, a zbunjuje i procjena jednog stručnjaka koji tvrdi da su se dosad pronađeni ostaci zrakoplova nalazili 100 kilometara udaljeni od mjesta nad kojim je bila oluja i da vremenske neprilike stoga nisu mogle biti uzrokom nesreće.

Osim toga, jedan je pilot Airbusa brazilskom dnevniku O Globu izjavio kako bi svakoj obučenoj posadi 'trebala samo jedna sekunda' da vrati kontrolu nad zrakoplovom i u slučaju otkazivanja svih sustava. Zato se zasad u istrazi ne odbacuje ni jedna teorija, pa ni ona o mogućoj eksploziji bombe u zrakoplovu, iako je tu mogućnost u srijedu praktično isključio brazilski ministar obrane Nelson Jobin, ustvrdivši kako prisutnost goriva na površini oceana dokazuje kako nije bilo eksplozije zrakoplova.

Nije isključena eksplozija bombe

Christophe Prazuck, glasnogovornik francuskih oružanih snaga, koje velikim snagama sudjeluju u potrazi za zrakoplovom, rekao je kako se u ovom trenutku ništa ne može isključiti, pa tako ni eksplozija ni bomba. 'Svi u ovom trenutku sumnjaju u sve, jer još nemamo ni početak odgovora', rekao je Prazuck.

Novu je teoriju u četvrtak iznio ugledni francuski dnevnik Monde koji je, pozivajući se na izvore bliske istrazi, objavio kako je zlosretni zrakoplov neposredno uoči nesreće letio presporo. Autor članka također tvrdi kako proizvođač zrakoplova Airbus namjerava tvrtkama koje se koriste zrakoplovom A330 uputiti preporuku, koju će prije toga potvrditi nadležni francuski Ured za istragu i analizu (BEA), na nužnost leta optimalnom brzinom u lošim vremenskim uvjetima.

U toj će poruci Airbus podsjetiti da 'u teškim meteorološkim uvjetima posada mora osigurati potisak reaktora i pravilnu brzinu kako bi se zrakoplov zadržao na potrebnoj visini i u pravom smjeru'. Umirovljeni kapetan zrakoplova Jean Serrat objasnio je kako 'prva stvar koju morate učiniti pri ulasku u područje turbulencija je smanjiti brzinu kako biste ublažili učinak turbulencija', ali i da 'ne smijete previše smanjiti brzinu, jer počinjete padati'.

U području pada zrakoplova, koje se nalazi usred Atlantika, francuskim i brazilskim zrakoplovima ubrzo će se u potrazi za ostacima pridružiti brodovi koji su već na putu. Francuska fregata trebala bi stići u nedjelju, a 12. lipnja bi trebao doći i francuski istraživački brod 'Pourquoi pas' (Zašto ne), opremljen dvama robotima specijaliziranim za istraživanje podmorja na velikim dubinama.

Takvi roboti mogu djelovati na dubinama do 6 tisuća metara, što bi trebalo biti dovoljno za veći dio područja na kojem je nestao zrakoplov, a njihova će temeljna zadaća biti pokušati pronaći crnu kutiju i snimače podataka, iako izgledi za to nisu osobito veliki.

'Sve je manje vremena da se pronađu ostaci prije nego se razastru uokolo, potonu ili nestanu. To je sad prioritet, a poslije na red dolaze crne kutije', rekao je Prazuck.