Hrvatski sindikat prometnih pilota (HSPP) uputilo je u petak otvoreno pismo premijeru Andreju Plenkoviću u kojem izražava zabrinutost za sudbinu Croatia Airlinesa (CA) zbog nebrige vlasti za kompaniju koja je temelj povezanosti Hrvatske i svijeta i motor razvoja turizma i ostalih grana gospodarstva.
HSPP u pismu upozorava da je zadnjih godina iz CA otišla trećina pilota i mehaničara, a deseci onih koji još rade u kompaniji javljaju se na razne natječaje pa će i oni ubrzo otići.
'Neće imati tko letjeti i održavati avione. Ovo je produkt nebrige svih vlasti za nacionalnu zrakoplovnu kompaniju', kaže sindikat.
HSPP optužuje vlast da već četvrti puta postavlja privremenog direktora kompanije, pri čemu su u natječaju izbačeni svi uvjeti vezani za radno iskustvo u zrakoplovstvu, čime je otvorena mogućnost 'uhljebljivanja' nestručnih kandidata.
'U zračnom prometu godinu dana je prava vječnost. Direktor CA ne može ozbiljno pregovarati sa stranim partnerima, postaviti sustav i rješavati ozbiljne probleme jer je na toj poziciji samo privremeno. Privremena funkcija ne daje mu kredibilitet kod partnera i ne može poduzeti bilo kakve ozbiljne poteze ili pregovore', upozoravaju piloti.
Dok CA tone, Adria Airways i Air Serbia rastu
Sindikat ocjenjuje da time Vlada samo pogoduje glavnim konkurentima CA, a vrlo slabu kompaniju ostavlja bez ikakve šanse. Istovremeno, slovenska Adria Airways je ozbiljno povećala broj linija i frekvencija iz Ljubljane za čak 20 posto, pri čemu rapidno preuzima zajedničko tržište, tako da na ljeto otvara čak sedam novih linija, dvije i u Hrvatskoj.
Air Serbia, iako do nedavno potpuno inferiorna, već je 2014. godine ne samo prestigla CA po broju putnika, robe, linija, letova i flote, nego je postala lider u regiji, a od Beograda napravila čvorište koje ima dvostruko više linija za presjedanje od Zagreba, navodi HSPP i dodaje da će Air Serbia ovoga ljeta imati više od 30 tjednih letova na četiri linije u Hrvatskoj.
Ove godine počinje stizati 10 potpuno novih Airbuseva u Air Serbiu, a najavljeno je otvaranje linije za Toronto, uz već postojeću liniju za New York. Osim toga, francuski gigant Vinci preuzima beogradski aerodrom, što će biti ogroman udarac za hrvatsko zrakoplovstvo.
Stotine novih letova iz Hrvatske
Kako bi oslikao stanje u zračnom prometu u regiji, HSPP ističe da Ryanair, easyJet, Eurowings i druge kompanije ove godine otvaraju stotine novih letova iz Hrvatske.
LOT otvara interkontinentalne linije iz Budimpešte, TAROM iz Bukurešta, Turkish Airways otvara kompaniju u Tirani, a najavljuje otvaranje kompanije u Sarajevu i Skopju. Zagreb, kao baza CA, u samo tri godine dobio je 13 novih kompanija i 20 novih linija.
HSPP upozorava da je od 2012. do 2016. broj zrakoplovnih putnika u Hrvatskoj porastao za 40 posto (2,3 milijuna novih putnika), no unatoč tome CA je 2016. imala manje putnika nego 2012.
'Rapidno i konstantno gubimo udio u avio-prometu Hrvatske, a tijekom ljeta manji je od 20 posto. Nakon restrukturiranja CA je u bitno lošijem stanju nego prije, po svim pokazateljima', tvrde piloti.
Napominjući da CA ubrzano prodaje imovinu kako bi zatvorila financijsku bilancu, HSPP upozorava da za otvaranje novih linija CA iznajmljuje skupe španjolske avione i posade, umjesto da zapošljava hrvatske djelatnike.
'U kompaniji nema promjena, ona tone, zaostaje za konkurencijom i kopni na sve načine. Odavno je prijeđen rub održivosti, a rukovodeća garnitura se 20 godina ne mijenja. Vlada se mora početi voditi poslovnim, a ne političkim načelima u biranju nove uprave CA', poručuju piloti premijeru.
Piloti tvrde da sadašnji kadar ne zna voditi kompaniju, pa se mora dovesti dokazane zrakoplovne stručnjake koji nisu zaposlenici kompanije.
HSPP također podsjeća da već 13 mjeseci nema kolektivnog ugovora, standardnog dokumenta u golemoj većini avio-kompanija na zapadu.
'Desetine kompanija poput Ryanaira, Air Norwegiana i Wizz Aira nude izvrsne uvjete radi ogromne nestašice pilota i mehaničara, zrakoplovni mehaničari i piloti CA masovno odlaze, a naša Vlada ne ispunjava obećanja, prolongira ekstremno bitne odluke dok kompanija ubrzano prodaje svoju imovinu i rapidno gubi tržišni udio', stoji u pismu.