Kako je zakasnilo proljeće, tako su zakasnile i prve domaće jagode. Ali to nije spriječilo neke domišljate trgovce da već desetak dana prodaju uvozne pod domaće. Najčešće je riječ o uvozu iz Španjolske i Grčke. Da bi do nas stigle, beru se još zelene i pri tome tretiraju raznim kemikalijama. Jer jagode su preosjetljive na plijesni i nametnike da bi do kupca došle neprskane
Prednost domaćih je što se beru i prodaju isti dan, pa nema potrebe za prskanjem. Kupci su zbog toga spremni platiti više, ali problem je što često ne znaju što je u ponudi, izvještava HRT.
Prve ovogodišnje vrgoračke jagode Splićani su jedva dočekali. Kupuju i vjeruju da su dobre jer su domaće. Ali, odabrati - nije jednostavno.
'Svjedoci smo da u centrima kad dolazi kraj uvozne jagode iz Španjolske i Italije, sudara se s našom prvom. To treba dobro raščlaniti. Bilo bi najbolje kad bi centri napravili odvojene police, odnosno odvojeno deklarirali domaću i uvoznu jagodu, potrošačima bi to olakšalo i znali bi što kupuju', kaže Milan Franić, zamjenik predsjednika Udruge Vrgoračke jagode.
Zato su Vrgorčani svoj 'dragulj' odlučili uzeti u svoje ruke. Od ove godine ime i logo vrgoračke jagode je zaštićen u Institutu za intelektualno vlasništvo tako da ga nitko ne bi smio neovlašteno koristiti. Sočne su vrgoračke jagode, mirisne i savršeno crvene. Isključivo svježe ubrane, i u posebno označenoj prepoznatljivoj ambalaži.
'Svaka plava posudica ima oznaku 'vrgoračka jagoda'. Svaki proizvođač ima tu čašicu i nitko ne može prodavati drugo pod naše', napominje Mate Vujčić, proizvođač vrgoračke jagode.
'Ovakvu ambalažu u velikim vanjskim centrima nećete naći. Mi smo njima premali, nismo atraktivni. Naša je namjera da jagodu direktno prodajemo na frekventnim mjestima, tržnicama, tako ćemo najlakše doći do krajnjeg potrošača', objašnjava Franić.
'Želimo diferencirati proizvode iz Vrgorca od onih koji se deklariraju kao vrgorački, a to nisu. I to znači zaštitu potrošača, zaštitu cijene i kvalitete', dodaje Ante Pranić, gradonačelnik Vrgorca.
Isto žele i proizvođači jagodice purgerice. Đorđo Jurić, proizvođač jagodice purgerice napominje da rade s visokokvalitetnim sortama koje su se prilagodile njihovom području i ljudi kad kupuju traže baš to jer je prepoznaju po kvaliteti.
'Drugi to nemaju, tu prepoznatljivost, a razumljivo je da pokušavaju na sve načine koristiti brend koji smo stvorili', kaže Marijan Herceg, predsjednik Udruge uzgajatelja jagode Grada Zagreba. No, tome je, prema svemu sudeći, odzvonilo. Jer u prilog prepoznatljivosti sada im idu prepoznatljivi natpisi s nazivom udruga uzgajatelja jagoda grada Zagreba, jagodica purgerica plus vrećica s osnovnim podacima.
'Naš proizvod je u roku od dva sata na tim štandovima, proizvodnja je svježa, u sustavu smo dobre poljoprivredne prakse, nosi se na analizu, mi konkurencije u kvaliteti nemamo', uvjerava Đorđo Jurić.
A tako tvrde i Vrgorčani.
'Ovi ljudi koji otkupljuju jagodu na pijaci kažu da je slađa naša zelena, nemam ništa protiv uvoza, ali da je slađa naša zelena nego njihova crvena. Problema s plasmanom nema. Baš kao ni s cijenom. Jer ona, za razliku od vrhunske kakvoće, kad su jagode u pitanju, potrošačima nije presudna', kaže Vujčić.