Argentinsko ratno zrakoplovstvo preuzelo je ovih dana konfigurirani Boeing 757-200, a koristit će ga predsjednik te države Alberto Fernández. Prije slijetanja u međunarodnu zračnu luku Jorge Newbery u prijestolnici Buenos Airesu, pilot predsjedničkog aviona izveo je atraktivan manevar koji je zadivio promatrače, ali i izazvao zgražanje zrakoplovnih stručnjaka
Putnici koji su se krajem svibnja našli u nedavno proširenoj zračnoj luci u argentinskoj prijestolnici svjedočili su poprilično neočekivanom i zadivljujućem preletu novog predsjedničkog aviona. Prije slijetanja u matičnu luku u Buenos Airesu, pilot modificiranog Boeinga 757-200 dao si je oduška i nakon devetosatnog leta iz Miamija preletio aerodrom na samo nekoliko metara od piste.
Prema snimkama zadivljenih putnika i promatrača, pilot predsjedničkog Boeinga nisko se spustio iznad piste i potom izveo manevar koji se u zrakoplovnoj terminologiji naziva neuspjelo prilaženje. Riječ je o postupku koji pilot slijedi kada ne može dovršiti instrumentalno prilaženje prije potpunog slijetanja, a upute za taj manevar može dati isključivo kontrola zračnog prometa.
Nakon brišućeg leta, pilot predsjedničkog aviona priredio je dodatni šou gledateljima izvevši oštri lijevi zaokret, a potom je napravio tzv. školski krug i konačno sletio u matičnu bazu. Nedugo nakon slijetanja na društvenim mrežama objavljene su akrobacije pilota predsjedničkog aviona, a one zorno prikazuju koliko je nisko preletio pistu. Zasad nije poznato jesu li uslijedile sankcije.
Niz sigurnosnih ugroza
U najmanju ruku energičan prelet izazvao je različite reakcije. Dok su mnogi promatrači u zračnoj luci bili impresionirani atraktivnim manevrom, drugi su osporili racionalnost ponašanja pilota. Pojedini stručnjaci, poput iskusnog civilnog pilota i televizijskog producenta Scotta Batemana, zapitali se na društvenim mrežama zašto je takva izvedba bila potrebna, čak i u slučaju da su nadležna tijela za sigurnost zračnog prometa i kontrola zračnog prometa bili unaprijed obaviješteni o preletu piste.
Batemanu, inače nekadašnjem pilotu transportnog aviona u britanskom Kraljevskom ratnom zrakoplovstvu (RAF), pridružili su se drugi stručnjaci te su ukazali na dodatne sigurnosne probleme za vrijeme preleta, poput loših vremenskih uvjeta, veličine aviona, ali i same vratolomije koja je izvedena nakon višesatnog leta iz Sjedinjenih Država.
Drugi su pak podsjetili da se u argentinskim zračnim lukama redovito događaju izuzetno niski preleti. Među njima je prelet Boeinga 737 argentinske zrakoplovne kompanije Aerolinas Argentinas u pratnji mlažnjaka IA-63 Pampa i Learjet argentinskih zračnih snaga tijekom proslave stoljeća argentinskog ratnog zrakoplovstva u zračnoj luci Jorge Newbery.
Novi predsjednički Boeing 757-200, s registracijom ARG 01 i oznakama koje sadrže argentinske simbole i boje, kupljen je sredinom prošlog travnja od američke tvrtke C&L Aerospace. Ima 39 sjedala, predsjednički apartman i dvije dodatne spavaće sobe, a plaćen je zajmom argentinske vlade u iznosu od 25 milijuna dolara, što bi trebalo pokriti leasing idućih deset godina. Valja reći i da je ARG 01 bio u vlasništvu američkog poduzetnika koji se bavi opremanjem jahti, a prije nove uloge testiran je u zračnoj luci Salinas u američkoj saveznoj državi Kansas.
Koriste ih i američki potpredsjednici
Argentina je donedavno imala predsjednički Boeing 757, poznat kao Tango 01, isporučen sredinom 1990-ih. Taj je avion godinama stajao na pisti, a njegovo nekorištenje izazvalo je burne političke debate u argentinskom parlamentu. Pretpostavlja se da će i dolazak novog predsjedničkog aviona biti predmet političkih prijepora te će nesumnjivo biti potkrijepljeni akrobacijama pilota koji ga je dovezao iz SAD-a.
Boeingov 757-200, koji je prvi put poletio početkom 1982., učestalo se koristi kao predsjednički avion kojim upravljaju nacionalna ratna zrakoplovstva. Njegove performanse, dobar domet, relativna ekonomičnost i prostrana kabina čine ga privlačnim za određene skupove misija. Meksičko ratno zrakoplovstvo još od 1987. godine koristi 757-200 kao predsjedničko prijevozno sredstvo, a Kraljevsko zrakoplovstvo Novog Zelanda koristi čak dva takva modela u višenamjenskom transportnom kapacitetu.
U američkom ratnom zrakoplovstvu koriste se avioni tipa C-32, a koji su posebno konfigurirane inačice Boeinga 757-200, označene kao zrakoplovi za posebne zračne misije i prijevoz istaknutih osoba. Ti se avioni nazivaju Air Force Two kada ih koristi američki potpredsjednik, a često su korišteni i u ulozi Air Force Onea kada služe kao prijevoz američkom predsjedniku na kraćim letovima. Američko ratno zrakoplovstvo ima i inačicu C-32B, koja djeluje u specijalnim operacijama i kao potpora u hitnim slučajevima. Boeing je proizvodio 757-200 između 1981 i 2004. godine, a u tom razdoblju izrađeno je više od 1000 aviona tog tipa.