STRŠLJEN X-01

Pogledajte što sve može srbijanski besposadni helikopter i čime je naoružan

29.05.2024 u 11:41

Bionic
Reading

Srbijanska tvrtka EDePro izvijestila je ovih dana da je njihov besposadni helikopter Stršljen X-01 uspješno obavio let. Riječ je o autonomnoj letjelici koja može poslužiti u civilne, ali i vojne svrhe je se može naoružati strojnicom, lanserima nevođenih raketnih zrna, raketama zrak-zemlja i protuoklopnim raketama. Donosimo više o prvom helikopteru koji je u potpunosti projektiran i proizveden u nama susjednoj državi

Prema pisanju zrakoplovnog portala Tango Six, Stršljen X-01 obavio je svoj prvi let na aerodromu Vojka kod Nove Pazove. Tijekom testnog leta je lebdio, dokazujući svoju autonomnu upravljivost te sposobnost vertikalnog polijetanja i slijetanja, priopćio je proizvođač EDePro sa sjedištem u Beogradu.

Projekt Stršljen predstavljen je kao koncept još 2017. godine na sajmu IDEX u Abu Dabiju, nakon čega je uslijedilo nekoliko razvojnih koncepata helikoptera s tzv. tip-jet transmisijom, odnosno vršnim mlaznicama koje zamjenjuju uobičajeni pogon osovine i imaju prednost jer ne stvaraju okretni moment i time ne opterećuju konstrukciju zrakoplova, stoga ne zahtijevaju prisutnost repnog rotora.

Godinu kasnije usvojena je klasična helikopterska transmisija s repnim rotorom jer je Stršljen zamišljen kao platforma za motrenje i djelovanje po zemaljskim ciljevima. Potom je 2018. neznatno redizajniran i predstavljen na zrakoplovnom bijenalu Eurosatory u Parizu.

Prema dostupnim podacima, Stršljen je dugačak 8,75 metara, širok 1,8 i visok 2,44 metra. Ima maksimalnu masu polijetanja od 750 kilograma i nosivost 350 kilograma tereta, uključujući gorivo i naoružanje. Početna brzina penjanja je osam metara u sekundi, plafon leta iznosi 4000 metara, a maksimalna autonomija u zraku oko četiri sata.

Podjednako vojna i civilna upotreba

Stršljen postiže maksimalnu brzinu od 180 kilometara na sat zahvaljujući EDePro-ovom turboprop motoru s centrifugalnim kompresorom i turbinom. Motor proizvodi 180 kilovata snage, a prema navodima proizvođača, njegove male dimenzije i masa, kao i najnaprednija tehnologija, osiguravaju pouzdanost, duže trajanje leta i veću nosivost, uz značajno smanjenje buke.

Krstareća brzina iznosi mu 120 kilometara na sat, a njegov trup izrađen je u hibridnoj tehnologiji od kompozitnih materijala, što rezultira smanjenom ukupnom težinom praznog helikoptera. Kompozitni materijali sastoje se od karbonskih i staklenih vlakana s epoksidnom smolom, a od metala su upotrijebljeni čelik visoke čvrstoće s kromom i molibdenom, titanij i legure aluminija.

Lopatice glavnog i repnog rotora sadrže ugljična vlakna visoke čvrstoće, a radi se o skupini polukrutih rotora koji se obično sastoje od dvije lopatice koje se susreću ispod zajedničkog klackajućeg zgloba na osovini rotora. To omogućuje kretanje oštrica u suprotnim smjerovima - poput klackalice. Zahvaljujući ovakvom dizajnu, prazna masa letjelice iznosi 400 kilograma, a bruto masa 750 kilograma, uz mogućnost korisnog tereta koji podrazumijeva senzore, gorivo i naoružanje.

Napredni modularni dizajn helikoptera omogućuje višenamjensku primjenu, podjednako vojnu i civilnu, a od osnovne Stršljenove opreme valja izdvojiti žirostabilizirani elektrooptički sustav, radarski ili laserski visinomjer te kombinirani navigacijski sustav GPS/GLONASS uparen s inercijalnom mjernom jedinicom.

Pauk za probijanje neprijateljskog oklopa

Na helikopter se može montirati i radarski ometač, kao i radar sa sintetičkom aperturom (SAR) za stvaranje dvodimenzionalnih slika ili trodimenzionalnih rekonstrukcija objekata poput krajolika. Također je prisutan optički kardanski nosač za potpunu prilagodbu svih nosećih sustava. Proizvođač ističe da elektrooptički i infracrveni sustavi osiguravaju pouzdane misije izviđanja i nadzora, što doprinosi sigurnosti navigacije izvan polja vidljivosti.

Uz to, Stršljen ima mogućnost skeniranja infracrvenih senzora srednjeg dometa u visokoj rezoluciji, a dodatno se može opremiti laserskim obilježivačem ciljeva.

Prema navodima portala Tango Six, može biti naoružan kontejnerom sa strojnicom kalibra 12,7 milimetara, lanserima nevođenih raketnih zrna S-8 kalibra 80 milimetara, malogabaritnim raketama zrak-zemlja te televizijski vođenom protuoklopnom raketom tipa Pauk kalibra 140 milimetara. Raketa Pauk namijenjena je za ugradnju na mobilne zemaljske ili zračne platforme poput helikoptera Gazela, a opremljena je infracrvenom glavom za navođenje.

Sustav omogućuje ciljanje izvan vidnog polja, što smanjuje izloženost neprijateljskoj vatri, dok projektil koristi tandem bojnu glavu koja može probiti do 1000 milimetara čeličnog oklopa nakon prolaska kroz eksplozivno-reaktivni oklop.

Iz tvrtke EDePro navode da Stršljen pronalazi upotrebu u širokom spektru vojnih i civilnih primjena, od pružanja obavještajnih podataka u zoni djelovanja radi zaštite postrojbi na terenu, misija izviđanja, pronalaska ciljeva i elektroničkog ratovanja do nadzora i motrenja specifičnih zona, različitih topografskih misija, logistike, prikupljanja podataka i otkrivanja radijacije.

Stršljen je prošao nekoliko faza redizajna
  • Stršljen je po prvi put predstavljen javnosti 2017. godine kao koncept
  • Srbijanski Stršljen trebao bi biti naoružan s više oružanih platformi
  • Prvi testni let Stršljena X-01
  • Bespilotni helikopter Stršljen proizvodi beogradski EDePro
Bespilotni helikopter Stršljen Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Licencirane fotografije - EDePro