MARTINA BIENENFELD O HIT-DESTINACIJI

Prva žena zagrebačkog turizma otkriva zašto stranci obožavaju metropolu

12.12.2015 u 14:47

  • +15

Advent na Zrinjevcu i Ledeni park

Izvor: Pixsell / Autor: Petar Glebov/PIXSELL

Bionic
Reading

Da zagrebački turistički djelatnici rade dobar posao, vidljivo je po konstantnom rastu broja turista i zanimljivih sadržaja. Potvrda da dobro rade svoj posao upravo im je stigla iz inozemstva, gdje je u konkurenciji 20 gradova upravo Zagreb izabran za najbolju adventsku destinaciju. Direktorica Turističke zajednice Martina Bienefeld ne krije zadovoljstvo zbog priznanja, koje je ujedno i potvrda da rade dobar posao. U razgovoru za tportal otkriva što je bilo ključno napraviti da Zagreb postane hit-destinacija te što planiraju učiniti u budućnosti da taj epitet opravdaju i trajno se pozicioniraju na mapi popularnih turističkih odredišta

Martina Bienenfeld na čelu najbrže rastuće turističke destinacije u Hrvatskoj naslijedila je dugogodišnju direktoricu Amaliju Tomašević, ali na to mjesto nije došla bez turističkog iskustva s prve linije: obavljala je dužnost načelnice Odjela za Turizam grada Zagreba.

U razgovoru smo se dodirnuli brojnih tema, ali startali smo hvaljenim Adventom u Zagrebu, programom koji je prerastao u vodeći događaj u turističkoj ponudi Zagreba. O njemu govori i veličina proračuna koji TZ izdvaja za taj događaj, marketing koji koristi široki raspon medija, ali i široki zamah na turistička tržišta iz kojih se privlače posjetitelji.

Koliki je učinak Adventa u Zagrebu kad su posrijedi povećanje dolazaka i potrošnja stranih turista u metropoli krajem godine? Advent u Zagrebu događaj je čija priprema i promocija počinje mjesecima prije prosinca i paljenja prve svijeće na Manduševcu. U 2014. budžet za Advent iznosio je tri milijuna kuna, koliki je ove godine? Jeste li zadovoljni reakcijama koje bilježite u prvom tjednu Adventa. Jesu li teroristički događaji u Zapadnoj Europi imali utjecaja na odluke turista? Koja nova tržišta ste otvorili?

Advent u Zagrebu sigurno je jedan od naših najjačih turističkih aduta, a njegova organizacija vrlo je zahtjevan i minuciozan posao, u sinergiji relevantnih gradskih tijela i ureda, Koncertne direkcije Zagreb i Turističke zajednice grada Zagreba te je iz godine u godinu bogatiji, a ovo priznanje najbolja je potvrda da smo odabrali dobar smjer.

Što se Turističke zajednice grada Zagreba tiče, troškovi adventskih programa su 2,1 milijun kuna. Rezultat takvog predanog rada nije izostao i Zagreb nam postaje prepoznatljiv kao osobito atraktivan i ugodan grad te kao mjesto odličnog provoda u vrijeme Adventa i novogodišnjih blagdana.

Ono što nas posebno raduje jest to da je Zagreb prošle godine u adventskom razdoblju, tj. u prosincu posjetilo 56.142 gostiju koji su ostvarili 101.473 noćenja. U odnosu na prosinac 2013., ove brojke predstavljaju porast od čak 21 posto u dolascima i u noćenjima. Najviše dolazaka ostvarili su gosti iz: Italije, BiH i Slovenije, dok u noćenjima prva tri mjesta zauzimaju gosti iz Italije, BiH te Njemačke.

Od belog Zagreb grada do City break Zagreba

Prvi slogan zbio se još u doba kad brendiranja nije bilo ni u povojima, ali je unatoč tomu funkcionirao kao neka vrst turističke krilatice i pozivnice za posjet najvećem i najbrže rastućem gradu Hrvatske. Druga u engleski upakirana koncepcija zapravo je dio globaliziranog turističkog programa vikend-odmora u gradu koji obuhvaćaju obilazak njegovih kulturnih i povijesnih znamenitosti te upoznavanje s gastronomskom ponudom. City break nipošto nije suprotstavljen belom Zagrebu, prije bi se reklo kako je potonji breakom tek bolje prilagođen suvremenim zahtjevima turista.

Očekujemo porast i za ovaj prosinac, naročito zato što svi naši gosti imaju samo riječi hvale za Advent. Države iz okruženja i one s direktnim letovima za Zagreb glavna su tržišta na kojima je Turistička zajednica grada Zagreba imala aktivnosti. Također, tu je i Hrvatska turistička zajednica koja intenzivno promovira zagrebački Advent putem svojih promotivnih kanala, a posebno na društvenim mrežama. Dodatno, ovog prosinca očekujemo novinare i agente iz Malezije, Japana, Južne Koreje, Tajvana, Turske, SAD-a, Francuske, Rusije, Češke, itd, a nastavno na dugogodišnju suradnju s Hrvatskom turističkom zajednicom te, posebno za ovu godinu, s Turkish Airlinesom.

Kakve rezultate kad su dolasci i noćenja posrijedi očekujete? Koliko dana gosti ostaju u Zagrebu? Koja je potrošnja? Što ih najviše privlači? Koje događaje držite posebno uspješnim?

Prema istraživanju koje smo radili s Institutom za turizam, gosti u Zagrebu prosječno ostvaruju dva noćenja, a potrošnja, s uključenim smještajem iznosi oko 123 eura dnevno, a znamo da je potrošnja za vrijeme blagdana i viša. Naši sugrađani, ali i naši posjetitelji jako vole Advent u Zagrebu i svatko ima neki svoj najdraži dio i kutak gdje se voli opustiti, a ove godine smo ih počastili s ovim novitetima:
Adventski kalendar - revitalizacija te oživljavanje četiri zapuštena i neotkrivena dvorišta i prolaza Donjeg grada adventskim vikend događanjima:
Božić starog Zagreba (od 12. - 24. 12. 2015.), Galerija Klovićevi dvori) - sajam antikviteta, predavanja, mala izložba starog božićnog nakita i starih adventskih razglednica, gastro dan, predavanje uz projekcije filmova, glazbeni program, puhanje kuglica i izrada božićnog nakita
Ledene skulpture (12. - 24. 12. 2015., plato Gradec) - svojevrsno umjetničko djelo uživo će nastajati iz više blokova leda zahvaljujući vrhunskom majstoru i nesvakidašnjem alatu
Festival božićnih kolača & kolačića (16. -  23. 12. 2015., Galerija Karas) - glavne zvijezde su majstori slastica koji će predstaviti i izložiti svoj božićni slatki asortiman, uz radionice i kušaonice za posjetitelje, glazbene nastupe uz božićne čajanke i još neka posebna iznenađenja

Vrijeme oko božićnih i novogodišnjih blagdana dakako, samo je dio zagrebačke turističke ponude. Zagreb je najbrže rastuća destinacija u Hrvatskoj. Kako biste definirali brend grada, kakve povratne informacije od turista dobivate. Mislite li da treba u njemu nešto mijenjati, a temelji se na porukama turista? Koje programe i događaje u 2016. držite ključnim? Što ćete ponuditi za ljeto – kad gosti masovno hrle na more?

Kada govorimo o Zagrebu, jasno je da je to odredište u kojem ne možemo govoriti o klasičnoj sezoni, kao što to govorimo kada je riječ o našim morskim destinacijama. Sezona u Zagrebu traje 365 dana u godini i svaki mjesec naš grad svojim gostima nudi razne manifestacije i događanja. Raduje me to što je zagrebačka turistička ponuda sve bogatija, i to ne samo s novim smještajnim kapacitetima i restoranima već i događanjima koja stvaraju dodatan sadržaj. Reakcije su jako dobre, a izuzetno je važno to što su nove sadržaje prepoznali naši sugrađani koji nam daju vjetar u leđa za unapređenje postojećih aktivnosti, ali i za stvaranje novih. Stvorili smo pozitivnu klimu u kojoj svi zajedno razvijamo turistički proizvod Zagreba te tako stvaramo kvalitetnu platformu za buduće projekte.


Početak godine tradicionalno otvaramo Snježnom kraljicom, a nastavljamo preko Noći muzeja, Choco festa i raznih gastronomskih festivala. Nakon Uskrsa i uskrsnih događanja, krećemo s našim Zagrebačkim vremeplovom koji TZGZ organizira već osmu godinu zaredom, a traje gotovo šest mjeseci, i to svaki vikend (od travnja do listopada). Riječ je o projektu na koji smo posebno ponosni i koji je vrlo zahtjevan jer objedinjuje čak deset događanja koja svako na svoj način pokazuje zagrebačku prošlost i običaje. U svibnju nam dolazi Markov sajam, Ljeto na Štrosu, a potom su tu brojna događanja u ljetnim mjesecima poput Cest is d'besta, Dvorišta, Inmusic Festivala i Vintage Zagreb Festivala. Jesen nam prolazi u znaku Martinja u Zagrebu, Zagreb Film Festivala i Bundekfesta te na kraju dolazimo do najljepšeg dijela u godini i našeg popularnog Adventa u Zagrebu. Ovdje, dakako, nisam nabrojala ni desetinu svih događanja i svega što naš grad i naši sugrađani marljivo pripremaju za posjetitelje. Osim toga Zagreb se svake godine može pohvaliti gostovanjem nekoliko svjetskih zvijezda.

Ulaskom u Europsku uniju omogućeno nam je da dobijemo još više na prepoznatljivosti u europskim razmjerima, ali i šire. Naši su gosti oduševljeni Zagrebom, pogotovo oni koji dolaze prvi put. Naime, koliko god TZGZ bila prisutna na sajmovima, burzama i radionicama, to je nedovoljno da se posjetitelje u potpunosti pripremi na ono što ih u gradu očekuje. Zaista su zadovoljni činjenicom da je Zagreb grad ugodan za boravak, ni prevelik ni premalen, baš po mjeri. Zagreb je danas kao srednjoeuropska turistička destinacija zbog svog šarma i ljepote, niza zanimljivih turističkih sadržaja, kulturnih manifestacija u svjetskim razmjerima tijekom čitave godine, otvorenosti i živosti na ulicama i trgovima, uređenosti grada, prepoznatljiv po svojoj ugodnoj i intimnoj atmosferi. Opisuju ga kao živopisan grad pun zanimljivosti, jedinstvenog šarma, grad otvorenih i srdačnih ljudi. Naše goste posebno veseli taj spoj multikulturalnosti, mediteranskog i srednjoeuropskog utjecaja i njihovog prožimanja koje se ogleda u urbanizmu, povijesti i atmosferi najmlađeg, a, opet, jednog od najstarijih europskih glavnih gradova.

Najbolji advent u Europi nudi Zagreb!

Nezavisna internetska stranica European Best Destinations izabrala je Zagreb kao najbolju božićnu destinaciju u 2015. godini! U njihovoj anketi hrvatska prijestolnica pobijedila je u konkurenciju od 20 gradova. 'Posjetite Zagreb i uvjerite se zašto hrvatski glavni grad tijekom adventa posjećuje sve više turista. Uživat ćete u tematskim programima koji se odvijaju na ulicama i trgovima gradskog središta. Zagreb nudi specijalnu atmosferu koja se jednostavno mora doživjeti. Zagrebačke ulice i trgovi jednostavno vas pozivaju da raspustite kosu i sudjelujete u pjevanju, plesanju i svim ostalim vidovima zabave s obitelji i prijateljima', stoji u obrazloženju. Tko je sve bio u konkurenciji sa Zagrebom, pogledajte ovdje.

Vaša TZ istodobno ima status i gradske i županijske organizacije. Mislite li da bi u tom smislu trebalo nešto mijenjati? Pritom mislim, primjerice, na mijenjanje dosadašnje pozicije kojom su smanjivana sredstva za udruženo oglašavanje. Koliko ste zadovoljni sa suradnjom s Ministarstvom turizma?

Suradnja s Hrvatskom turističkom zajednicom i Ministarstvom turizma izuzetno je dobra. Prvenstveno je tu riječ o promoviranju Hrvatske i Zagreba kao turističko-kongresnog odredišta kroz zajedničke nastupe i turističke projekte. Najbolje je da, gdje god je to moguće, nastupamo zajedno, tim prije što svaka destinacija iz Hrvatske ima svoje specifične karakteristike. Jednako tako, i kada Zagreb nastupa samostalno, prezentira Hrvatsku, a pogotovo na dalekim tržištima. Takvim nastupima svatko od nas, ali i svi mi skupa možemo postići bolje rezultate. Suradnja je prirodan tijek koji će se, sigurna sam, nastaviti i dalje razvijati u dobrom smjeru.

406887 ,406089 ,406958 ,408284 Kongresni turizam poseban je vid turizma u kojem bi Zagreb mogao imati snažno mjesto. Međutim, nedostaje mu moderan kongresni centar. Kako vidite razvoj u tom smislu? Koja bi lokacija po vama bila najpovoljnija? Koliko je učinjeno da bi se u takvom projektu mogli privući sredstva iz EU fondova?

Imamo razloga za zadovoljstvo i kad je riječ o kongresnim događanjima. Ova godina nam je bila vrlo uspješna, jer bilježimo neke vrlo značajne i velike kongrese poput 12. Kongresa etnologa i folklorista na kojem je sudjelovalo gotovo tisuću stručnjaka iz cijelog svijeta, Međunarodni kongres studenata fizike s oko 500 sudionika, a posebno bismo izdvojili Svjetski kongres Jehovinih svjedoka na kojem je sudjelovalo gotovo 16 tisuća sudionika. Osim navedenih velikih događanja, održan je i velik broj malih i srednje velikih skupova, kako kongresa međunarodnih asocijacija tako i domaćih i stranih korporativnih događanja. Na međunarodnim kongresnim burzama i radionicama primjetan je sve veći interes za Zagrebom, a studijska putovanja koja organiziramo za ključne kupce zbog velikog zanimanja se u pravilu odmah popunjavaju.Zagreb već jest atraktivna kongresna destinacija što dokazuju brojni održani skupovi različitih asocijacija i organizacija, a mi u suradnji s turističkom industrijom činimo maksimalne napore kako bismo ga predstavili na međunarodnom tržištu.

Kako bi Zagreb postao još atraktivniji potencijalnim organizatorima, potrebno je osim promotivnih aktivnosti, zadovoljiti još neke ključne elemente. Ovdje je prije svega riječ o dostupnosti, koja je iz godine u godinu sve bolja sa sve većim brojem izravnih aviolinija, a u tom smislu će svakako velik doprinos dati izgradnja novog putničkog terminala MZLZ krajem 2016. Nadalje, nadamo se da će u dogledno vrijeme biti izgrađen i multifunkcionalni kongresni centar koji će Zagrebu omogućiti kandidiranje za velike kongrese međunarodnih asocijacija, čije održavanje osim direktne koristi donosi ugled i prestiž, utječući pozitivno na image kongresne destinacije privlačeći tako i brojna druga, manja događanja. Također, izuzetno je važno spomenuti važnost porasta gospodarskih aktivnosti te aktivnosti akademske i znanstvene zajednice koji predstavljaju nezaobilazan element atraktivnosti kongresne i poslovne destinacije.

Nekad su turisti iz Azije na zagrebačkim ulicama bili rijetkost, danas ih zamjećujemo u sve većem broju. Što planirate u daljnjem prodoru na ta tržišta i što su specifičnosti gostiju iz tih krajeva?

Turistička zajednica grada Zagreba, u suradnji s HTZ-om, vrlo je aktivna na dalekoistočnom tržištu te ulažemo puno napora da se Zagreb pozicionira i predstavi kao atraktivna destinacija u Kini, Indiji, Južnoj Koreji, Japanu. Tako smo već prije desetak godina izdali brošure na kineskom jeziku čime je Zagreb postao prvi u Hrvatskoj koji ima takve brošure, a i svoje web-stranice prilagodili smo turistima s ovog specifičnog tržišta. Također smo izdali brošure i na japanskom i korejskom jeziku te naši informatori uče korejski jezik. Ured Turističke zajednice grada Zagreba već dugi niz godina nastupa na specijaliziranim turističkim sajmovima u Japanu, Kini, Indiji i Južnoj Koreji, organizira posebne prezentacije i radionice, a snimljeni su i filmovi s Kinezima, Indijcima, Japancima i Korejcima koji žive ili su posjetili Zagreb i koji govore o tome što im se svidjelo u Zagrebu. Također, inicijativom Turističke zajednice, Zagreb ima i licenciranog vodiča na kineskom jeziku što je iznimno zanimljivo kineskim touroperatorima, kao i dva vodiča na japanskom jeziku. Istaknut ću samo da smo u 2013. zabilježili 30 posto više gostiju iz Kine, 50 posto više gostiju iz Južne Koreje, 27 posto više gostiju iz Indije te 18 posto više gostiju iz Japana, a sličan porast smo ostvarili i u 2014. godini, uz dodatni porast Korejaca od 220 posto. Direktnih redovnih avionskih linija za sada još nema, ali svake godine imamo direktne čarter letove iz Koreje u organizaciji Hanjin Travela, čijem smo direktoru, g. Oh Sang Kwonu, prošle godine dodijelili posebno priznanje za izuzetan doprinos promociji našeg Zagreba na korejskom tržištu te uspješnoj organizaciji čarter letova iz Seula za Zagreb.

Uz Aziju, velike napore ulažemo i na tržištu SAD-a i Kanade, gdje smo u suradnji s predstavništvom HTZ-a u SAD-u održali niz radionica, prezentacija i zajedno nastupali na sajmovima te me izuzetno raduje da su u Zagrebu gosti iz SAD-a najbrojniji po ostvarenim noćenjima u prvih 10 mjeseci 2015. godine.

Nedavno sam sudjelovao na Ljubljanskom maratonu na kojem je bilo više od 20.000 trkača. Primjećuje se velika razlika u organizaciji i turističkom učinku tog nama najbližeg događaja takve vrste. Mislite li da je Zagrebački maraton moguće iskoristiti za bolju promociju grada. Ne mora biti kao onaj u New Yorku, ali svakako može dovesti posebne goste, i to u kad se sezona polako gasi?

Kao što ste vidjeli iz prijašnjih odgovora, Zagreb je grad u kojem sezona traje cijelu godinu, a Zagrebački maraton jedna je od manifestacija koja sigurno obogaćuju našu ponudu. To je drugi najbolji maraton u regiji, odmah nakon Ljubljane, a ove godine brojao je 10.000 sudionika iz čak 38 zemalja. Zagrebački je maraton, uz Hanžek, Snježnu kraljicu i druga sportska događanja, jedan od aduta za privlačenje gostiju u Zagreb i veseli nas što je iz godine u godinu sve bolji.

Kakav turistički Zagreb vidite 2020. godine? S kojim turističkim gradovima Europe i svijeta biste ga voljeli vidjeti uz bok?

Nisu potrebne usporedbe ni nabrajanje uzora. Gradimo Zagreb kao destinaciju ugođaja, lijepih osjećaja, doživljajne atmosfere te dugotrajnih sjećanja. Moram naglasiti da Turistička zajednica grada Zagreba djeluje sukladno Operativnom marketinškom planu turizma grada Zagreba za razdoblje 2011. – 2016. kojim je stvoren okvir razvoja destinacije i strateške preporuke, a u planu nam je izrada strateških dokumenata za buduće razdoblje, o čemu ću moći konkretno govoriti kada za to dođe vrijeme.

Vjerujem da će turistički potencijal grada biti još više iskorišten, nakon realizacije velikih infrastrukturnih projekata poput novog terminala Zračne luke Zagreb i izgradnje kongresnog centra. U okviru svojih mogućnosti, TZGZ će se i dalje truditi što više promovirati Zagreb te obogatiti turističku ponudu, a u tom smislu posebno ćemo poticati razvoj turističkih atrakcija i događanja te turističke infrastrukture, kako bismo još više unaprijedili stečenu poziciju.