detalji su izašli

Zaboravite sadašnji model naplate cestarine, evo kako će izgledati novi sustav

24.09.2024 u 13:11

Bionic
Reading

U utorak je Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture predstavilo novi sustav naplate cestarine te bi trebao stupiti na snagu nakon ljeta 2026. godine, a naplata bi se vršila putem uređaja ENC ili očitanjem registracijskih oznaka

Hrvoje Dorčić iz HAC-a kazao je da je stari sustav naplate na naplatim kućicama uveden 2006. godine, a poslije ljeta 2026. godine, kada je predviđen završetak radova, cestarina će se plaćati putem uređaja ENC ili ALPR-a, automatskog očitanja registracijskih oznaka.

Ugovor je potpisan, a novi sustav koštat će 80 milijuna eura. Financiranje je planirano sredstvima Europske unije kroz Nacionalni plan oporavka i otpornosti te obuhvaća 1300 kilometara autoceste (uključujući one kojima upravljaju Hrvatske autoceste, Istarski ipsilon i Autocesta Zagreb-Macelj).

Ugovor su potpisali predsjednik Uprave Hrvatskih autocesta Boris Huzjan, ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković te predstavnici zajednice ponuditelja - slovačke tvrtke SkyToll i češke tvrtke TollNet.

Prema tvrdnjama Ministarstva, ovakav će sustav omogućiti slobodan protok vozila u više voznih traka, brže će se putovati jer više neće biti zastoja na naplatnim kućicama, čime će se automatski smanjiti gužve na cesti, i ekološki je prihvatljiv jer će utjecati na smanjenje štetnih plinova.

Tri načina naplate

Sustav će sačinjavati 208 naplatnih točaka, 74 mobilne jedinice i 140 brzih staza.

'Radi se o portalima koji će biti opremljeni kamerama i antenama, a one će omogućiti naplatu i kontrolu plaćanja cestarine', rekao je Dorčić.

Teška vozila treće i četvrte kategorije bit će obavezna izvršiti naplatu putem ENC-a, uređaja koji će cijelo vrijeme morati biti pričvršćen na vjetrobranu, dok će korisnici lakih vozila moći odabrati jednu od dvije mogućnosti plaćanja autoceste.

Točnost brojenja prometa i detekcija prekršitelja procjenjuje se na 99,9 posto.

Kratki video s prikazom kako bi izgledao novi sustav naplate Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture

Oni koji se odluče za naplatu cestarine putem ALPR-a to će učiniti na sljedeća tri načina: registracijom na web portalu, odnosno mobilnom aplikacijom, neposrednim ulaskom na autocestu u jednoj od registracijskih staza (u tom će slučaju automat očitati registraciju vozila, a vozač će cestarinu platiti bankovnom karticom, nakon čega će sustav ispisati potvrdu o plaćanju) te u prodajnim uredima HAC-a ili putem prodajnih partnera, što uključuje benzinske postaje i stanice za tehnički pregled.

Covid pomutio planove

SkyToll, slovensko-češki konzorcij koji od 2008. godine radi na području inteligentnih informacijskih sustava što se bave analizom i usmjeravanjem prometa, kao pobjednik na natječaju HAC-a odabran je za izvođača radova na novom sustavu naplate cestarina.

'Ovo je vrlo važan ugovor za Hrvatske ceste i Hrvatsku. Kad ovaj ugovor zaživi, više ništa neće biti isto', kazao je Boris Huzjan, direktor Hrvatskih cesta.

Oleg Butković, ministar mora, prometa i infrastrukture, izjavio je da je pandemija covida glavni razlog zbog kojeg implementacija nije ranije provedena, napominjući da je 'prihod drastično pao i nismo mogli krenuti u trošak pa smo tražili jeftinije mogućnosti' te da je ovo 'povijesni projekt jer obuhvaća i najveći broj ljudi, a i znači velik doprinos i poticaj hrvatskom turizmu jer će privući još veći broj turista u Hrvatsku'.

Za nekoliko mjeseci, koliko bi trebalo trajati rješavanje potrebne dokumentacije, radovi će započeti, a priprema terena, kako navodi Huzjan, počinje odmah. Testiranje sustava vršit će se sve do ljeta 2026. godine, kada se predviđa da ćemo kućicama za naplatu cestarine zauvijek reći zbogom, a kada će ih točno ukloniti, još ostaje nepoznato.

Većina osoblja koje će do početka korištenja novog sustava raditi na naplatnim kućicama bit će obučena i prekvalificirana za neke druge pozicije te bi, po navodima ministra Butkovića, trebali ostati zaposlenicima Hrvatskih cesta, a prema tvrdnjama ministra, neki su već sami otišli te se predviđa da će se prirodni odljev zaposlenika i dalje odvijati uz prikladne otpremnine.

Skuplja cestarina?

Spominjala se i mogućnost mijenjanja tarifnih modela, kao i povećanje cijene cestarine u vrijeme turističke sezone. U ljetnim mjesecima ona bi mogla, radi gustoće prometa, biti skuplja. 'Vidjet ćemo, to je stvar tarifne politike. Razmatramo nekoliko tarifnih modela i gledamo da budu što povoljniji za domaće stanovništvo. Još uvijek je rano reći nešto više o tome', kazao je Butković.

Ministar tvrdi da povećanje po kilometru nije predviđeno, kao ni podizanje cestarine. 'One dionice koje se ne naplaćuju neće se ni naplaćivati, samo će se naplaćivati one koje su se plaćale i do sada.'

'Nitko neće moći izbjeći naplatu'

Koliko će ovaj novi sustav naplate biti uspješan i hoće li biti propusta, Butković kaže da nitko neće moći izbjeći naplatu, a oni koji i uspiju, bit će uhvaćeni i snosit će posljedice u vidu novčane kazne. Dodaje da će na ovo pitanje potrebne odgovore dati zakon kada bude donesen jer se radi o izazovnoj stvari.

U planu je i širenje dionica Bosiljevo-Karlovac, kao i obilaznice oko Zagreba, a te su 'dionice u fazi projektiranja za proširenje', naveo je Butković.

Matej Okali, predsjednik Upravnog odbora i glavni izvršni direktor SkyTolla, kratko je komentirao da je najveći izazov projekta implementacije u odnosu na one na kojima su radili u Slovačkoj i Češkoj vezan za izgradnju infrastrukture, a što se tiče izbjegavanja naplate - 's više od 16 godina iskustva, uvjeravam vas da postoji jako mala mogućnost da itko pobjegne, a da nije platio ili da sustav ne detektira bjegunca'.

Butković o uhićenju Josipa Škorića

Vezano za ostavku i uhićenje sada već bivšeg šefa HC-a Josipa Škorića, Butković je rekao da ga je čitav ovaj slučaj ostavio šokiranog te kako ne zna detalje pa ga ne može ni puno komentirati.

'Istraga traje, sve pratim putem medija. Cilj mi je da se sve istraži, a zanima me i želim znati istinu. Pratit ću cijeli postupak', rekao je. Za ostavku koju je Škorić podnio krajem kolovoza kaže da 'nikada nisam imao informacije o tome što se događa niti mi je itko išta ikada rekao. Dao je ostavku, a ja nisam propitkivao'.

Za pojačanje interne kontrole samo je kratko odgovorio da se one provode te da će postupak pokazati što se dogodilo.