Rusija je tijekom invazije na Ukrajinu zadržala neke od najnaprednijih aviona, poput lovca Su-57, izvan granica Ukrajine. S obzirom na to da bi takvi avioni mogli omogućiti bolje napredovanje ruskih snaga, zapadni analitičari i stručnjaci za obranu daju dva glavna razloga za to
Prvi mogući razlog je strah od ukrajinske protuzračne obrane jer bi razotkrila eventualne slabosti najmodernijeg aviona Su-57, a drugi razlog je da se pripremaju za sukob većih razmjera s NATO-om pa ne žele unaprijed otkrivati sve svoje adute, odnosno sve sposobnosti svojih najjačih oružja, piše Business Insider. Naime Rusi su dosad koristili zrakoplove Su-57 samo tako da su iznad teritorija Rusije lansirali projektile prema ukrajinskom teritoriju, ali oni nisu letjeli iznad same Ukrajine, unatoč tome što je, barem na papiru, riječ o najnaprednijem ruskom avionu sa stealth sposobnostima te je namijenjen ostvarivanju dominacije u dobro branjenom zračnom prostoru.
Riječ je o prvom ruskom pokušaju proizvodnje lovca pete generacije, kojem je NATO dao ime Zločinac (Felon), a ruski mediji reklamiraju ga kao pandan američkim 'nevidljivim' (stealth) lovcima pete generacije poput F-22 i F-35. Ali s obzirom na ograničenja u dizajnu, kao što je nedostatak nevidljivosti u svim aspektima, analitičari se pitaju odgovaraju li stvarne mogućnosti aviona tom opisu. Iz svih tih razloga, za razliku od kopnenih trupa koje Rusija nemilice troši bez obzira na gubitke, ti su zrakoplovi čuvani od ukrajinske protuzračne obrane. Stručnjak za Rusiju i Ukrajinu Michael Clarke, koji je također savjetnik za nacionalnu sigurnost Ujedinjenog Kraljevstva, kaže da Rusija radi neke žrtve u Ukrajini zbog mogućeg budućeg sukoba.
'Da su Rusi koristili sve što su imali protiv Ukrajine, vjerojatno bi bili u boljoj poziciji nego što su sada, ali se suzdržavaju od korištenja najmodernijih aviona jer ako sve posvete Ukrajini, osjećaju da im neće ostati ništa dođe li do sukoba s NATO-om', rekao je.
Glavni američki zapovjednik u Europi, general Christopher Cavoli, rekao je Kongresu u travnju da je Rusija izgubila samo oko deset posto svoje flote u Ukrajini, što ukazuje na to da joj je ostalo još mnogo toga u arsenalu zračnih snaga. Članice NATO-a, posebno one koje su bliže Rusiji, poput baltičkih država ili Poljske, strahuju od mogućeg napada ako ta zemlja ne bude poražena u Ukrajini.
'Kako ova kriza traje, izgledi za opći rat protiv NATO-a postaju stvarniji. To ne znači da je to vrlo vjerojatno, ali je barem malo vjerojatnije nego što je bilo prije dvije godine', rekao je Clarke.
Brojni zapadni stručnjaci slažu se da bi ruske snage vjerojatno izgubile u izravnom sukobu sa zračnim snagama NATO-a, s obzirom na to da su kombinirane zračne snage tog saveza brojnije i naprednije, no istovremeno svi naglašavaju da se ruske snage ne smiju podcjenjivati te upozoravaju da NATO mora biti spreman. Rat u Ukrajini pokazao je da Rusi mogu nanijeti mnogo štete, ali i da se mogu prilagoditi novim načinima ratovanja dronovima i klizećim bombama, kojima razaraju ukrajinske gradove i položaje Ukrajinaca.
Bivši časnik australskog ratnog zrakoplovstva Peter Layton kaže da bi Rusija, kada donosi odluke, vrlo lako mogla imati na umu budući sukob s NATO-om. Primjerice, kaže, mogla bi vjerovati da bi u ratu s NATO-om njene zračne snage mogle preživjeti dovoljno dugo da se suprotstave nekim zračnim napadima i nakratko pomognu u obrani ruskih kopnenih snaga, a takav plan zahtijevao bi da se ne rasipaju resursi u Ukrajini. S njime se slaže i Clarke te kaže da zračna moć NATO-a sprječava Ruse da pošalju svoje najjače zračno oružje u Ukrajinu.
Gubici ruske avijacije u Ukrajini dvostruko su veći od 135 zrakoplova, koliko ih je izgubila Ukrajina, a uspjela je oboriti i neke vrlo vrijedne ruske avione, poput Berieva A-50, zrakoplova za rano upozoravanje i kontrolu. Unatoč tome što Su-57 nije letio iznad ukrajinskog teritorija, Ukrajina je uspjela oštetiti takvu letjelicu u dalekometnom napadu na zračnu bazu stotinama kilometara unutar ruskog teritorija. Rusija raspolaže sa svega 20-ak aviona Su-57 i teško bi mogla nadomjestiti iole veće njihove gubitke. Osim toga, zadaće koje obavljaju u Ukrajini mogu odraditi i stariji avioni, za koje nije tolika sramota ako budu oštećeni ili srušeni.