Ruska vojska primila je prvu seriju najnovijih samohodnih topova kalibra 152 milimetra, čija je hitna proizvodnja nedavno pokrenuta po nalogu vlade u Moskvi. Riječ je o samohotki na kotačima, dizajniranoj za uništavanje zapovjednih mjesta, obrambenih struktura, položaja protivničkog topništva, sustava protuzračne obrane, oklopnih konvoja i neprijateljske žive sile. Evo što sve znamo o sustavu 2S43 Malva (sljez) koji dolazi u ruske redove u trenutku u kojem rat u Ukrajini prelazi u novu fazu statičnih i iscrpljujućih borbi, što bi moglo omogućiti Moskvi da obnovi svoju vojnu moć
Ruski mediji izvijestili su ovog tjedna da je državna korporacija Rostec prebacila na bojište prvu seriju samohodnih topničkih sustava 2S43 Malva. Samohotke su, dodaju, stavljene na raspolaganje ruskoj vojsci nakon dvogodišnjeg ciklusa testiranja, a čelništvo Rosteca istaknulo je da je hitna proizvodnja Malvi pokrenuta po nalogu ruske vlade.
U Rostecu ističu da bi proizvodni ciklus Malve, zbog šasije na kotačima iz kamiona BAZ-6610-02 Voščina i otvorene topničke jedinice, trebao biti znatno jeftiniji, brži i jednostavniji od sličnog gusjeničnog samohodnog vozila tipa Msta-S. Nadodaju i da su samohotke na kotačima samo djelomično povezane s opskrbnim lancem i proizvodnim pogodnima za samohotke na gusjenicama, što će omogućiti Rusima da ih proizvode paralelno, bez usporavanja proizvodnje.
Pritom valja napomenuti da se šasija Malve proizvodi u automobilskoj tvornici BAZ u gradu Brjansku, samo 100 kilometara od rusko-ukrajinske granice. Proizvođač pak navodi da raspoređivanje Malve na položaj i operacije na velikim udaljenostima zahtijevaju mnogo manje vremena nego tegljeno topništvo, kao i da nova samohotka ima niz prednosti u usporedbi s tipom koji koristi gusjeničnu šasiju.
Dizajn usklađen s transportnim avionom
Malva je opremljena haubicom 2A64 kalibra 152 milimetra, sličnom onoj ugrađenoj na samohodnu haubicu na gusjenicama Msta-S i vučenim inačicama Msta-B. Topnički sustav izgrađen je na šasiji kamiona 8x8 mase 21 tone i nosivosti 19,4 tone. Vozilo je opremljeno motorom od 470 konjskih snaga, a on omogućuje najveću brzinu do 80 kilometara na sat, dok je maksimalni domet nekih 1000 kilometara.
Na stražnjoj strani haubice nalazi se svojevrsni teški graničnik, a koji se spušta tijekom paljbe. Značajno smanjenje težine postignuto je napuštanjem kupole i oklopa na mjestu ugradnje topa, što omogućuje prijevoz Malve vojnim transportnim zrakoplovima poput Il-76. Maksimalni domet paljbe s visokoeksplozivnim projektilima iznosi 24,7 kilometara i oko 29 kilometara s granatama potpomognutim raketama. Slična oružja, primjerice francuske samohotke Caesar ili ukrajinske Bohdana, zbog dulje cijevi mogu pogađati mete na udaljenosti do 40 kilometara.
Punjenje se obavlja ručno, premda postoji sustav za pomoć pri tome. Maksimalna brzina paljbe je do sedam granata u minuti, a za glavni top nosi se ukupno 30 granata s pripadajućim punjenjem. Otvorena instalacija topa bez dodatne oklopne zaštite ili kupole učinila je vozilo lakšim. S paketom streljiva od 30 granata, Malva je ukupno teška 32 tone, što je za četvrtinu lakše od gusjeničnog modela Msta-S.
Mobilnost prije svega
Glavna inovacija projekta je korištenje šasije s pogonom na svih osam kotača. Time se povećava pokretljivost i smanjuje masa, ali uz nepromijenjenu borbenu sposobnost. Šasije s kotačima također su jeftinije za iskorištavanje i proizvodnju ratom opterećene ruske vojne industrije. Uz to, dizajneri su uključili oklopnu kabinu za zaštitu od pješačkog naoružanja i šrapnela, a samim sustavom upravlja peteročlana posada.
Malva će najvjerojatnije biti zamjena za gusjenične samohodne haubice 2A65 Msta-B i 2S1 Gvozdika. Analitičari kažu da je rusko oružje općenito, a posebno samohodne haubice Malva, vrlo snažno u smislu vatrene moći. No u modernoj borbi oružje se može smatrati učinkovitim samo ako kombinira snagu paljbe s naprednim elektroničkim sustavima koji pomažu u postizanju visoke točnosti svakog hica.
Premda je domet novog sustava bitno manji od već postojećih ruskih, ali i zapadnih samohotki, Moskva u slučaju Malve računa na njezinu mobilnost, osobito u trenutnom tijeku ratovanja, temeljenom na iscrpljivanju.