Nakon 20 godina Rusija ponovno jača svoju vojnu silu u bespućima Arktika. Razlog tome je to što u rečenom 'bespuću' uz njezine sjeverne obale nakon klimatskih promjena ipak nastaje pomorski put. On sada već počinje predstavljati alternativu Sueskom kanalu za sve više trgovačkih kompanija koje rade na liniji Europa - Daleki istok
Za potrebe Sjevernog morskog puta obnavlja se zračna luka baza na Koteljniju, najvećem od Novosibirskih otoka koji se nalaze u Arktiku sjeveroistočno od ušća rijeke Lene. Postrojenje je bilo napušteno od 1993., ali topljenjem leda, ponovno je dobilo na značaju.
Osim flote nuklearnih ledolomaca, jedinstvene u svijetu, Rusi će morati i na druge načine osigurati uvjete za prolaz sve brojnijih plovila čiji vlasnici odlučuju plaćati usluge prolaza Sjevernim morskim putem. No podizanje razine sigurnosti poklapa se i s teritorijalnim pretenzijama na odnedavno dostupna područja Artkičkog oceana, za koja se vjeruje da sadrže enormne količine fosilnih goriva.
Stoga su zapadni mediji i iz te perspektive popratili manevar u kojem je čak deset ruskih ratnih brodova predvođenih krstaricom Petar Veliki poslano u Novosibirsko otočje u sklopu radova na obnavljanju tamošnjeg sovjetskog aerodroma. Ruske vlasti kažu da je to tek početak: infrastrukturno-sigurnosne operacije najavljuju se i za arktičke arhipelage Novaja Zemlja te Zemlja Franje Josipa.