TOP 10

SF i fantasy ilustratori

04.07.2010 u 10:00

Bionic
Reading

Predstavljamo vam deset svjetski poznatih i priznatih ilustratora koji su obilježili vizualni aspekt kulture znanstvene fantastike. Erotika, estetika, žene i leteći tanjuri - sve u jednom


Frank R. Paul

Lepršava i bezbrižna pulp era znanstvene fantastike teško je zamisliva bez Frank R. Paula i njegovih živopisnih ilustracija. Za njegov rad ključno je bilo poznanstvo s Hugom

Frank R. Paul

Gernsbackom, pokretačem prvog časopisa posvećenog isključivo SF žanru - 'Amazing Stories'. U razdoblju od 1926. do 1929. godine, Paul je oslikao svaku naslovnicu Amazinga, a najčešći motivi bili su mu (naravno) roboti, letjelice i vanzemaljci. Najpoznatija naslovnica mu je najvjerojatnije ona koja prikazuje marsovske tripode, napravljena povodom reprinta 'Rata svjetova' H. G. Wellsa. Njegova naslovnica za 'Science Wonder Stories' s kraja 1920-ih godina prikazuje leteći tanjur, gotovo dva desetljeća prije nego li je taj pojam uopće ušao u popularnu kulturu. Također, ostao je upamćen i kao tvorac naslovnice za prvi broj 'Marvel Comicsa' iz daleke 1939. godine.

Frank Frazetta

Nedavno preminuli Frank Frazetta najpoznatiji je po ilustracijama za knjige o Conanu, kojima je praktički vizualno definirao žanr

Frank Frazzetta

'mača i magije', a također su zapaženi i njegovi radovi za klasični serijal o Johnu Carteru Edgara R. Burroghsa. Na Frazettinim ilustracijama sve su žene lijepe i savršenih proporcija, a svi muškarci k'o od stijene odvaljeni, pa zapravo i ne čudi njihova ogromna popularnost. Zanimljivo je da Frazetta u pravilu nije čitao knjige koje je ilustrirao, pa se tako ono što je bilo na naslovnici nije uvijek nužno podudaralo s radnjom unutar korica. U svojoj dugoj karijeri, čiji počeci sežu još u četrdesete godine prošlog stoljeća, Frazetta je oslikao i brojne filmske plakate, omote ploča, stripove, kalendare, a početkom 1980-ih je zajedno s kultnim animatorom Ralphom Bakshijem radio na animiranom filmu 'Fire and Ice'.

Bob Eggleton

Gotovo da nema SF, fantasy ili horror motiva koji Bob Eggleton nije oslikao, a

Bob Eggleton

njegovi vanzemaljci, demoni, vampiri i zmajevi toliko su živopisni da djeluju kao da će svaki čas iskočiti s papirnatih stranica. Stoga ne čudi da ga SF fanovi i struka vrlo cijene, pa je tako pokupio mnoga priznanja, uključujući i osam nagrada Hugo za najboljeg profesionalnog ilustratora. Trademark su mu definitivno zmajevi, što je odraz njegove fascinacije dinosaurima u djetinjstvu. Također je i veliki fan Godzille, pa je tako bio kreativni savjetnik pri snimanju (poprilično groznog) američkog remakea iz 1998. Eggleton je između ostalog ilustrirao i seriju karata 'Magic: The Gathering', a može se pohvaliti i da je po njemu nazvan jedan asteroid!

Michael Whelan

Michael Whelan svojevrsni je celebrity u svijetu SF/F ilustracije, zahvaljujući svojoj velikoj predanosti (uvijek čita djela koja ilustrira) i realističnom pristupu, pa mu radovi

Michael Whelan

djeluju kao da je osobno svjedočio imaginarnim događajima, a lica njegovih nacrtanih likova nerijetko krase jasne emocije. Whelan je ilustrirao više od 350 naslovnica knjiga i časopisa, a domaći čitatelji sigurno pamte njegove ilustracije s hrvatskih izdanja 'Snježne kraljice' Joan D Vinge ili 'Integralnih stabala' Larryja Nivena. Među brojnim piscima čija je djela oslikao ističu se i Anne McCaffrey, Stephen King, Michael Moorcock, Robert Heinlein, Tad Williams i drugi. Također, kreirao je omote ploča za izvođače kao što su Sepultura i Meat Loaf, a i on je također radio crteže za karte 'Magic: The Gathering'. Osvojio je ukupno 16 žanrovskih nagrada Hugo, a prošle je godine uvršten u Science Fiction Hall of  Fame. Danas se bavi lijepom umjetnošću i izlaže po galerijama.

    
Luis Royo

Svestrani Španjolac Luis Royo oslikao je mnoge naslovnice, kalendare, CD covere i igraće karte, objavio više od dvadeset knjiga

Luis Royo

ilustracija, a u posljednje vrijeme izrađuje i skulpture inspirane vlastitim djelima. Njegovi radovi karakteristični su po naglašenim erotskim motivima koji se nerijetko isprepliću s apokaliptičnim i mračnim vizijama, pa stoga uopće ne čudi da su mu se ilustracije često znale naći na stranicama 'Heavy Metala', kultnog strip magazina za odrasle. Vrhunac popularnosti Royo doživljava devedesetih godina prošlog stoljeća, kada su se mnoge velike izdavačke kuće, kao što su Ballantine, Doubleday i Daw, otimale za njegove radove, a surađivao je i sa poznatim izdavačem stripova Marvelom. Inače, prije nego je svoju karijeru posvetio ilustraciji, Royo je radio kao dizajner interijera i namještaja.

Frank Kelly Freas

Frank Kelly Freas definitivno je jedan od najznačajnijih SF ilustratora iz druge

Frank Kelly Freas

polovice prošlog stoljeća, a njegova najslavnija djela nastala su u suradnji s magazinom 'Astounding Science Fiction' (kasnije preimenovanom u 'Analog'). Zasigurno najpoznatija je njegova ilustracija za priču Toma Godwina 'The Gulf Between', objavljena na naslovnici 'Austoundinga' daleke 1953. godine, koja je prešla granice žanrovskog geta i postala dio šire popularne kulture. Naime, ilustracija koja prikazuje gigantskog robota tužnog lica kako drži beživotno ljudsko tijelo, iskorištena je u nešto preinačenom obliku za cover albuma grupe Queen, 'News of the World' iz 1977., s kojeg potječu veliki hitovi 'We are the Champions' i 'We Will Rock You'. Inače, Freasove ilustracije nerijetko su pune simbolike i emocionalnog naboja, i često propituju čovjekovo mjesto u svemiru i vremenu. Za svog života bio je 20 puta nominiran za nagradu Hugo, a osvojio ih je ukupno 11.


Boris Vallejo

Ovaj rođeni Peruanac svojim ilustracijama uglavnom pokriva fantasy tematiku, s vrlo naglašenim erotskim elementima, a velik broj djela uradio je u suradnji sa suprugom

Boris Vallejo

Julie Bell, koja mu često služi i kao model. Nerijetko je uspoređivan s Frankom Frazzetom, s obzirom na to da su im stilovi, kao i motivi (mišićavi barbari, lijepe djeve, demoni…)  vrlo slični, a i obojica su ilustrirali knjige o Conanu. Vallejo je oslikao i brojne filmske plakate, a vjerojatno najpoznatiji mu je onaj za kultnu 'Barbarellu' iz 1968. Specifično je da svoje slike uvijek potpisuje samo s 'Boris'.


Chris Foss

Za razliku od većine svojih kolega, Chris Foss rijetko na ilustracijama prikazuje ljude ili neka fiktivna bića. Najčešći motivi

Chris Foss

njegovih djela su ogromni svemirski brodovi, neobični strojevi i nezemaljski krajolici, a ako se tu i nađu neka stvorenja, u pravilu su sićušna i jedva zamjetna usred grandioznog tehnološkog spektakla koji ih okružuje. Među njegovim radovima posebno se ističu ilustracije koje je 1970-ih napravio za britansko izdanje serijala o Fondaciji Isaaca Asimova. Negdje u to vrijeme, Foss je bio angažiran i na izradi konceptualnih crteža za ekranizaciju 'Dine' Franka Herberta, koju je pokušao realizirati pomaknuti redatelj i stripaš Alejandro Jodorowsky. Međutim, 'Dina' u režiji Jodorowskog nikada nije ugledala svjetlo dana. Foss je radio i na nekim konceptima za Aliena, koji na kraju nisu upotrebljeni na filmu, ali nešto od njegovih ideja iskorišteno je u dizajnu planeta Krypton u prvom Supermanu.

Jim Burns

Bogatstvo boja, istančani detalji i fotorealističnost glavne su odlike Burnsovih

Jim Burns

ilustracija, koje su nerijetko toliko životne da djeluju kao trenuci zamrznuti u vremenu. Burns voli u svoja djela ukomponirati i erotske elemente, premda ne tako naglašeno kao Vallejo ili Royo, a čest motiv su mu ženski likovi u nezemaljskom ili visokotehnološkom okruženju. U karijeri dugoj gotovo četiri desetljeća Burnsove su naslovnice krasile djela Roberta Silverberga, Davida Brina, Waltera Jona Williamsa, Petera F. Hamiltona i mnogih drugih. U manjoj je mjeri bio angažiran i na dizajnu kultnog SF klasika 'Blade Runner', za koji je napravio preliminarne skice letećih automobila.

Virgil Finlay

Virgil Finlay je imao tek 21 godinu kada je magazin Weird Tales objavio njegova prva djela. Bilo je to daleke 1935. godine i Finlay je ubrzo postao jedan od najoomiljenijih SF

Virgil Finlay

ilustratora tog doba. Često je radio crno-bijele ilustracije koje su pratile priče u časopisima, a bio je toliko produktivan, da ukupan broj njegovih radova premašuje brojku od  2.600 ilustracija! Kada je 'zlatno doba' SF-a završilo, a tržište pulp časopisa oslabilo, okrenuo se ilustriranju astroloških magazina, koji su nudili i veće honorare. Finlay je umro u 56. godini, netom prije izlaska prve knjige posvećene njegovom životu i djelu.