VAMTAC stiže

Španjolci šalju Ukrajini svoje 'Humveeje', evo što ti strojevi sve mogu

12.10.2024 u 16:36

Bionic
Reading

Španjolska je ovih dana potvrdila da će Oružanim snagama Ukrajine isporučiti oklopna vozila VAMTAC. Imaju pogon na četiri kotača i proizvodi ih španjolska tvrtka UROVESA, a izgledom i dizajnom podsjećaju na poznate američke Humveeje zbog sličnih zahtjeva korisnika. Donosimo više o tim taktičkim vozilima visoke mobilnosti, poprilično raširenima u svijetu

Ministrica obrane Španjolske Margarita Robles najavila je isporuku VAMTAC-ova tijekom svog nedavnog posjeta tvornici UROVESA. Pritom nije precizirala koliko će jedinica niti kada će Ukrajina dobiti ta vozila, no istaknuto je da ukrajinska vojska dobro poznaje ovu opremu i aktivno je koristi na bojnom polju.

Prema dostupnim podacima, Španjolska je Ukrajini donirala 20 VAMTAC-ova i to manje od dva mjeseca nakon što je tu zemlju napala Rusija. 'Robles je zahvalila tvrtki na sposobnosti da u svakom trenutku prilagodi proizvodnju specifičnim potrebama, kao i na doprinosu pomoći Ukrajini', stoji u priopćenju španjolskog ministarstva obrane.

VAMTAC je nastao kako bi zadovoljio zahtjeve španjolske vojske za višenamjenskim terenskim vozilom visoke mobilnosti s dobrom nosivošću. Baš kada je američki HMMWV, odnosno naširoko poznati Humvee, ušao u proizvodnju 1984. godine, španjolska vojska počela je razmišljati o kupnji višenamjenskog vozila koje bi zamijenilo dotadašnje britanske Land Rovere.

No koncept VAMTAC nije se ostvario sve do 1995., kada je pokrenut natječaj za taktičko vozilo sljedeće generacije koje bi nadmašilo američki dizajn. Nakon što je španjolsko ministarstvo obrane testiralo VAMTAC, tvrtka UROVESA dobila je petogodišnji ugovor pa se proizvodio od 1989. do 2003. godine. Ministarstvo je u listopadu 2005. dodijelio novi ugovor UROVESA-i, a ona je uvela neke promjene te su dva modela vozila, nazvana T3 i T5, preimenovana u I3, odnosno S3.

Koristi se u više od 20 zemalja širom svijeta

Prema početnom ugovoru iz 1998., španjolskoj vojsci isporučeno je oko 1200 primjeraka vozila, a otprilike 60 posto bili su modeli T5 (kasnije S3), dok je ostatak bio T3 (kasnije I3). Do kraja 2009. isporučeno je dodatnih 900 komada, čime je ukupna nabava španjolskih snaga porasla na 2100 vozila. Sva ona isporučena prema drugom ugovoru bila su u inačici S3, s time da je vojska oko 25 posto njih opremila balističkim kompletima, povećavajući njihov oklop. Valja reći i da je s vremenom VAMTAC-ove nabavila i Nacionalna policija Španjolske.

U travnju 2013. VAMTAC je odabran kao vozilo za sve grane španjolskih oružanih snaga. To znači da su vozila domaće proizvodnje zamijenila i Humveeje španjolskih marinaca. Španjolska vojska koristila je VAMTAC-ove u Afganistanu, Kongu i Libanonu, a prema procjenama, oko 4500 primjeraka nalazi se u službi u više od 20 zemalja i to u 50 konfiguracija. VAMTAC-ove koriste Dominikanska Republika, Gana, Indonezija, Irak, Malezija, Mali, Maroko, Portugal, Rumunjska, Saudijska Arabija, Singapur i Oman, a Ujedinjeno Kraljevstvo naručilo je 12 primjeraka opremljenih lakim višenamjenskim projektilima te će zamijeniti šest vozila Alvis Stormer doniranih Ukrajini.

VAMTAC dolazi s mogućnošću pogona na sva četiri kotača, a dostupan je u tri osnovne konfiguracije - upravljanje i kontrola, šasija-kabina i pick-up. Prvi dolazi s kabinom s četvora vrata, a zadnje dvije dostupne su s tri vrste kabina; s dvoja te četvora vrata ili u inačici s četvora vrata, ali manjim stražnjim vratima i manje prostora u kabini. Stražnji odjeljak rezerviran je za pohranu naoružanja, a samo vozilo može primiti širok raspon oružja, uključujući strojnice kalibra 7,62 te 12,7 milimetara, bacače granata, protutenkovske projektile, minobacače kalibra 81 milimetar, bestrzajne puške M40 i lake rakete protuzračne obrane.

Inačica s jugoslavenskim višecijevnim lanserom raketa

Vozilo ima duljinu od 4,8 metara, širinu od 2,1 metar i visinu od 1,9 metara. Masa praznog vozila kreće se od 3000 do 3500 kilograma, a ima nosivost u rasponu od 1500 do 2000 kilograma. Obje ove specifikacije razlikuju se ovisno o inačici. VAMTAC ima domet od oko 600 kilometara i može prevladati 70 posto nagiba, kao i do 50 posto bočnih nagiba. Pokreće ga Steyerov motor M16 Monoblock, odnosno 6-cilindrični dizelski motor s turbopunjačem koji razvija 180 konjskih snaga u kombinaciji s automatskim mjenjačem s pet stupnjeva prijenosa.

Vozilo VAMTAC
  • Vozilo VAMTAC
  • Vozilo VAMTAC
  • Vozilo VAMTAC
  • Vozilo VAMTAC
  • Vozilo VAMTAC
    +7
Vozilo VAMTAC Izvor: Wikimedia Commons / Autor: Wikimedia Commons

Inačica I3 nešto je slabija i razvija 164 konjskih snaga, a S3 je opremljen motorom od 185 'konja'. Maksimalna brzina iznosi 135 kilometara na sat dok posadu čine tri vojnika. Postoji nekoliko specijaliziranih inačica VAMTAC-a prema korištenom naoružanju i konfiguraciji, a proizvedeno je i nekoliko varijanti potpore s mogućnostima vuče, gašenja požara i opskrbe.

Proizvođač je osigurao i sanitetsku varijantu sa smještajem za dva ili četiri nosila u stražnjem odjeljku, kao i protutenkovsku varijantu opremljenu vođenim projektilima BGM-71 ili MILAN. Trenutno Španjolska u svoja vozila ugrađuje projektile Spike. Tu je i protuzračna varijanta opremljena raketama zemlja-zrak tipa Mistral, a Malezija je na svoja vozila ugradila rakete Starstreak i 9K38 Igla.

Uz to, postoji topničko vozilo Tip 63, opremljeno višecijevnim raketnim bacačima, kao i M-63 Plamen jugoslavenske proizvodnje. UROVESA proizvodi i zapovjedno-komunikacijsko vozilo te ono za psihološke operacije (PSYOPS), opremljeno snažnim zvučnicima. Također se proizvodi varijanta Fast Attack, dizajnirana za specijalne postrojbe te opremljena za dugodometne izviđačke i infiltracijske misije.