Bivši direktor INA-e Davor Štern u RTL Direktu komentirao je aferu koja trese ovu tvrtku.
Štern je kazao za RTL Direkt kako bi po njemu odgovornost za sve trebao preuzeti predsjednik Uprave, ali je očito da to neće napraviti. MOL se drži po strani kao da ga se to ne tiče.
Činjenica je da se od samog početka upravljanja INA-om ukazuje na to da način za funkcioniranje kompanije nije adekvatan.
'Uz njega je moralo biti još ljudi koji su to gledali i potpisivali. Vjerojatno ima i drugih takvih ugovora, ako su identični to će se pokazati tijekom revizije. To je moralo doći na nivo izvršnog direktora i na Upravu. Za Nadzorni odbor takav ugovor nije predmet rasprave, Nadzorni odbor je zadužen za funkcioniranje kompanije. Kad smo odlazili iz Nadzornog odbora ostavili smo papir s preporukama na kojem se ukazuje na slabosti unutar INA-e, ali to očito nitko nikad nije pročitao', kazao je Štern.
Kazao je i kako Filipović nema neku odgovornost u tom slučaju.
'Nadzorni odbor nije preuzeo nadležnost koliko je trebalo jer se s političke strane gledalo koliko je naših, a koliko njihovih. U tom nesretnom braku se tako i događa, veliki nesporazumi koji rezultiraju ovakvim stvarima', poručio je Štern.
INA prodaje svoj plin malim distributerima po određenim cijenama. Štern je komentirao kontrolira li netko dalje što se događa s tim.
'Očito ne. Očito da se gubi kontrola i da je tu otvoreno lovište. To nije samo u plinu, to se može događati u derivatima. Ima povlašteni kupaca, maloprodaje, veleprodaje. Ovo je užasno što se dogodilo, ali da se tu stane na loptu i napravi duboka analiza onoga što se događa s drugim ugovorima u INA-i, što se događa s kupovinom i prodajom nafte u Mađarsku, nikad nismo čuli cijenu po kojoj je ta nafta prodana. Ima puno pitanja koje traže odgovore. Nadam se da će sveobuhvatna revizija koja se najavljuje dati odgovor na pitanje', smatra Štern.
Kazao je i da bi se iznenadilo da nije bilo još ovakvih slučajeva.
Objasnio je i kome je ukradena milijarda kuna.
'INA očito da je taj ugovor, ideja da se dugoročno prodaje roba koja je burzovnog karaktera i čija se cijena mijenja… Nekad se u naftu i plinu rade okvirni ugovori da se zaštiti pozicija. Ako je pala cijena ispod 19 oni bi teoretski morali platiti 19. Navodno u ovom ugovoru ima klauzula da nisu obavezni preuzimati plin. Ako je tako onda je ugrađen mehanizam koji ih štiti od bilo kakvog rizika u slučaju pada cijene. Ne mogu govoriti na pamet, ugovori su različiti. Onaj koji će pregledavati ugovore vjerojatno će imati dovoljno znanja. Ako ne, ima ljudi koji se time bave u svijetu. To su ekonomski forenzičari koji idu za tragovima novaca i gledaju gdje se stvari događaju što ne bi trebale, upozoravaju Uprave kompanija gdje su im slaba mjesta i gdje treba obratiti više pažnje', kazao je.
Komentirao je i je li korupcija uvijek bila prisutna u INA-i.
'U velikim sustavima uvijek postoji način i mjesto gdje curi novac. To je kapilarna korupcija koja se događa na nižim nivoima, ali bilo je slučajeva krađe goriva, miješanje goriva s vodom. Ne mogu reći da nije bilo, ali u ovakvim razmjerima. Novi pogon rafinerije Rijeka koji je trebao biti gotov prije 10 godina još uvijek se gradi i ne vidi mu se kraj, svaki put poskupi materijal. U svakom elementu postoji nešto na što bi se trebalo obratiti pažnju", kazao je Štern.
Kazao je i kako bi se o ovoj aferi sve vjerojatno prije ili kasnije pročulo.
'Čuo sam da su ljudi oko INA-e i u njoj počeli govoriti o tome. Sustav funkcioniran na visokom nivou jer je Porezna uprava napravila dobar posao. Sustav unutar INA-e ne funkcionira, a to je prva linija obrane gdje se trebalo paziti da se to ne događa. Cjelokupna organizacija četvrtog nivoa, trećeg, drugog, prvog, svi imaju odgovornost u nekakvoj fazi za takve stvari, a prvenstveno dolazi revizija, Nadzorni odbor… Ima više stepenica koje bi trebale ukazivati na takve stvari i otkrivati nepodopštine', kazao je Štern.