hrvatski leskovac - karlovac

Strabag zaprijetio raskidom ugovora za prugu vrijednu 361 milijun eura

07.07.2023 u 14:49

Bionic
Reading

Tvrtka Strabag je pisanim putem obavijestila HŽ Infrastrukturu (HŽI) o mogućem raskidu ugovora o projektu modernizacije dionice Hrvatski Leskovac - Karlovac, potvrđeno je tportalu iz HŽI-a. Riječ je o projektu vrijednom 2,72 milijarde kuna, odnosno 361 milijun eura, sufinanciranom s 85 posto iz fondova EU-a i prvoj dionici riječkog pravca buduće nizinske pruge koji gradi konzorcij Strabag HLK

Podsjetimo, planirana je rekonstrukcija postojećeg kolosijeka te izgradnja drugog kolosijeka na spomenutoj dionici duljine 44,02 kilometra, uz rekonstrukciju kolodvora Hrvatski Leskovac, Jastrebarsko i Karlovac i stanica Mavračići, Desinec, Domagović i Lazina te konverziju kolodvora Horvati, Zdenčina i Draganić u stanice.

Od spomenutih 361 milijun eura, na ugovor za izvođenje radova za građevinski i elektroenergetski podsustav potpisan sa Strabagom otpada 227,4 milijuna eura.

Kao razlog za raskidanje ugovora navedeno je da do slanja dopisa 27. lipnja HŽI nije dostavio ovjerene glavne projekte, pravomoćne građevinske dozvole i prijave početka građenja za drugu, 10. i. 11. etapu, a to su, kako je navedeno, prema ugovoru, uz sve ostale glavne projekte i sve pravomoćne građevinske dozvole, njih 11, trebali dobiti do 8. rujna, kada su uvedeni u posao.

Uz to su, navodi se, za petu etapu glavni projekt, pravomoćnu građevinsku dozvolu i prijavu početka građenja dobili tek koncem siječnja 2023., a dopune projekta tijekom veljače. Nepravomoćnu građevinsku dozvolu i ovjereni glavni projekt za etapu 11, tvrdi se u dopisu, dobili su tek u ožujku 2023. godine.

Također je istaknuto da 'etapa 10 i 11 predstavljaju cijelu dionicu pruge od Hrvatskog Leskovca do Karlovca, što je glavnina ugovorenih radova koja u financijskom smislu odgovara oko 82 posto vrijednosti svih radova'. Uz navedeno, spominje se da im gradilište nije predano na način potreban za izvršenje radova te da se u tom smislu do trenutka slanja dopisa kasni 293 dana, a uočene su greške u projektnoj dokumentaciji na osam etapa, od čega je na 11. etapi riječ o suštinskoj greški. O svemu tome izviješten je inženjer.

Zbog svih tih kašnjenja, na ime troškova, navode da su pretrpjeli financijsku štetu i da im temeljem ugovora ništa nije plaćeno. A troškovi su prema njihovoj računici krajem svibnja iznosili 5,5 milijuna eura.

U nastavku su dodali da njihova komercijalna ponuda ni raspoloživost resursa više ne odgovaraju stvarnom stanju u pogledu izvršenja ugovora te je istaknuto kako se zbog poznatih poremećaja na tržištu procjenjuje da bi projekt mogao poskupjeti za 50 milijuna eura. Na koncu traže od HŽI-a da ispune svoje odredbe iz ugovora u roku od 14 dana.

HŽI: Podmirit ćemo nastale troškove, ne postoje razlozi za raskid

Iz HŽI-a su za tportal naveli da osporavaju osnovanost primljene obavijesti jer smatraju da 'ne postoje valjani razlozi za raskid ugovora od strane tvrtke Strabag, odnosno jer nisu ispunjene pretpostavke potrebne za raskid koje su jasno definirane ugovorom'.

'Ugovornom dokumentacijom određeno je da će se Izvođaču radova isporučiti cjelokupna projektna dokumentacija, uključujući elaborat iskolčenja te dio građevinskih dozvola glavnih projekata, a što je HŽ Infrastruktura i učinila. Predana je sva projektna dokumentacija, elaborat iskolčenja i 9 od ukupno 11 građevinskih dozvola', ističe HŽI u odgovoru.

Dodali su kako će sukladno odredbama ugovora podmiriti sve opravdane troškove koji će tvrtki Strabag nastati zbog kašnjenja s isporukom građevinskih dozvola, kao i da će produljiti rokove za dovršetak radova, a sve u skladu s preuzetim ugovornim obvezama i utvrđenim ugovornim postupcima. 'Financijska sredstva za plaćanje troškova po toj osnovi predviđena su ugovorom i prihvatljiva za sufinanciranje EU-a. Obavijest o potraživanju je sukladno ugovornim odredbama dostavljena nadzornom inženjeru te je u obradi', napominju iz HŽI-a.

Nizinska pruga Izvor: Društvene mreže / Autor: HŽI

Upitani o mogućem poskupljenju radova, ali i potencijalnoj tužbi na ime izgubljene dobiti u slučaju raskida ugovora s HŽI-om, odgovorili su: 'Vezano uz povećane troškove koje tvrtka Strabag ima zbog eskalacije cijena materijala, HŽ Infrastruktura ne osporava da tvrtka Strabag sukladno ugovoru, važećim propisima i zakonima potražuje trošak nastao zbog toga, ali isti mora dokazati i opravdati u skladu s ugovornim procedurama.'

Na nekoliko konkretnih pitanja vezanih uz poslani dopis, iz Strabaga su tek općenito odgovorili da se građevinski sektor, kao i mnogi drugi, od prošle godine suočava s ekstremnim povećanjima cijena, ne samo materijala, već i plaća.

'Navikli smo na visoke standarde u našim građevinskim aktivnostima, a da bismo to postigli, potrebno je platiti realnu cijenu za visoku kvalitetu, lokalne materijale i posebno visokokvalificirane ljude, jer trenutno zapošljavamo oko 1500 vrijednih djelatnika', ističu u Strabagu.

Također su dodali da s HŽI-om razgovaraju 'o određenim tehničkim pitanjima, kao i ugovornim odredbama, razjašnjenje kojih bi trebalo pomoći da se radovi na ovom projektu mogu izvesti u očekivanoj visokoj kvaliteti po kojoj je Strabag poznat' te da su 'temeljem vrlo konstruktivnih razmjena gledišta, optimistični da će pronaći rješenje u najboljem interesu obiju strana'.